- ارسال کننده: حسن گل محمدی تاریخ: ۹۱/۱۱/۱۳

روایتی از انقلاب اسلامی در میانه - عبدالرحیم اباذری

 

روایتی از انقلاب اسلامی در میانه

 انقلاب اسلامی در میانه

عبدالرحیم اباذری

ورود امام به ایران

ورود امام به میهن به علت بسته شدن فرودگاهها به تاخیر افتاد . جمعیت خشمگین با سردادن شعارهایی نظیر:

«وای به حالت بختیار ، اگر خمینی دیر بیاد » و « خمینی خمینی ، قلب ما باند فرودگاه توست » اعتراض و تنفر شدید خود را نسبت به عمل غیر قانونی رژیم ابراز کردند . جامعه روحانیت مبارزتهران ، روز شنبه 7 بهمن 1357 ، مصادف با بیست و هشتم صفر 1399 ، را راهپیمایی سراسری اعلام کرد . مردم میانه نیز که با اهتمامی ویژه حوادث جاری کشور را پی گیری می کردند و از سرنوشت رهبر کبیرشان به شدت نگران بودند ، به طور گسترده و برای چندمین بار تظاهراتی پنجاه هزار نفری را به راه انداختند . این تظاهرات همانند دفعات قبل از مدرسه علمیه جعفریه شروع شد . این بار نیز روحانی مبارز حاج سید سجاد حججی با سخنرانی آتشین ، به تشریح اوضاع جاری کشور پرداخت و مردم را به صبر واستقامت در راه جهاد و مبارزه دعوت کرد .

روز موعود فرا رسید . حضرت امام پس از پانزده سال دوری از وطن ، روز پنجشنبه دوازدهم بهمن 1357 ، وارد تهران شد و در حالی که از سوی میلیونها نفر از مردم عاشق مورد استقبال بی نظیر قرار گرفته بود ، به سوی بهشت زهرا رهسپار شد . در آنجا ضمن احترام به شهدای انقلاب در سخنرانی تاریخی ، ضمن حمله کوبنده به دولت غیر قانونی بختیار ، بخشی از برنامه های روزهای آینده را تشریح کرد .

مردم میانه همانند سایر هموطنان خود ، روز بسیار خاطره انگیز و تاریخی را پشت سر گذاشتند . وقتی خبر ورود حضرت امام را شنیدند ، با خوشحالی وصف ناپذیری به جشن و شادمانی پرداختند .در این روزمراسم ورود امام به طور زنده  ومستقیم از تلویزیون پخش شد. اکثر مردم که در منزل را دیو وتلویزیون نداشتند با حضور در  قهوه خانه ها یا خانه همسایه هایی که تلویزیون داشتند به تماشای این صحنه تاریخی نشستند.من به همراه برادرانم در منزل آقای مشهدی احمد مخلصی( واقع در پشت بازار حاج تقی،روبروی دفتر فعلی امام جمعه)به این برنامه نگاه کردیم و من اولین بار تلویزیون را در آنجا دیدم.

 

تعیین دولت موقت

 امام خمینی پس از ورود به تهران در سخنرانی آتشین در بهشت زهرا فرمود : « من دولت تعیین می کنم ، من توی دهن این دولت می زنم ، من دولت تعیین می کنم ، من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم ... »حضرت امام ، در جواب بختیار که گفته بود در یک کشور دو دولت نمی شود ، چنین پاسخ دادند :«می گویند که در یک مملکت که دو تا دولت نمی شود . خوب ، واضح است این ، یک مملکت دو تا دولت ندارد لکن دولت غیر قانونی باید برود ، تو غیر قانونی هستی ... باید سرجایش بنشیند این آدم و ... »

حضرت امام سه روز بعد ،  پانزدهم بهمن 1357 به پیشنهاد شورای انقلاب، مهندس بازرگان را مامور تشکیل دولت موقت اسلامی کرد و مردم را مکلف کرد تا با تظاهرات و راهپیماییهای گسترده از دولت موقت حمایت کنند .

روز شانزدهم بهمن همان سال ، مردم میانه نیز به تبعیت از رهبر کبیر انقلاب تظاهرات با شکوهی به حمایت از دولت موقت برگزارودر میدان آزادی(یوخاری چاراه) اجتماع کردند . در پایان این مراسم ، حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد حججی طی سخنانی  ضمن تشکر و قدردانی از حضور گسترده مردم ، آنها را به تداوم این حضور و آمادگی کامل فرا خواند .

