- ارسال کننده: یاور احمدپور ترکمانی تاریخ: ۹۱/۰۹/۳۰

چرا ما نیازمند یک رویه مناسب در موثر کردن فرمانداری ویژه در بهبود امور هستیم؟

چرا ما نیازمند یک رویه مناسب در موثر کردن فرمانداری ویژه در بهبود امور هستیم؟

یاور احمدپور ترکمانی

انتظار و پیگیری چندین ساله مردم شهرستان میانه در مسئله فرمانداری ویژه آن، در سایه زحمات مهندس سید بهلول حسینی، با اخذ نظر مساعد رئیس جمهور به ثمر رسید. از این نظر قدردانی از ایشان را وظیفه خود می دانم و امید توفیق را برای ایشان می نمایم. بدون تردید امکاناتی که در سایه فرمانداری ویژه برای میانه محقق می شود می تواند یکی از اصلی ترین زمینه های توسعه آن را مهیا سازد. پس از اخذ چنین امتیازی، باید رویه های مختلفی را نیز دنبال کرد تا وضعیت شهرستان بهبود جدی یابد. گسترش ساز و کارهای مشورتی، حمایت از پایگاه وسیع مردمی، جلوگیری از برخورد تبعیضی با شهروندان در ارائه خدمات، تقویت اخلاق خدمت رسانی به مردم، و جبران محرومیت های پیشین که متاسفانه در برخوردی تبعیض آمیز گریبان گیر برخی از شهروندان شده است، از آن جمله اند. لذا ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مهندس حسینی در تحقق خواسته مردم، از ایشان و دیگر نماینده محترم شهرستان، جناب آقای دکتر مددی، درخواست می کنم که چنانچه راهکارهای زیر عاری از خطا باشند در امکان سازی چنین پیشنهاداتی به همراه مشارکت مردم اقدام نمایند تا بتوان ظرفیت های بالقوه ویژه بودن شهرستان میانه را به تمام و کمال به فعل رساند و رفاه و آسایش مردم را رقم زد.

1-             تبعیض میان شهروندان برای تصدی مناصب، مغایر با شایسته سالاری است و رقابت برای ورود به مشاغل و مدیریت را کاهش می دهد. لذا در زمینه رفع تبعیض اقداماتی صورت گیرد. 2- وجود نهادهای مشورتی مردمی، البته از نوع واقعی و نه صوری آن، می تواند فاصله بخشی از جامعه را با مسئولان و نمایندگان کاهش دهد و در ضمن شناخت مطالبات گروه هایی مورد مشورت، از دانش آنها بهره مند شود. 3- باید در استفاده از امکانات عمومی و خدماتی که سازمان ها ارائه می دهند در سطح شهرستان رفع تبعیض صورت گیرد. در سال های گذشته برخی از شهروندان به دلایل مختلف از امکانات عمومی محروم بوده اند و این محرومیت ها به عقب ماندگی آنها منجر شده است. برای بهبود مردم سالاری نه تنها باید تبعیض ها را مرتفع کرد بلکه باید محرومیت های گذشته را جبران کرد. این گروه های محروم باید از حداقل صدا و بلندگو برخوردار باشند. 4 - مسئله دیگر در بهبود شهرستان تقویت پاسخگویی است. این مورد نیازمند رابطه شفاف و قانونمند در سلسله مراتب شهرستان است. ترویج چنین سازو کاری سخن شهروندان را تقویت می کند و مسئولان غیر اخلاقی را مجبور به تغییر رفتار می کند و آنها را ترغیب به اصول اخلاقی و قانونی می کند. اگر به شیوه ای صالح از شهروندان گزارشگیری و نظر سنجی شود اعلام نظر مردم نوعی فشار بر مسئولین محسوب می شود. در واقع این نوعی سیاست بهبود در سطح ادارات است. نمایندگان محترم باید چنین سازوکارهایی را در اولویت قرار دهند. تنها اعلام نظر در پای صندوق های رأی برای حاکمیت مردم بسنده نمی کند، رأی مردم و نظر آنها باید مستمر و آن هم در حوزه های ریز و درشت باید اعلام شود. 5- دعوت به بحث و نقد عمومی توسط نمایندگانِ مردم، سیاست دیگری است که برای بهبود وضعیت شهرستان لازم می نماید. البته لازم به ذکر است که امکانات مذاکره و بحث عمومی در هیچ جامعه ای به صفر تقلیل نمی یابد. منتها باید تلاش کرد که دایره بحث عمومی به کمک نمایندگان گسترده تر شود. باید در حوزه هایی مانند اداره شهر، نظام اداری شهرستان، نظام آموزشی شهرستان و نظایر آن، نمایندگان گفتگوی عمومی را تقویت کنند و این مسئله را به عنوان سرمایه ای که تسهیل گر است و کاتالیزور در گرایش به مردم سالاری برنامه ریزی شده تلقی کنند...

