- ارسال کننده: علی مددی نیا (نمایندگی بیمه نوین) تاریخ: ۹۱/۱۱/۰۲

مدرسه ای که پایگاه تدارکاتی جبهه بود+عکس(دبیرستان زینبیه میانه)

 
خبرگزاری فارس: هرگاه نیروهای گردان بقیه‌الله میانه به جبهه‌ها اعزام می‌شدند تمام امکانات از قبیل پوشاک و مواد خوراکی را مدرسه زینبیه تأمین می‌کرد، حتی در تابستان که مدارس تعطیل بود، اکثر دانش‌آموزان زینبیه به مدرسه آمده برای کمک به رزمنده‌ها فعالیت می‌کردند.
خبرگزاری فارس: مدرسه‌ای که پایگاه تدارکاتی جبهه بود+عکس


* دو روز آتش در شهر میانه
به گزارش خبرنگار حماسه و مقاومت فارس (باشگاه توانا)، شهدای مدرسه زینبیه و فاطمه‌الزهرا(س) سند جاودانه مظلومیت دفاع امت اسلامی است، این شهادت وسیله‌ای است برای نمایان ساختن چهره کریه دشمنان اسلام و وحشی‌گری آنان و خاطره‌ای فراموش نشدنی در حافظه تاریخ ملت ایران.

سال 1365، شش سال از جنگ تحمیلی گذشته بود و بعد از عملیات موفقیت‌آمیز «کربلای 5» رادیو اسرائیل و رادیو عراق خبر از حمله قریب‌الوقوع هواپیماهای میراژ و سوخو و میگ به شهرهای ایران می‌دادند و تبلیغات گسترده رسانه‌ها برای ارعاب مردم و تخلیه شهرها و تضعیف روحیه مقاومت در پشت جبهه آغاز شده بود و در این میان یکی از شهرهایی که مورد تهدید واقع شد، شهر میانه بود.

مدرسه زینبیه

بعد از ظهر شنبه یازدهم بهمن ماه هواپیماهای دشمن بعثی دو نقطه از شهر میانه را بمباران کردند که محله‌های بمباران شده عبارت بودند از اطراف حمام بلور و روبروی ترمینال که همگی مناطق مسکونی بودند. این بمباران به شهادت و مجروح شدن چندین بی‌گناه انجامید و 31 نفر از مردم عادی شهر که میانشان مادر و کودکی دو ساله که در آغوش هم جان داده بودند به چشم می‌خورد. ساعاتی بعد هنوز از وحشت و ترس و دلهره مردم کاسته نشده بود که شایعه حمله مجدد هواپیماهای جنگنده بعثی عراق طوفانی از وحشت را دامن زد.

ساعت 10:30 روز 12 بهمن دبیرستان زینبیه بمباران می‌شود!

این خبر به نقل از رادیو عراق و اسرائیل دهان به دهان می‌چرخید و تأثیر روانی حمله هوایی روز قبل و شهادت جمعی از همشهریان بی‌گناه و مظلوم و حالا خود شایعه یعنی بمباران دبیرستانی دخترانه مردم را به مقاومت بیشتر و گرفتن انتقام ترغیب می‌کند.

مدرسه زینبیه

دومین بمباران روز یکشنبه اولین روز دهه فجر روز دوازدهم بهمن ماه دقیقاً ساعت 10:30 صبح اتفاق افتاد و این در حالی بود که آن روز تمام مدارس دخترانه و پسرانه خود را برای برگزاری جشن‌های دهه فجر انقلاب اسلامی آماده می‌کردند و علاوه بر آن از طرف بنیاد شهید انقلاب اسلامی نیز اعلام شده بود که پیکرهای مطهر شهدای بمباران روز قبل در این روز تشییع می‌شود.

همزمان با بمباران دبیرستان زینبیه، دبستان ثارالله یا همان فاطمه الزهرا (س) که هم مدرسه دخترانه و پسرانه بود مورد اصابت بمب‌های هواپیماهای عراقی قرار می‌گیرد و ساختمان سپاه پاسداران که در نزدیکی دبیرستان زینبیه واقع بود به وسیله راکد تخریب شد و 6 نفر سپاهی از مدافعان حریم آسمان میانه که در پشت‌بام مشغول نصب تیربار برای حراست از جان دانش‌آموزان بی‌گناه زینبیه آماده شده بودند به شهادت رسیدند، این خود صفحه‌ای دیگر از تاریخ خون رنگ دفاع مقدس را نقش زد.

