- ارسال کننده: یاور احمدپور ترکمانی تاریخ: ۹۱/۰۸/۰۶

محورهایِ بحث نشست دارالقرآن ترکمنچای در تاریخ 4 آبان 91

محورهایِ بحث نشست دارالقرآن ترکمنچای در تاریخ 4 آبان 91

یاوراحمدپور ترکمانی

  1. مسلمین در هر زمان و به خصوص در دوران مقاومت در برابر اشغال هند توسط دولت انگلیس، بخش عمده و فعال آن مردم بوده اند.
  2.  مردم هند از مسلمان و غیر آن برای اولین بار در سال 1857 علیه استیلای انگلستان بر هند به پا خواسته اند. نهرو در کتاب «نگاهی به تاریخ جهان» در صفحه 798 می نویسد که غیر مسلمانان از مقاومت پشیمان شدند و به صف دشمن پیوستند. سپس مقاومت مسلمانان را در برابر انگلیس، شورشی ارتجاعی و فئودالی می خواند و همزمان تجاوز و اشغالگری و قتل عام مسلمانان را به دست انگلیسی ها، دفاعی موجه توصیف می کند. گویی که این مورخ در خدمت ملکه انگلیس بوده باشد و به این طریق چهره بزک زده او را می توان دید.
  3. کثرت دائماً رو به فزونی مسلمین مبارز هند، مورخان غرب را برانگیخت تا ورد اسلام به سرزمین هند را با اختراع داستان های تهوع آورشان، حاصل توسعه طلبی مغولان ثبت کنند و از آن راه به زمان نیاز، نیمه غیر مسلمان هند را، نمک نشناسانه بر ضد مسلمین بشورانند.
  4. دلیل دیگر تولید امپراتوران مغول در هند این بود که مستمسکی باشد برای مورخان غربگرا تا یورش انگلیس به هندوستان را موهبت بدانند و مردم هند را از انباشتن نفرت قلبی نسبت به انگلیس بازدارند. چرا که انگلیسی ها در مقابل مسلمانانی که در سده های گذشته به سرزمین آنها وارد شده اند، ایستاده اند و غیر مسلمانان باید از این مسئله راضی باشند.
  5. موضوع استقلال هند در سال 1945 زمانی در دستور کار دولت و دربار انگلیس قرار گرفت که نه فقط کف گیر ملکه به علت مخارج غول آسای جنگ جهانی دوم به انتهای دیگ خورده بود و تامین هزینه های نظامی هند را دشوار می کرد بلکه هندوستان نیز چندان منابع دندان گیر، مناسب اشتهای غارتگران را در ان زمان نداشت.
  6. مسئله جدایی پاکستان از هند که بدون داشتن بنیان تاریخی قوی از سوی کنگره مطرح شد، بدون تردید یک برنامه ریزی حساب شده برای جلوگیری از اسلامی شدن کامل شبه قاره  و محاصره اسلام در منطقه پاکستان بوده است. تنش های سیاسی و مذهبی که بعدها در پاکستان ظاهر شد نیز در راستای جلوگیری از گسترش و توسعه اسلام بوده که غرب به آن دامن زده است.

(مبحث بالا توسط نگارنده ارائه شد)

1
1