- ارسال کننده: احمدی قاسم تاریخ: ۹۱/۱۰/۱۷

مهم ترین چالش مدیریت شهری، عدم برنامه‌ریزی و آینده‌نگری

حضرت على علیه السلام فرمودند: من اشتغل بغیر المهم ضیّع الاهم ّ;هر کس به کار غیر مهم مشغول شود، کار مهم تر را تباه و ضایع مى سازد.   "شرح غرر الحكم: 330/5"

در سال 1906 اقتصاددان ایتالیایی ویلفردو پارتو یک فرمول ریاضی برای توصیف توزیع نابرابر ثروت در کشور خود ابداع کرد که بعدها به قانون پارتو 20/80 معروف شد و بیان دیگری از این فرمایش حضرت على (ع)است.

قانون پارتو به بیان ساده بدین صورت است که: از میان کارهایی که انجام می دهیم، تنها 20 درصد دارای اهمیت واقعی هستند آن 20 درصد، 80 درصد نتایج را تولید می کنند.

حال می‌خواهیم کاربرد این حدیث گهربار و قانون جهانی را در مدیریت شهرمان ببینیم.

همانطور که میدانیم هدف و وظیفه شهرداری‌ها، مدیریت شهری و ارتقای سطح رفاه شهروندان است. شهرداری شهر میانه هم با توجه به حجم کار و پروژه هایی که در دست اجرا دارد مسلما در راستای همین هدف و وظیفه خود گام برمیدارد.

در زیر نمونه‌هایی از پروژه‌های در دست اقدام شهرداری آورده شده است:

  1. سازماندهی شهرک‌های میانه
  2. طرح تعریض و تکمیل خیابان منتهی به بیمارستان خاتم الانبیا
  3. تعریض مسیر گلزار مومنین
  4. مسیر منتهی به راه‌آهن
  5. فاز دوم کمربندی ساحلی حد فاصل پل حصار تا کشتارگاه قدیم
  6. تعریض جاده کندوان
  7. ورودی شهر از سمت تبریز و زنجان
  8. و ...

حال سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا شهرداری میانه، بودجه، توان، قدرت و نیروی لازم را برای اجرای چندین پروژه شهری آنهم به صورت موازی دارد؟

به نظر می‌رسد شهرداری می‌تواند با مدیریتی بهتر قسمتی از این پروژه‌های ناقص را تکمیل کرده تا هم رفاه شهروندان حاصل شود و هم خود مسئولین از این سردگمی در آیند.

1
1