- ارسال کننده: یاور احمدپور ترکمانی تاریخ: ۹۱/۰۸/۱۴

«سایت هواداران مهندس حسینی»؟؟!!

«سایت هواداران مهندس حسینی»؟؟!!

چرا این عنوان؟

یاور احمدپور ترکمانی

امروزه کمتر کسی به خود اجازه می دهد که نسبت به اولویت انباشت ذخیره علمی و نقش آن در توسعه، ابراز تردید نماید. تحقق فرایند مزبور موکول و مشروط به وجود زمینه و پیش نیازهایی است که پژوهندگان جرأت ابراز یافته های علمی و فرهنگی خود را داشته باشند.

با نظر به فعالیت هواداران مهندس حسینی در فضای اینترنتی در چند ماه گذشته، ظاهراً چنین برداشت می شود که ترجیح برخی از دوستان در این است که به جای مکتوب کردن دستاوردها و یافته هایشان، با نام شخصی خود، و ایجاد فرصتی برای نقد و بررسی کاربران اینترنتی از یک طرف و مهیا کردن فرصتی برای دیگران جهت استفاده گسترده و عملی از آن دستاوردها؛ یا در پشت عناوینی همچون «هواداران مهندس حسینی» منتشر می شود یا حتی بدتر اینکه، برخی دیگر به نظام شفاهی اکتفا می کنند. به این ترتیب جامعه شهرستان، عرصه بسیار محدود برای استفاده از مباحث پیدا می کند و بر هم افزایی علمی و انباشت سرمایه انسانی در شهرستان محدود می شود.

جای تاکید دارد که، فقط با شناخت دقیق و جامع از وضع موجود و پیش بینی رضایت بخشی از آینده می توان منافع شهروندان را تأمین کرد. هر شناختی با درجه ای از خطا توأم است. ارزیابی وضعیت گذشته برای کشف خطاها و آموختن از خطاهای گذشته و ریشه یابی علت آنها و تدبیر برای اجتناب از وقوع مجدد خطاها، ضامن منافع ما است. خطا در شناخت اجتناب ناپذیر است لیکن کشف خطا جز با نقادی ممکن نیست. به عبارت دیگر باید کارشناسانه، حتی در امورات مقدماتی تردید کرد و با نگرشی علمی، زوایای تاریک را روشن کرد. در نقد هر مسئله باید منافع شهروندان را مبنای سنجش قرار داد و این امر تضمین خواهد کرد که احتمال وقوع خطاهای سهوی نیز به حداقل برسد. اگر تامین منافع شهرستان میانه میسر باشد همانا به سبب مجاهده و مجادله و نقادی دانش پژوهان با تجربه و آگاه خواهد بود. و نیز باید تصدیق کرد که ممکن است که کارشناسی هم بوده باشد که در باطن غرضی داشته باشد، ولی باید انصاف داد که کارشناسان با تجربه جز به منافع شهروندان نمی اندیشند و به سایرین غلبه دارند.

چرا در هواداری از نمایندگان و اقدامات آنها و حتی در انتقاد به نقص ها، از شفاف سازی هویت خود هراس داریم؟؟؟!!!! آیای فضای شهرستان را نا امن احساس می کنیم؟ در مورد عدم حمایت، آیا آینده نگر هستیم و فکر فعالیت و همکاری با نامزدهای احتمالی دیگر را برای آینده کرده ایم؟ آیا تمایل به رویکردی داریم که پر بازده، زود بازده و کم خطر باشد؟! ... به نظر می رسد این عمل مستلزم زرنگی زیاد، مهارت و سرعت عمل، نیروی وسوسه زیاد، و ... است.

چنین رویکردیبرای شهرستان میانه هزینه و بهایی دارد. به نظر شخص بنده بهای آن چیزی جز درجا زدن دایمی شهرستان نسبت به تحولات زمان و تداوم گستره عمق عقب ماندگی در شهرستان نیست.

پدیده هایی مثل زیاده خواهی به همراه فرار از مسئولیت، دم غنیمتی، هرهری مذهبی و محور قرار گرفتن فعالیت زود بازده و کم خطر نیاز به بحثی تفصیلی و جداگانه دارد.

به شهرستانی های عزیز:

در هیچ فرهنگی، مجموعه همگونی از هنجارها و ارزشها را نمی توان یافت و به همین خاطر هیچ ساخت اجتماعی یکدستی وجود ندارد. توجه به این واقعیت بسیار اساسی و مهم، از چند جهت نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. از یک جهت، درک عمیق این واقعیت به ما کمک می کند که از مشاهده برخی واقعیت های موجود، احساسا انفعال و واخوردگی نداشته باشیم و بدانیم که با استفاده از تمهیداتی می توان به انجام تغییراتی مناسب و مطلوب دست زد. از سوی دیگر هشدار جدی نیز موضوعیت می یابد که اگر ما به صورت آگاهانه و خلاق اقدام به نقد و ارزیابی فرهنگ خود نکنیم و به فکر تغییرات اعتلا بخش نباشیم، ممکن است دیگران –البته در چارچوب منافع خویش  از این بستر مناسب استفاده کنند.

مطمئناً مهندس حسینی و دکتر مددی، اقداماتی قابل سپاس و قابل دفاع، چه در حوزه عمل و چه در حوزه اندیشه دارند که لازم به قدردانی است البته اگر با فاش کردن اسم و هویت باشد هم روحیه نمایندگان بالا می رود و هم محترم تر است. 

جا دارد از هواداران دکتر مددی که بدون پنهان کاری و با فاش کردن هویت خود، از اقدامات نماینده خود دفاع می کنند، قدردانی به عمل آید.

با امید توفیق برای نمایندگان محترم.

1
1