- ارسال کننده: محمدرضا سلطانی تاریخ: ۸۹/۱۲/۰۷

پاسخ مهندس هاشمي به تعدادي از كامنتهاي صداي ميانه

در دو هفته گذشته پس از درج اخبار و مطالب مربوط به خداحافظي مهندس هاشمي از نامزدي در انتخابات مجلس نهم از حوزه شهرستان ميانه، بسياري از همشهريان از خدمات ايشان قدرداني كرده و تعدادي نيز به طرح بعضي سئوالات و ابهامات پرداختند كه نياز به توضيح داشتند. تعدادي از كامنتها نيز كه از جانب دو آي.پي ارسال مي شد و يكي از آنها براي ما شناخته شده است، درصدد تخريب و برهم زدن ذهن ديگران بودند كه چنين كامنتهايي را عليه هيچ مسئولي تاكنون تأييد نكرده ايم. اين دو آي.پي از بدو راه اندازي سايت صداي ميانه در تمام مطالب سايت با سمپاشي و ارسال كامنتهاي اهانت آميز هميشه سعي در دلسرد كردن مديران سايت و تغيير رويه آن داشته و دارند ولي صداي ميانه همچنان به روال رعايت عدالت در ارائه مطالب ادامه مي دهد و له و عليه كسي هم نيست و هرشخصي آزاد است در چهارچوب قوانين مطبوعاتي مطالب خود را در اين سايت ارائه دهد. اين مطالب نشان دهنده خط مشي صداي ميانه نيست.در اين ميان، بيش از 100 كامنت در ارتباط با مطالب مرتبط با خداحافظي مهندس هاشمي داشتيم كه چندين سئوال بصورت تكراري از جانب افراد متعدد ارسال شده است كه ضرورتاً نياز به توضيح داشتند كه بر آن شديم اين سئوالات را از خود مهندس هاشمي پاسخ بجوييم. لذا سئوالات مطروحه را با ايشان درميان گذاشته و پاسخ آنها را عيناً منتشر مي كنيم:

****************************

صداي ميانه: جناب آقاي مهندس هاشمي! با عرض سلام و احترام و تقدير از پنج دوره تلاش شما براي شهرستان ميانه، در ارتباط با خداحافظي شما مطالبي در سايت صداي ميانه و نشريه قافلان درج گرديد كه بعضي از همشهريان سئوالات كليدي مطرح كرده اند كه خود جنابعالي بايد پاسخ آنها را ارائه دهيد كه در ادامه به آنها خواهيم پرداخت. قبل از پرداخت به اين سئوالات لطفاً بفرماييد با صداي ميانه، ميانه اي داريد!؟

مهندس هاشمي: باسلام خدمت تمامي همشهريان عزيز ميانه اي و كاربران محترم سايت صداي ميانه، بله من مطالب صداي ميانه را دنبال مي كنم. صداي ميانه يك وبسايت شاداب و زنده است كه اختصاصاًً درباره منطقه ميانه اطلاع رساني مي كند و كاملاً رسمي و مطابق قانون حركت مي كند. كمتر شهرستاني مي توان يافت كه اينچنين سايت متمركز و پوياي اطلاع رساني در دنياي سايبري داشته باشد. بازديد روزانه 500 - 400 نفر براي اخبار و مطالب ويژه يك منطقه آمار خوبي است.

صداي ميانه: جناب آقاي مهندس هاشمي! در ارتباط با فولاد آذربايجان، شما از خرداد سال 1371 نماينده دوره چهارم مردم ميانه شديد درحاليكه سالها قبل از شما طرح فولاد آذربايجان مطرح شده بود و بارها افتتاح شده بود و نمايندگان، امام جمعه و فرماندار اسبق ميانه نيز پيگير اين مسئله بوده اند. لذا نقش شما در مورد فولاد آذربايجان كمرنگ بوده است. از طرفي فاز احياي مستقيم فولاد يك طرح ملي است كه با عنايت هيئت دولت مسجل شده است نه شما. آيا اين دو ، واقعيت دارد؟

