- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۱/۱۰/۱۶

تاسيس فرمانداري ترکمنچاي، تعارف سياسي يا اقدامي اساسي

ساليان سال است مردم ترکمنچاي به خاطر دوري از جاده ترانزيت و بن بست جغرافيايي، محروميت هاي فراواني را متحمل شده اند و هر از گاهي وعده هاي مسئولان، اهالي خونگرم اين ديار کهن را اميدوار به تغيير وضعيت معيشتي و فرهنگي مي کند. قدمت و موقعيت سياسي و اجتماعي ترکمنچاي بر کسي پوشيده نيست. شهري که از بيش از 80سال پيش با بخشداري اداره مي شود. و امروز با افزايش جمعيت و توسعه شهري به شهر تبديل شده ولي همچنان با بخشداري اداره مي شود. شايد يکي از آمال و آرزوهاي شيرين جوانان اين ديار رشد و شکوفايي مظاهر شهري و توسعه انساني و در پي آن بهبود وضعيت زندگي اهالي باشد و انصافاً خواستي منطقي و معقولي است. ولي متاسفانه تاکنون اقدامي اساسي و زير بنايي در خور اين شهر صورت نگرفته و از اينرو جوانان و فعالان شهر ترکمنچاي ديگر به وعده هاي بي اساس افراد، وقعي نمي نهند و همواره تلاش مي کنند به دور از حب و بغض هاي سياسي، مطالبات به حق خودشان را پيگيري کنند.

فارغ از هرگونه جهت گيري سياسي و به عنوان يک شهروند عادي، وعده اخير يکي از نماينده گان شهرمان مبني بر تبديل بخشداري ترکمنچاي به فرمانداري را پيگيري مي کنيم و اميدواريم که هرچه زودتر مردم اين شهر به هرآنچه که شايسته ي آن هستند برسند.

امّا ذکر يک نکته ي ظريف در اين باب خالي از لطف نخواهد بود و مطمئناً جوانان پرشور و اهالي دردمند ترکمنچاي، با درک عميق از مسائل روز، در دام وعده هاي جديد نخواهند افتاد.

زمزمه ارتقاء فرمانداري ميانه به فرمانداري ويژه در روزهاي اخير موجي از شادي را در دل اهالي شهرستان ايجاد کرده که جا دارد از زحمات و تلاش هاي نمايندگان شهرمان به خاطر پيگيري اين امر مهم تقدير و تشکر شود. به ويژه از تلاش هاي صادقانه مهندس حسيني که با استفاده از نفوذ و رفاقتش با دولت حاضر، دستور ويژه ي رئيس جمهور را براي ارتقاء ميانه گرفته است. بدون شک با تحقق اين امر، بخش عمده‌اي از اختيارات استانداري به فرمانداري ويژه ي ميانه منتقل مي شود و تشکيلاتي گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر از وضعيت موجود را به ارمغان خواهد آورد که ثمره آن هم براي مردم شهر ميانه و هم براي شهرهاي ترکمنچاي، آقکند و ترک شيرين و گوارا خواهد بود. ولي متاسفانه در اين چند روزه شيطنت هايي از سوي برخي افراد ديده مي شود که ادامه آن، شيريني و حلاوت اين موفقيت بزرگ را به کام مردم منطقه تلخ خواهد کرد.

با پخش خبر دستور وِيژه رئيس جمهور براي بررسي و اقدام فوري در زمينه ارتقاء تشکيلات اداري شهرستان به ويژه، برخي افراد با عَلَم کردن بحث تبديل بخشداري ترکمنچاي به فرمانداري، نعل وارونه زده و برخلاف جهت آب شنا مي کنند و با مراجعه به وزارت کشور و نامه نگاري هاي مکرر چنين وانمود مي کنند که اين بخشداري در آستانه ي تبديل به فرمانداري است. حال مردم مانده اند که اين رفتارها و اقدامات دوگانه با چه هدفي صورت مي گيرد؟ چرا که اگر ترکمنچاي از بخش به فرمانداري تبديل شود، عملاً به خاطر جدا شدن جمعيت اين بخش، ويژه شدن فرمانداري ميانه، منتفي خواهد شد. در صورتي که اگر ميانه ويژه شود طولي نمي کشد که ترکمنچاي به عنوان بزرگترين شهر در منطقه عرض اندام کرده و به موقعيت به حق خود خواهد رسيد. ولي در صورتي که ترکمنچاي قبل از ميانه فرمانداري شود، مردم شهرستان متضرر شده و هرگز روي فرمانداري ويژه را نخواهند ديد و اين ضرر نه تنها براي ميانه اي ها بلکه دقيقا به ضرر ترکمنچايي ها و ترک ها و آقکندي ها نيز خواهد بود.

 

1
1