* انتخابی هدفدار برای بمباران زینبیه

دبیرستان زینبیه از شمال به دبیرستان حکمت و از جنوب به خیابان امام خمینی(ره) متصل است و در غرب آن ساختمان سپاه پاسداران و در شرق ساختمان شهرداری قرار گرفته که فاصله بین دبیرستان تا ساختمان سپاه یک کوچه شش متری است و بیمارستان امام خمینی(ره) هم در غرب دبیرستان بعد از ساختمان سپاه و حدود چهل متری با آن فاصله دارد. یعنی به مرکز اداری (شهرداری) و اگر ساختمان سپاه را یک مرکز نظامی در نظر بگیریم (به سپاه) و بیمارستان (مرکز درمانی و بهداشتی) نزدیک بوده و همین شرایط میزان خطر بمباران دبیرستان را نسبت به دیگر نقاط شهر افزایش داده است.

این دبیرستان حتی در میان رزمندگان جبهه‌های نبرد نیز مکانی شناخته شده بود چرا که هر چه از طرف این دبیرستان به جبهه‌ها فرستاده می‌شد که البته کم نیز نبود روی آن زینبیه میانه با خطی درشت نوشته می‌شد، به مخصوص بچه‌ها همراه مرسولات خود نامه‌هایی هم به برادران رزمنده ارسال می‌کردند، یعنی زینبیه هم پایگاه علم بود و هم پایگاهی برای حمایت بی‌دریغ از رزمندگان؛ هرگاه نیروهای گردان بقیه‌الله میانه به جبهه‌ها اعزام می‌شدند تمام امکانات از قبیل پوتین و پوشاک و مواد خوراکی و... را مدرسه زینبیه تأمین می‌کرد.

حتی در تابستان که مدارس تعطیل بود، اکثر دانش‌آموزان زینبیه به مدرسه آمده برای کمک به رزمنده‌ها فعالیت می‌کردند و همه اینها باعث انتخاب هدفدار برای بمباران این دبیرستان بوده است؛ مردم میانه در تمام دوران جنگ از هیچ کمکی به جبهه‌های جنگ کوتاهی نکردند.

گاهی اوقات که هلال احمر از طرف بانک خون، مردم را برای اهدای خون دعوت می‌کرد، وقتی اعضای هلال احمر وارد دبیرستان می‌شدند، می‌دیدند که دختران دبیرستانی زینبیه صف کشیده برای اهدای خون داوطلب ‌شدند و حتی آنهایی که از لحاظ فیزیکی قادر به اهدای خون نبودند با اصرار می‌خواستند تا از آنها خون‌گیری شود.

میانه انتقام می‌گیرد

بعد از بمباران پی در پی، میانه کم‌کم خالی از سکنه ‌شد؛ مردم داغدیده و نگران خانه‌ها را رها کرده در روستاهای اطراف و خارج از شهر پناه ‌گرفتند و بمباران شهر و حادثه کربلای زینبیه سیل بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها را از هر طرف به سوی شهر داغدیده روانه ‌کرد.

در طول دو روز بمباران جمعاً 10 فروند هواپیما 32 بمب و راکد خود را بر سر مردم بی‌دفاع ‌ریختند و بعد از بمباران مردم بی‌پناه را در اماکن عمومی با قساوت تمام به رگبار گلوله ‌بستند.

طبق اطلاعیه رئیس اطلاعات جنگی شورای عالی دفاع جمهوری اسلامی ایران، در اول فوریه 1987 برابر 12 بهمن 1365 رژیم بعثی حاکم بر عراق بعد از عملیات پیروزمندانه در «کربلای 5» جنگ شهرها را تجدید کرد. دانش‌آموزان معصوم و بی‌گناه دبیرستان دخترانه شهرستان میانه هدف هجوم و پرتاب بمب‌های خوشه‌ای قرار گرفتند و این حملات 68 نفر شهید و 200 زخمی به جای گذاشت.

موجی از خشم و انتقام میانه را فرا ‌گرفت و 29 بهمن سال 1365 یک گردان از بسیج میانه برای انتقام عازم جبهه‌های حق علیه باطل ‌شدند و نه تنها با شهادت دختران معصوم و مردمان بی‌گناه از مقاومت مردم کاسته نشد بلکه آنها فرزندانش را برای انتقام از خون به ناحق ریخته خواهران و همشهریان بی‌دفاع‌شان راهی جبهه ‌کردند

1
1