چنانچه دیده می شود، برای نیل به بهبود، فرآیندی لازم است که ابواب فراوان دارد، نباید باب آن را در هیچ جامعه ای بسته فرض کرد.

برای بهبود امور و توسعه شهرستان ویژه میانه، سه عنصر لازم است: 1- دانش 2- اراده 3- اقدام جمعی.  شناخت وضعیت موجود و راه های بهبود باید تدوین و انتشار یابد. اطلاعات مربوط به آسیب هایی که جامعه شهرستان ویژه با آن گریبانگیر است مثل عدم شفافیت و عدم شایسته سالاری و نظایر آن، باید تدوین شود. اراده نمایندگان مردم در این مسائل بسیار مهم است هر چند مردم نیز خود می تواند فعال باشند.

بهبود و توسعه شهرستان ویژه می تواند وضعیت مردم را در آینده بهبود بخشد، اما وضعیت برخی از حامیان وضع موجود را در زمان حال بدتر می کند، آنها که نفع می برند معمولاً پراکنده و فاقد تشکل هستند و آنها که متضرر می شوند با یکدیگر متشکل ترند. به عبارتی هر اقدامی در راستای بهبود وضعیت شهرستان ویژه میانه، برندگان و بازندگانی خواهد داشت اما مصلحت اجتماعی و دورنگرشانه، لزومی را برای دستگیری از اقلیت بازنده نشان نمی دهد. از این نظر باید روزنه های بهبود و حوزه های امکان پذیر برای بهبود را شناسایی کرد.

بررسی هزینه و فایده در سطح شهرستان ویژه میانه، نشان می دهد که کمک نمایندگان به بهبود مسائل، بدون اینکه هزینه خاصی را برای آن تحمیل کند منافعی سرشار را می تواند در پی داشته باشد. لذا اگر نمایندگان مردم، هم دوش با مردمی که عناصر پیش گفته را داشته باشند در این حوزه اقدام جمعی نمایند، این تعامل سازنده بین مردم و منتخبان ایشان، به معنی ایجاد فرایندی است که در طول زمان و با صبر و فرزانگی زمینه های شایسته سالاری و تخصص محوری را نوید می دهد و متغییری محوری برای بهبود می نماید.

 

جمعیت فعلی شهرستان ویژه میانه از لحاظ سطح دانش و بینش متفاوت از گذشته است و خواسته ها و انتظاراتی بسیار زیادی دارد. سطح سواد و دانش جامعه دگرگون شده و باید به انتظاراتی که منتج از این سطح دانایی است پاسخ گفت. برای آانکه از مهاجرت دسته دسته مردم و مخصوصاً دانش آموخته گان و صاحبان سرمایه ممانعت کرد، نگرش های تخصص محوری و شایسته سالاری به همراه اخلاق گرا کردن مسئولان در سطح ادارات شهرستان ویژه میانه الزامی است.

در یک سخن، انتظار از نمایندگان آن است که در راستای منافع اجتماعی و نه در راستای منافع افراد خاص، منافع متضاد را همساز نموده و اقدامات همکاری جویانه اتخاذ نمایند.

سخن پایانی و پیام برخی از شهروندان ترکمنچای به نمایندگان

مباحث و نتیجه گیری چند نفر از دوستانمان، در طی چند ماه گذشته در ترکمنچای را می توان در سطور زیر خلاصه کرد:

ما به هیچ وجه گزینه روی گردانی از نمایندگان را به هر جهت، شایسته منتخبین مردم نمی دانیم و به عبارتی فنی تر، خود را ملزم  به «خروج» از پیگیری مسائل و مشکلات از طریق نمایندگان محترم نمی کنیم.

ما به عوض گزینه «خروج» از تشکل مردم و نماینده، و در عوض گرایش به غیر، گزینه «وفاداری» به همراه «اعتراض» را عکس العمل مناسب خود - آن هم در حوزه هایی که احساس کنیم در عرضه خدمات عمومی که ترکمنچای مستحق آن بوده و کوتاهی صورت گرفته- اختیار می کنیم و ترفیع مسائل و مشکلات را از نمایندگانمان خواستاریم. لذا نظر به تجربه چندی از شهرستان های دیگر که بعد از ویژه شدن شهرستان اصلی، به فرمانداری ارتقاء یافته اند، از هر دو نماینده محترم و مخصوصاً آقای مهندس حسینی درخواست می کنیم که انتظارات چندین دهه مردم ترکمنچای را در زمینه فرمانداری محقق سازند. همچنین در راستای بهبود وضعیت بهداشت و درمان ترکمنچای اقدامات اساسی صورت دهند. ...

 

1
1