- ارسال کننده: علیرضا نصیرزاده تاریخ: ۹۱/۱۱/۰۶

خلاصه اي از عملكرد مركز آموزش و توانبخشي معلولين ذهني زير 14 سال نرگس ميانه در سال 91

مركز آموزش و توانبخشي معلولين ذهني زير 14 سال نرگس شهرستان ميانه داراي مجوز رسمي از سازمان بهزيستي با مديريت سركار خانم فريبا پزشكي دانش آموخته رشته روانشناسي كودكان استثنائي و استاد دانشگاه پيام نور ميانه، با حضور جناب آقاي دكتر محمدرضا صادقي مديركل محترم سازمان بهزيستي استان آذربايجانشرقي و هيات همراه، جناب آقاي دكتر محمدعلي مددي نماينده محترم مردم شهيدپرور ميانه در مجلس شوراي اسلامي، رئيس دفتر جناب آقاي مهندس سيدبهلول حسيني نماينده محترم مردم شهیدپرور ميانه در مجلس شوراي اسلامي، جناب آقاي مهندس خلفاپور فرماندار محترم و محبوب شهرستان ميانه و هيات همراه، جناب آقاي حميدرضا  معصومي اصل رياست محترم اداره بهزيستي ميانه و هيات همراه، و چند تن از روساي محترم ادارات اين شهرستان، در زمستان سال 1390 رسما افتتاح گرديد.

بر خود لازم دانستم تا اهم فعاليت اين مركز را از شروع سال 1391 تاكنون، به سمع و نظر شما دوستان عزيز برسانم؛ اميدوارم با نظرات مفيد و سازنده خود اين قسمت از مطلبم را مزين فرمائيد.

1- طرح ميلاد فرشته ها:

دراین طرح کودکانی را که هرماه سالروز تولدشان است مشخص شده سپس کیک وکادو تهیه نموده واعضای خانواده را از طرف مرکز به جشن مددجویان عزیز دعوت می کنیم.شادی این کودکان زمانی که کلاه تولد بر سرشان گذاشته می شود بسیار دیدنی است.

طرح ميلاد فرشته ها

طرح ميلاد فرشته ها

 

2- طرح ارائه خدمات كاردرماني:

این طرح به مدت دو روز در ماه در طول ساعت اداری مرکز  توسط دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی از استان تهران جناب آقای طاهر الهامانی بر روی مددجویان عزیز بصورت تمرینات و حرکات لازم و ضروری صورت میگیرد.

طرح ارائه خدمات كاردرماني

طرح ارائه خدمات كاردرماني

 

3- طرح مشاور خانواده:

در این طرح مرکز توانبخشی نرگس والدین کودکان را جهت انجام مشاوره های خانوادگی و روان درمانی فردی نزد مشاور مرکز  جناب آقای رسام کارشناس ارشد روانشناسی و استاد دانشگاه، ارجاع میدهیم.هدف این طرح بهبود اوضاع و شرایط روحی اعضای خانواده و بالا بردن سطح انگیزشی آنان در نگهداری از کودکان معلول ذهنی می باشد چون معتقدیم اگر خانواده دارای روحیه سالم باشد این کودکان بهتر نگهداری می شوند.

طرح مشاوره خانواده

 

4- طرح هاي آموزشي و هنري:

 

در این طرح مددجویان مرکز توانبخشی نرگس زیرنظر مربی نقاشی و کارشناس گرافیک، خانم سوسن پزشکی و مربیان خودشان، خانمها ابراهیم زاده و شهایی مورد آموزش های لازم قرار میگیرند.تا اگر مددجویی از توانایی و استعداد لازم برخوردار باشد، او را  برای راهیابی به مدرسه استثنایی آماده کنیم. همچنین هدف از فعالیتهای هنری، ارتقاء سطح تجسم فضایی و نقاشی کودکان است و آنچه ما به عنوان هدف نهایی درنظر گرفته ایم تشکیل نمایشگاهی است از کار های این عزیزان.

طرح هاي آموزشي و هنري

طرح هاي آموزشي و هنري

 

5- طرح هاي اردويي و تفريحي:

در بخش اردویی نیز، مدیریت مرکز با هماهنگی با مسئولین مراکز تفریحی  سطح شهرستان مددجویان عزیز را همراه خانواده های  محترمشان برای تفریح و سرگرمی به آن مکانها میبرند از جمله شهربازی پارک انقلاب میانه که در روز یکشنبه تیرماه سال جاری انجام گرفت که بچه ها با سوار شدن به وسایل شهربازی یکروز بیاد ماندنی را در خاطره خودشان ثبت نمودند. و در نهایت بعد از دو ساعت با پذیرایی از همه مددجویان و خانواده هایشان اردو به پایان رسید و در پایان تقدیر و تشکر از مسئولین پارک انقلاب که هیچ هزینه ازمسئولین مرکز توانبخشی  نرگس  درخصوص  استفاده از وسایل بازی نگرفتند.

