- ارسال کننده: بهزاد پاکدل تاریخ: ۹۱/۰۸/۱۱

بهره برداری از بزرگترین سد بتنی شمال غرب کشور

بهره برداري از بزرگترين سد بتني شمال غرب كشور
 جام جم آنلاين: سد شهريار كه بزرگترين سد بتني شمال غرب كشور است، امروز صبح با حضور محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران، بهره‌برداري شد.سد شهريار در گروه سدهاي نوع بتني و قوسي قرار دارد و با 135 متر ارتفاع و 207 متر طول تاج بر روي رودخانه قزل اوزن احداث شده است.


به گزارش جام‌جم آنلاين به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، "محمود احمدي‌نژاد" كه صبح امروز (پنج‌شنبه) به منظور حضور در مراسم آغاز آبگيري سد شهريار بزرگترين سد بتني دوقوسي شمال غرب كشور به آذربايجان شرقي سفر كرده بود، از بخش‌هاي مختلف اين سد بازديد كرد و با توضيحات كارشناسان در جريان جزئيات احداث اين پروژه قرار گرفت.

تامين آب بيش از 210 هزار هکتار از زمينهاي ميانه و گيلان، توليد 168 گيگاوات برق در سال و کنترل سيلاب ها و ايجاد سيلاب هاي مصنوعي براي رسوب زدايي مخزن سد سفيد رود از جمله مزاياي بهره برداري سد شهريار است.

رييس جمهوري در آيين بهره‌برداري از اين سد، گفت: سد شهريار به عنوان يکي از بزرگترين سدهاي کشور و با توجه به بزرگي و موقعيت آن، نقش مهمي در تأمين آب زراعي براي زمين هاي منطقه تحت پوشش خود خواهد داشت.

"محمود احمدي‌نژاد" در مراسم آغاز عمليات آبگيري سد استاد شهريار به عنوان بزرگترين سد بتني دو قوسي در شمال غرب كشور در شهرستان ميانه استان آذربايجان شرقي، گفت: اين سد به لحاظ كاركرد از بزرگترين سدهاي كشور است كه علاوه بر ذخيره آب به حجم 700 ميليون متر مكعب، قابليت تنظيم آب به حجم 100 ميليون متر مكعب را نيز دارا مي باشد.

رييس جمهور با اشاره به اينكه اين سد نقش مهمي در رسوب‌گيري آب ورودي به سد سفيد رود را دارد، خاطر نشان کرد: به خاطر شرايط اقليمي و مکاني سد سفيدرود ساليانه حجم زيادي از رسوبات، وارد مخزن اين سد مي‌شد كه بهره برداري از سد شهريار نقش مؤثري در جلوگيري از ورود اين رسوبات به مخزن سد سفيد رود دارد.

1
1