- ارسال کننده: حامد .کبیری تاریخ: ۹۱/۱۰/۲۷

خبر آید :خطري در راه است!

چه ميانه به فرمانداري ويژه و تركمنچاي به فرمانداري ارتقا يابد و چه هيچ يك اتفاق نيافتد و چه يكي ارتقا يابد و يكي نه ، قطعاً شرايط ما از اين بدتر نخواهد شد چرا كه كسب هر يك از اين دو امتياز براي منطقه ما مايه خير و بركت خواهد بود ليكن آنچه بدتر از شرايط كنوني خواهد شد برهم زدن وحدت و ايجاد تشتّت و تشنّج بين ميانه اي هاست كه حتي درصورت كسب يكي يا هر دوي اين امتيازات زهر تلخي در كام ما خواهد بود.

 

مروري به تاريخ منطقه ما نشان مي دهد كه شهروندان ميانه ، تركمنچائيان ، كاغذكنانيان ، كندوانيان و حتي شهرستانهاي اطراف مانند هشترود ، سراب و غيرهم در هيچ مسئله اي با هم اختلاف نداشته اند و مانند مراغي و بنابي و يا قزويني و زنجاني كينه از هم نداشته  و همواره در سردي و گرمي ، سيري و گرسنگي ، فقر و ثروت ، تابع يا متبوع در كمال صلح و صفا زندگي كرده اند. به راحتي با سراب نماينده مشترك داشته و در كمال محبت و ادب از هم جدا شده اند. هشترودي ها و خلخالي ها (به ويژه كاغذكنانيان) همواره ميانه را مال خود دانسته و امور كاري و خدماتي را در ميانه انجام داده اند.

 

اما اخيراً بعد از اعلان دستور ويژه رياست محترم جمهوري براي ميانه ، از فرداي همان روز بذر اختلاف و ايجاد شائبه ي حق خوري و ارث خوري تركمنچائيان توسط ميانه ، روز به روز دامنه اين اختلاف و كدورت بيشتر و بيشتر مي شود و كار به جايي مي رسد كه هر دوي آنها از امتياز محروم بمانند ليكن آتش اين اختلاف براي هميشه بين آنها باقي بماند چرا كه آتش فتيله خاموش خواهد شد ولي آتش اختلاف قبيله نه!

 

در كوتاه زمان بعد از اعلان اين دستور، 3 بار تركمنچائيان مغفول توسط يكي از مسئولين ميانه به سازمانها و وزارتخانه هاي دولتي رفته و مراتب اعتراض خود نسبت به تحقق فرمانداري ويژه ميانه و عدم تحقق فرمانداري تركمنچاي و احتمال ايجاد تنش بين مردم پس از اعلام رسمي اين خبر را به گوش دولتمردان رسانده اند كه آخرين مورد آن همين امروز چهارشنبه 27 دي ماه بود.

 

چنين حركتهايي از جانب خود مردم ميانه و با حمايت يك مسئول رسمي قطعاً منجر به ارتقاي تركمنچاي به فرمانداري نخواهد شد ولي قدر مسلم در تبديل و ارتقاي ميانه به فرمانداري ويژه دچار تعلّل و ترديد خواهند شد تا مبادا با تصويب آن در هيئت دولت ، مردم تركمنچاي به شهر بريزند و آتش فتنه برپا شود!

 

اين سياست مذموم و مسموم به مثابه چوب دو سر تيزي است كه از هر طرف بخورد زخم خواهد گذاشت و بازي باخت ـ باخت را به دنبال خواهد داشت، چرا كه:

 

1 ـ اگر از ترس ايجاد اختلاف ، ميانه به فرمانداري ويژه تبديل نشود براي هميشه كدورت اين افراد و سردسته آن در دل تمام مردم منطقه حتي تركمنچائيان باقي خواهد ماند و مردم تركمنچاي و ميانه كه اين 3 امتياز شيرين را در دقيقه 90 از دست داده اند تا سالهاي دور و با ادامه وابستگي تام به تبريز بر مسببين اين عمل لعن و نفرين خواهند فرستاد.

 

2 ـ اگر اين طرح تصويب شود ، تركمنچائيان تصور خواهند كرد ارث پدري آنها توسط برادر بزرگتر خورده شده و بدون توجه به امتيازات شامل فرمانداري ويژه ميانه به تركمنچاي ، از عدم تحقق فرمانداري ويژه ناخرسند خواهند بود.

 

تركمنچاي اين پاره دل ميانه نبايد درگير انانّيت و خودپرستي افراد شود و مردم آن دست در دست ديگر همشهريان ميانه اي دهند تا در تسريع اين مصوبه نقش داشته باشند چرا كه:

 

1 ـ ارتقاي ميانه به فرمانداري ويژه يعني شامل شدن تمامي محاسن و امتيازات فرمانداري ويژه ميانه به تركمنچاي.

 

2 ـ ارتقاي تركمنچاي به فرمانداري پس از ارتقاي ميانه به فرمانداري ويژه مقدور و ممكن است ولي ارتقاي ميانه به فرمانداري ويژه پس از ارتقاي تركمنچاي به فرمانداري قطعاً منتفي است.

 

3 ـ حتي اگر قرار باشد فقط يكي از اين امتيازات شامل حال ما شود ، براي اهالي تركمنچاي آيا تبديل به فرمانداري بهتر است يا تبديل مجموعه شهرستان به فرمانداري ويژه؟

 

به هرحال ميانه از نظر مسائل اجتماعي و سياسي در نقطه بدي قرار گرفته و دعاگو و آگاه باشيم كه اين نقطه، به نقطه عطف منفي تبديل نشود و بتوانيم از اين مسائل پيش آمده با سربلندي بيرون آييم و دولتمردان را دچار ترديد نكنيم.

 

در تمام حالات مذكور ، چه ميانه و چه تركمنچاي ارتقا بيابند يا نه ، مردم ميانه مسببين اين حركتها را نخواهند بخشيد و اين كج رفتاري را فراموش نخواهند كرد.

 

از امام جمعه محترم و دوست داشتني ميانه حاج آقا حامدي عاجزانه تقاضا مي شود نقش پدري خود را در منطقه ايفا كنند و نگذارند اين رفت و آمدها و اعتراضات به سازمانها و وزارتخانه هاي دولتي بيش از اين ادامه يابد. قطعاً فردا و پس فردا براي اين حل و فصل دير است. همين امروز و همين امشب بايد ادامه اين حركتهاي هفتگي متوقف شود. كسب هر امتيازي در مقابل از بين رفتن وحدت ما ذره اي ارزش ندارد.

 
1
1