- ارسال کننده: علی هنرمند تاریخ: ۸۹/۰۱/۲۳

بیاض امیرعطایی ( استاد سازنده سازمیانه ای )

استاد بياض اميرعطائي درسال 1334 در حاج خلیل یکی از روستاهای شهرستان ميانه به دنيا آمد. دوران کودکی را در شهر میانه سپری کرد و در سال 1344 در سن 10 سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. ایشان به تحصیلات تا پایه ی  ششم اکتفا کرده و به صورت استاد شاگردی به کار خیاطی مشغول شدند. استاد در این زمان با هنر منبتکاری نیز سروکار داشتند این آشنایی با چوب، بعدها زمینه جذب ایشان به هنرساز سازی را فراهم نمود.

استاد بیاض درسال 1350 با استاد ابراهيم قنبري مهر ، كه در آن زمان سازسازي مي كرد آشنا شده و با راهنمائي وي با هنرسازسازي آشنا شدند. بعد از پایان خدمت سربازی ایشان دوباره نزد استاد قنبری مهر مشتاقانه به کسب تجربیات پرداخته و از همین راه به امرار و معاش نیز اقدام نمود. درسال 1355 رسما" در كارگاه ساز سازي وزارت فرهنگ و هنر شروع بكار کردند و از راهنمائي هاي استاد صنعتي سرپرست وقت كارگاه استفاده هاي بسياربرد. در سال 1362 پس از بازنشستگی استاد قنبری مهر مسئولیت کارگاه سازسازی به استاد واگذار شد و در همان سال با همکاری اساتید: محمدرضالطفي ، دکترناجي و استادفرهمند، مركزآموزش سازهاي ايراني را پايه گذاري کرد .

 

استاد اميرعطائي هم اكنون با درجه استادي ( درجه يك هنري) سرپرست كارگاه سازسازي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و مدت10 سال است كه در دانشگاه سوره به تدريس اشتغال است .سازهاي او در نمايشگاه هاي بسياري به نمايش گذاشته شده و مورد تقديرو تشويق قرارگرفته از جمله در این نمايشگاهها: نمایشگاه جهانگردی برلین اسفند1370- نمایشگاه صنعت گران آسیاو اقیانوسیه، آبان 1372- نمایشگاه جهانگردی کیش، دی 1378- نمایشگاه موزه شرق مسکو، پائیز1379- نمایشگاه پیشکسوتان فرهنگ و هنر، پاییز 1383- نمایشگاه « شیراز بهشت ایران» پاریس بهمن 1383 - نمایشگاه موزه ساز شناسی روم 1387

 

  راهنمایی دانشجویان برای رساله ی نهایی، تدریس در مراکز آموزش عالی و فعالیتهای ارزنده ی دیگر در کارنامه ی ایشان همچون ستاره درخشان می درخشد.

آفرین ما میانه ای ها به اين فخر میانه ای