طرح هاي اردويي و تفريحي

طرح هاي اردويي و تفريحي

طرح هاي اردويي و تفريحي

طرح هاي اردويي و تفريحي

 

6- طرح ورزشي:

در این طرح فعالیت های نرمشی و حرکتی توسط مربی ورزش مرکز توانبخشی نرگس جناب آقای بهتری دبیر مدارس ورزشی میانه مورد اجرا قرار می گیرد.که این حرکات و نرمشها با بازی و شور و نشاط انجام می شود تا کودکان از لحاظ روحی به شادی و شعف رسیده و طعم بازی با همسالان خود را بچشند.

طرح ورزشي

طرح ورزشي

 

7- طرح غذاي سالم:

مرکز توانبخشی نرگس هر هفته به مدت سه روز صبحانه(نان تازه با پنیر یا شیر) و ناهار غذای گرم و سالم و بهداشتی شامل:(عدس پلو با چرخ کرده، سوپ، ماکارونی، سالادالویه)، و دو روز کیک و آب میوه به مددجویان این نوگلان معصوم و عزیز ارائه می نماید.

طرح غذاي سالم

 

8- طرح سفره آسماني(ضيافت):

 

مرکز توانبخشی نرگس در طرح فوق که مخصوص ماه رمضان است و شامل افطاری دادن به صورت غذای گرم یا دادن سبد کالایی ضروری مانند:برنج، روغن، رُب، گوشت،و... به تعداد مدد جویان و کارکنان می باشد.

طرح سفره آسماني(ضيافت)

 

9- طرح عيدانه:

 

در این طرح کلیه مراسمهای سنتی که در طول سال وجود دارد جشن گرفته می شود مانند جشن چهارشنبه سوری، شب یلدا، عید قربان و عيد غدیر، ولادت ها و... و تلاش می شود در صورت امکان هدايایی هر چند کوچک به عزیزان داده شود.

طرح عيدانه

 

10- طرح ديدار از فرشته ها(قسمت مددكاري):

در این طرح  مسئول مرکز توانبخشی نرگس قسمت مددکاری این مرکز را راه اندازی نموده و به همراه کارکنان، به منازل مدد جویان، جهت تکریم و دیدار مراجعت می نمایند و در واقع هدف اصلی، علاوه بر یک  دیدار ساده مشاهده وضعیت خانوادگی، اقتصادی و شنیدن مشکلات این خانواده هاست تا در صورت امکان به آنها کمکهایی از طرف خیرین و نيكوكاران محترم سطح شهرستان صورت گیرد.

طرح ديدار از فرشته ها(قسمت مددكاري)

 

11- طرح سرويس انتقال مددجويان از منزل به مركز:

مرکز توانبخشی نرگس با ارائه سرویس انتقال مددجویان عزیز از نقاط مختلف شهر تا خود مرکز و بالعکس، در طول هفته را بصورت مرتب با یک دستگاه مینی بوس دربستی انجام میدهد تا این عزیزان و خانواده های محترمشان با مشکلی مواجه نگردند.

طرح سرويس انتقال مددجويان از منزل به مركز

 

12- طرح آموزش خانواده و طرح سلامت:

هدف این طرح بالا بردن سطح آگاهی و معلومات خانواده ها  میباشد تا خانواده ها به خصوص مادران به صورت  گروهی درکلاس های آموزش خانواده این مرکز شرکت نموده و در مورد موضوعاتی که از قبل تهیه شده مورد آموزش قرار گیرند. طرح فوق درآینده نزدیک برگزار خواهد شد.

به دلیل بیماريهاي مکرر کودکان معلول ذهنی مرکز توانبخشی نرگس، این مرکز از پزشک عمومی خانم دکتر سلجوقی پزشک معتمد کلینیک نصر سپاه میانه دعوت به همکاری نموده و والدین مددجویان درصورت نیاز معرفی نامه پزشک را از مرکز دریافت نموده، و مدد جویان را نزد پزشک عمومی می برند.کلیه هزینه های ویزیت این مدد جویان رایگان می باشد.

 

هزینه های  جاری مرکزتوانبخشی آموزشی نرگس در یک ماه

 

1) کرایه مرکز 400000 تومان

2)کرایه سرویس ایاب ذهاب 400000 تومان

3)بیمه کارکنان 300000 تومان

4)حقوق مربی1  200000 تومان

5)حقوق مربی2  200000 تومان

6)حقوق مسئول فنی مرکز  200000 تومان

7)حقوق مسئول مرکز 300000 تومان

8)حقوق خدمتکار 200000 تومان

9)حقوق کاردرمان 250000 تومان

10)حقوق روانشناس 150000 تومان

11)حقوق مربی ورزش 150000 تومان

12)حقوق مربی نقاشی 150000 تومان

13)تغذیه(غذا وآبمیوه وکیک)  250000 تومان

14)آب برق گاز 200000 تومان

15)هزینه جاری برای خرید وسایل ضروری دیگر 150000 تومان

کل هزینه مرکز: 3500000  تومان

 

با تشكر

 

 

1
1