- ارسال کننده: حسین-پوربهرامی تاریخ: ۹۱/۱۱/۱۱

شایعترین سرطان ها در شهرستان میانه

سرطان بیماری‌ای است که در آن سلول‌های بدن در یک تومور بدخیم به طور غیر عادی تقسیم و تکثیر می‌شوند و بافت‌های سالم را نابود می‌کنند.

در ایران سرطان پس از بیماری های قلبی و تصادفات، سومین عامل مرگ و میر شناخته شده است و سرطان معده بیشترین آمار مرگ و میر در ایران را تشکیل می دهد که علت عمده ابتلا به آن می توان علاوه بر وجود زمینه های ژنتیکی، به علت رعایت نکردن تغذیه درست باشد.

بنا به آمار مرکز پیشگیری از بیماریهای مرکز بهداشت میانه، در آذربایجانشرقی پس از بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها دومین عامل مرگ و میر شناخته شده است و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در استان بالاتر از دیگر نقاط کشور است.

مرگ و میر ناشی از سرطان در شهرستان میانه در سال 1390:

202 مورد مرگ به علت انواع سرطان ثبت و گزارش شده است. درشهرستان 42 درصد میزان مرگ و میرمربوط به بیماریهای قلبی و عروقی، 19درصد مربوط به سرطانها و 8 درصد مربوط به سوانح و حوادث می باشد.

ده سرطان شایع کشنده در شهرستان میانه به ترتیب عبارتند از:

    سرطان معده سرطان ریه سرطان کبد و سیستم صفراوی سرطان مغز و دستگاه اعصاب مرکزی سرطان پروستات سرطان کولون ورکتوم سرطان سیستم خونساز سرطان حنجره سرطان پستان سرطان استخوان

عوامل ابتلا به سرطان:

عوامل (فاکتورهای) متعددی در سبک و شیوۀ زندگی افراد وجود دارند که باعث افزایش احتمال ابتلای افراد به سرطان می شوند. منظور از سبک و شیوۀ زندگی، عادتها و رفتارهای افراد است؛ مثلا تغذیۀ سرشار از سبزیجات و داشتن تحرک فیزیکی کافی، یک سبک زندگی است. بیش از 70 درصد سرطانها را می توان به عوامل موجود در سبک زندگی افراد ارتباط داد. پس افراد می‌توانند با تغییر در عادات ناسالم خود از سرطان پیشگیری نمایند.

مردان عموما به سرطان ریه، معده، کبد، کولون (انتهای روده بزرگ) و مری مبتلا می شوند و زنان به ترتیب به سرطان سینه، ریه، معده، کولون و گردنه رحم.

نکشیدن دخانیات مانند سیگار، قلیان، پیپ و سایر مواد دخانی، رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش و تحرک جسمانی، عدم استفاده از مشروبات الکلی و مراجعه هر 6 ماه یکبار به پزشک برای بررسی کارکرد اعضای بدن (چک آپ) بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است.

مهمترین علایم ابتلا به سرطان:
در صورت وجود هر یك از علایم زیر جهت بررسی سریعاً به پزشك مراجعه كنید.

  • هرگونه زخم التیام ناپذیر
  • لمس غده سفت و ضخیم شدن پستان یا سایر اندامها
  • خونریزی یا ترشح غیر طبیعی از مجاری بدن
  • بروز هرگونه تغییر در زگیل یا خال گوشتی
  • سوء هاضمه مستمر یا دشواری در بلع
  • خشونت صدا و سرفه پی در پی
  • بروز هرگونه تغییر در وضع طبیعی اجابت مزاج
  • تغییرات غیر طبیعی در فعالیت و عملكرد سیستم ادراری
    1
    1