 

تشکر حضرت امام

بعد از ظهر همان روز (شانزدهم بهمن ) ، سیل حمعیت مردم سلحشور به همراه روحانیون متعهد شهرستان طی مراسم باشکوهی در مزار شهید میانجی گرد هم آمدند و ضمن تجلیل از شهدای انقلاب ، با آنان عهد و میثاق بستند که تا آخرین قطره ی خون خویش از حریم اسلام و انقلاب دفاع کنند . روزنامه کیهان در ستون گزارش خود نوشت :

« هزاران تن از جوانان و علمای میانه بر مزار شهدای این شهر جمع شدند و از شهدای این شهر و استاد شهید دکتر نجات اللهی تجلیل کردند . »

حجت الاسلام و المسلمین حججی با ارسال نامه ای به حضرت امام به نمایندگی از اقشار مختلف مردم شهرستان میانه، ورود معظم له را تبریک گفتند و در بخشی از آن ، گزارش مختصری از فعالیتها و فداکاریهای مردم این خطه را به عرض ایشان رساندند . حضرت امام نیز در دو مرحله ، روزهای هفدهم و بیست و هشتم بهمن 1357 در نامه ای محبت آمیز ، نسبت به مردم میانه اظهار لطف و مرحمت کردند . متن کامل این دو نامه بدین شرح است :

 

نامه اول

بسمه تعالی

خدمت ذی شرافت سیدالاعلام و ثقه الاسلام آقای سید سجاد حججی میانه ای دامت افاضاته

مرقوم محترم که نسبت به ورود اینجانب به ایران نوشته بودید واصل شد و از ابراز محبتی که نموده بودید ، تشکر حاصل گردید . از این که مورد حمله و هجوم مزدوران واقع شده و مصدوم گردیده اید ، بسیار متاثر شدم . از خدای تعالی شفای کامل آن جانب و قطع دست اجانب را از کشورهای اسلامی بخصوص کشور ایران خواستارم و امید است از دعای خیر فراموشم ننمایید .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته . به تاریخ 8/1/99 13 ، روح الله الموسوی الخمینی(صحیف امام،ج6،ص73)

 

نامه دوم

بسمه تعالی

خدمت اهالی محترم شهرستان میانه و توابع ایدهم الله تعالی

طومارها و نامه های متعددی از شما به وسیله جناب مستطاب سیدالاعلام و حجت الاسلام آقای حاج سید سجاد حججی دامت افاضاته ، در مورد ورود اینجانب و همبستگی نسبت به نهضت مقدس اسلامی ملت ایران واصل گردید .

از اظهار محبت شما متشکرم و امید است ان شاء الله تعالی این همبستگی و اتحاد را همیشه حفظ نموده تا به خواست خدای تعالی به پیروزیهای بیشتری در راه اهداف مقدسه شریعت مقدسه نایل گردیم .

سلام اینجانب را به عموم اهالی و بالخصوص پدران و مادران داغدیده ابلاغ نمایید . از خدای تعالی عظمت اسلام و مسلمین را خواستارم .

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته به تاریخ نوزدهم شهر ربیع المولود1399 ، روح الله الموسوی الخمینی(همان،ج6،ص183)

 

22 بهمن 1357

... در این روز شهرستان میانه نیز همچون شهرهای دیگر ایران ، غرق در شور و شادی بود . شهربانی شهرستان نیز ، با حضور آیت الله نیری و علمای اعلام ، بدون مقاومت ماموران با آرامش کامل تصرف شدو در اختیار نیروهای انقلابی قرار گرفت . نیروهای ارتش به آغوش ملت بازگشتند و با خودروها و تانکهای خود در خیابانهای شهر به رژه نظامی پرداختند . مردم میانه از این حرکت به شدت استقبال کردند .

... روز 22 بهمن ماه 1357 ، مردم میانه با شور و حال وصف ناپذیری پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را جشن گرفتند . آنها با شنیدن این جمله از رادیو که می گفت : « اینجا تهران است صدای انقلاب اسلامی ایران ، صدای محرومین و صدای مستضعفین ... » سرا پا غرق شادمانی و شور و شعف شدند . در همین روز ، شهربانی ، ارتش و ژاندارمری میانه به تصرف انقلابیون در آمد. علمای اعلام و. حجج اسلام: حاج شیخ هادی نیری ، حاج میرزا علی احمدی ، حاج سید سجاد حججی و سایر علمای شهر با حضور به موقع خویش در شهربانی به مردم اعلام کردند که نیروهای نظامی و انتظامی به انقلاب پیوسته اند و کسی حق تعرض به آنها را ندارد . با صلاحدید و تصمیم روحانیت مبارز شهرستان ، مدیریت پادگان وژاندارمری میانه بر عهده حجج اسلام و المسلمین حاج میرزا عباس احمدی و علی تقدیسی ومیرزا علی رضوی گذاشته شد . جوانان ، به نوبت تحت سرپرستی ایشان و در فواصل زمانی از پادگان و انبار مهمات اطراف آن به حراست پرداختند .