مهندس هاشمي: بنده 8 سال قبل از رفتن به مجلس، معاون وزير معادن و فلزات بوده و جانشين وزير نيز بودم. در سال 1365 موضوع ايجاد 3 كارخانه نورد فولاد هر يك به ظرفيت 250 هزار تن در سه نقطه از كشور مطرح شد. پس از بحثهاي فراوان سه نقطه خراسان، آذربايجان شرقي (به انضمام استان اردبيل كنوني) و هرمزگان انتخاب شدند. پس از تعيين و تثبيت اين سه استان، مكانيابي دقيق طرح ها آغاز گرديد كه از كارهاي اساسي براي تصويب چنين طرح هايي هست. پس از اتمام فاز مطالعاتي و مكانيابي، سه شهر صوفيان (اولويت اول)، ميانه (اولويت دوم) و مرند يا مراغه (اولويت سوم) مطرح شدند. در جلسه شوراي معاونين وزارت معادن و فلزات وقتي بحث انتخاب شهر محل طرح در آذربايجان شروع شد، همانگونه كه در سوق دادن تصميم گيري به سمت استان آذربايجان شرقي تلاش كرده بودم، تلاش كردم تا صوفيان به عنوان اولويت نخست كنار گذاشته شود. از جمله اينكه: "صوفيان داراي يك صنعت بزرگ به نام سيمان است، در فاصله نزديك به مركز استان قرار دارد كه خود صاحب تراكتورسازي، ماشين سازي، پتروشيمي و ... است، به دور از عدالت هست كه تمام صنعت در مركز استان متمركز شود". اين دلايل مقبول نظر معاونين وزارتخانه و خود وزير وقت قرار گرفت. روي اولويت دوم سكوت كردم و بديهي بود كه ميانه به عنوان محل اجراي طرح نورد فولاد به ظرفيت 250 هزار تن تأييد گردد. شوراي معاونين اجراي طرح در ميانه را تصويب كردند و جناب مهندس آيت اللهي وزير معادن و فلزات به شوخي گفتند: مهندس هاشمي! كار خودت را كردي؟! پس از تصويب طرح، اين موضوع را حضوراً به اطلاع دو نماينده وقت ميانه در مجلس جناب حجه الاسلام والمسلمين حججي و زنده ياد حجه الاسلام والمسلمين سليمي رساندم تا اين مژده را به همشهريان عزيز ميانه اي برسانند. دوست داشتم مردم ميانه قبل از اخبار رسمي، اين مژده را از زبان نمايندگان خود بشنوند. با اين همه اين طرح تا سال 1375 اجرايي نشد تا اينكه در سال 1375 خارج از جلسه هيئت دولت اين درخواست را از رئيس جمهور وقت جناب آيت الله هاشمي رفسنجاني كردم و با دستور ايشان عمليات طرح فولاد آذربايجان اجرائي شد. فاز توسعه اين كارخانه عظيم بصورت احياي مستقيم يك ميليون تن فولاد نيز پس از راه اندازي كامل و تثبيت آن پيگيري و مصوب گرديد. بدون ترديد هيچ طرح ملي بدون پيگيري، توجيه و تثبيت مقدور نيست و همگان واقفند كه حتي بعد از تصويب اين طرح نيز به اين آساني ميسر نشد كه عمليات اجرائي آن آغاز گردد.

صداي ميانه:سد گرمي چاي با توجه به تخصص و اعتبار مهندس كيافر نماينده دوره ششم مجلس تصويب شده است. آيا چنين بود؟

مهندس هاشمي: جا دارد از برادر و دوست عزيزم جناب مهندس كيافر تشكر كنم كه در تصويب اين طرح زحمت كشيدند. فلسفه سد شهريار يا همان سد استور كه از طرح هاي قديمي بوده، اين بوده است كه براي رسوب گيري سد سفيدرود اين سد بزرگ را در طول مسير احداث كنند. نفع اين سد بيش از آنكه به آذربايجان برسد به گيلان مي رسيد. لذا تفاهم نامه اي با وزارت نيرو صورت گرفت كه در ازاي اين سد، سه سد آيدوغموش، اميرآباد (كه بعداً به گرمي چاي تغييرمكان يافت) و سد مشمپا در زنجان (با پمپاژ به ميانه) احداث گردد. اكنون سد مشمپا در حال اجراست ولي عليرغم گذشت 7 سال از تصويب سد گرمي چاي هنوز 50 درصد پيشرفت كاري داريم و تلاش مي كنيم تا اين طرح را نيز به اتمام برسانيم ولي در تمام طرح ها بايد از زحمات كساني كه در اجرايي شدن طرح تلاش كرده اند تشكر كرد.

سيدحسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس

صداي ميانه: جناب مهندس! در مورد آزادراه زنجان ـ تبريز كه چندين سال قبل از نمايندگي شما تصويب و اجرائي شده است آيا مقدور نبود اين انحراف 55 كيلومتري را اصلاح كنيد تا از نزديكي ميانه عبور كند؟

مهندس هاشمي: اين طرح در سال 1364 در شوراي فني وزارت راه و ترابري تصميمگيري شده و اين مسير براي احداث آزادراه تأييد شده است. عليرغم اين گذشت زمان در سال 1371 كه نماينده مردم عزيز ميانه شدم به اتفاق همكار ارجمندم جناب مهندس قنبري ممان كه رياست كميسيون راه و ترابري را برعهده داشتند، به جد امكان نزديكي آزادراه به ميانه را پيگيري كرديم. وزير وقت راه و ترابري جناب مهندس تركان طي نامه اي رسماً قول دادند آزادراه را از 17 كيلومتري ميانه عبور دهند ولي اين وعده نيز عملي نشد. با عنايت به اينكه رئيس جمهور وقت جناب آيت الله هاشمي رفسنجاني دستور داده بودند كمك 5 ميليارد توماني براي اين امر گردد ولي هزينه اين كار خيلي بالاتر از اين كمك بود. دلايل متعدد اين عدم امكان در نتيجه تحقيقي مهندس نائبي موجود است. پس از شروع عمليات مقرر شد از ميانه آنتن دسترسي به آزادراه اجرا گردد كه خوشبختانه اين طرح در سفر اول هيئت دولت به استان تصويب شد و پس از آن پيگير اخذ ماده 32 شديم كه وقت زيادي برد. در نهايت پس از نهايي شدن آن و دستور وزير وقت، اجراي طرح آنتن ميانه ـ آزادراه با چهاربانده كردن جاده ترانزيت فعلي مشكل تردد مردم ميانه حل مي شود.

صداي ميانه:آخرين سئوال در مورد دانشكده فني و مهندسي است كه چرا راه اندازي آن اينقدر به تأخير افتاده است؟

مهندس هاشمي: ايجاد دانشكده فني و مهندسي ميانه زيرنظر دانشگاه تبريز در ارديبهشت سال 1384 در شوراي گسترش دانشگاه ها تصويب شد البته بدون اطلاع دانشگاه تبريز. پس از روي كار آمدن دولت نهم بررسي مجدد آن در دستور كار قرار گرفت. در سفر اول هيئت دولت به استان اين طرح مطرح شد كه خوشبختانه با نظر مساعد دولت همراه شد و 200 ميليون تومان بودجه براي بازسازي آن تصويب شد. در سفر دوم و سوم هيئت دولت به استان ما مجدداً اجراي اين طرح پيگيري شد. آنچه باعث تأخير در راه اندازي اين دانشكده شد ابتدا خود دانشگاه تبريز بود كه معتقد بود دانشكده فني و مهندسي ميانه بدون درخواست آنها به آن دانشگاه تحميل شده است! پس از چندين مذاكره با دانشگاه اين بحث رفع شد. همزمان بحث واگذاري ساختمانهاي بلااستفاده جهادكشاورزي به دانشگاه پيام نور در دولت تصويب شد كه متأسفانه دانشكده فني و مهندسي نيز در آن آورده شده بود. تغيير در مصوبه هيئت دولت زمان زيادي برد كه سوابق آن به اندازه يك كتاب هست كه اگر تمايل داشتيد چندي از آنها را مي توانيد منتشر كنيد. مسائل پشت پرده براي ممانعت از راه اندازي اين دانشكده را فعلاً مطرح نمي كنم و اگر روزي نياز باشد مطرح خواهم كرد. با اينهمه اين عوامل عمدي و سهوي دست به دست هم دادند تا راه اندازي دانشكده فني و مهندسي به تأخير افتد. اكنون تمامي مشكلات حل شده ولي باز اين ترم را از دست داديم.

صداي ميانه: خب! جناب مهندس هاشمي از وقت و حوصله اي كه براي پاسخ به سئوالات مخاطبان سايت و همشهريان عزيزمان گذاشتيد سپاسگزاريم.

مهندس هاشمي: خواهش مي كنم. من هم از شما و تمامي همشهريان عزيز كه با طرح سئوالات و ايده هاي جديد به ما كمك كرده اند تشكر و قدرداني مي كنم. 

1
1