شامگاه 22 بهمن که مصادف باشب چهاردهم ماه ربیع الاول بود وماه به صورت کامل در آسمان مشاهده می شد،ناگهان شایع کردند که عکس امام خمینی در ماه دیده می شود.مردم در میادین ،سر خیابانها ،کوچه ها وپشت بام ها جمع می شدند وبه قرص ماه نگاه می کردند.یکی می گفت آن عمامه امام است ،دیگری می گفت آن چشماش وابروهایش است و...من هر چه نگاه کردم وبه قرص ماه خیره شدم چیزی مشاهده نکردم،ولی حرفی نمی توانستم بگویم.چون فضا به گونه ای بود اگر کسی منکرقضیه می شد در اصل ونسب او تردید وشک می کردند یا حداقل می گفتند حتما لقمه حرام خورده وچشم بصیرتش را از دست داده است.به هر حال این وضع چند شب ادامه داشت حتی رادیو بی بی سی گزارشی از آن تهیه  و پخش کرد تا این که جامعه روحانیت مبارز تهران اطلاعیه ای صادر کرد واعلان نمود انقلاب اسلامی بر اساس عقل و.منطق شکل گرفته واین جور شایعات هیچ سازگاری با آن ندارد.

در پایان چند قطعه عکس تاریخی به همراه زیر نویس وتوضیح مختصر تقدیم همشهریان عزیز می شود.درآن ایام، معمولامراسم راه پیمایی از مدرسه علمیه جعفریه آغازمی شد واز خیابان شمشیری(شهید بهشتی فعلی)به سمت مسجد چهار خانوار واز آنجا به سوی خیابان پادگان وهتل آسیا(مجیدی)وجاده ترانزیت ودر نهایت در مقابل هتل سولماز وزمین پارک فعلی اجتماع بزرگ مردمی شکل می گرفت،آنگاه سخنران که اغلب حاج آقا حججی بود شروع به صحبت می کرد وخواسته های مردم را مطرح می نمود.

منبع:انقلاب اسلامی در شهرستان میانه،عبدالرحیم اباذری،تهران ،مرکز اسناد انقلاب اسلامی،چاپ اول،پاییز 1381

 انقلاب اسلامی در میانه مسیر راهپیمایی:جاده ترانزیت(تهران –تبریز) از سمت هتل مجیدی به سوی هتل سولماز

هم اینک دوطرف این جاده به طور کامل ساختمان سازی شده است.

 انقلاب اسلامی در میانههمان مسیر دریک روز برفی.مرحومین حاج شیخ هادی نیری ،آقا میرزا ابومحمد حجتی  وآقا شیخ علی کتانی  به خاطر کهولت سن در داخل ماشین ودر جلوی راه پیمایی حضور دارند.راننده ماشین نیز عبدالرزاق اباذری است

 انقلاب اسلامی در میانه همان مسیر،نزدیکی های هتل سولماز

 انقلاب اسلامی در میانهحضور روحانیان میانه در راه پیماییها

 انقلاب اسلامی در میانهمقابل هتل سولماز وزمین پارک محل تجمع تظاهر کنندگان.حاج آقا حججی در حال سخنرانی حماسی مشاهده می شود.درختان  وورودی پارک نیز مشخص است.

انقلاب اسلامی در میانه 

حضور زنان میانه در راه پیماییها

انقلاب اسلامی در میانه 

اجتماعی دیگر و سخنرانی دیگر از حاج آقا حججی و مرحوم حاج شیخ موسی سلیمی نیز در عکس دیده می شود.

انقلاب اسلامی در میانه 

مرحوم حاج حسن میانجی پدر اولین شهید انقلاب میانه، شهیدمحمد میانجی بر دوش مردم

 انقلاب اسلامی در میانه

هنگام تصرف شهربانی(واقع در چهارراه پایین) توسط مردم.مرحوم حاج شیح هادی آقا نیری ومرحوم حاج میرزا قدرت اسکندری در طبقه دوم ساختمان حضور یافتند تا مانع تخریب ،غارت  اموال ومهمات وسلاح های شهربانی شوند.تابلو کنار خیابان آرم شهربانی است وروی آن نوشته:(پلیس در خدمت مردم)

 انقلاب اسلامی در میانه

همبستگی ارتش با مردم میانه

 

1
1