- ارسال کننده: یاور احمدپور ترکمانی تاریخ: ۹۱/۰۷/۲۸

محور بحث های مهندس حسینی در نشست های تاریخ 27/7/1391

محور بحث های مهندس حسینی در نشست های تاریخ 27/7/1391

یاور احمدپور ترکمانی

 مهندس در نشست های روز پنج شنبه 27/7/1391 بر لزوم حمایت از کارگران و پیمانکاران از یک طرف و تقویت روحیه کار و تلاش در مقابل روحیه صدقه محوری همراه با سستی از طرف دیگر تاکید کردند.

Ø     مهندس حسینی با تاکید بر اینکه یکی از محورهای اصلی تمام فعالیت ها در جهت شکوفایی کشور، به وضع طرح های عمرانی و ساخت و ساز آن کشور در زمینه های مختلف بستگی دارد، بسامان بودن موازین قراردادهای مربوط به ساخت و ساز به ویژه در طرح های کلان را مهم ارزیابی کرد. و اشاره داشت که مسئولان باید ارزش ساخت و ساز و حیاتی بودن ارزش اقتصادی آن را درک کرده و در صورت وجود هر گونه نقصی، آن را احیا کنند و به قراردادها و ضوابطی که مربوط به این قسمت مهم از فعالیت اقتصادی- اجتماعی است، اهمیت خاص دهند و در رفع مشکلات و اصلاح آنها توجه کافی نشان دهند. مهندس حسینی راهکارهایی را برای این مهم در جلسه ای که در شرکت «حران راه» برگزار شده بود، مطرح و بر لزوم تلاش کمسیون عمران در این زمینه تاکید کردند.

 مهندس با تاکید بر اینکه کمبود نقدینگی در حین اجرای هر طرحی به دلایل مختلفی نظیر طولانی شدن رسیدگی به صورت وضعیت ها و افزایش قیمت کالاها و غیره ممکن است رخ دهد، اذعان داشت که این کمبودها ضررهایی بر پیشرفت به موقع طرح وارد می آورد. از این نظر حمایت عادلانه و منطقی از پیمانکاران که در تامین زیرساخت های کشور فعالند و زمینه را برای بخش مولد تدارک می بینند، نه تنها حمایت از تولید خواهد بود بلکه حمایت از کارگران مشغول به کار نیز است که دریافت هایی از شرکت دارندمهندس بر این نکته نیز تاکید کردند که در انتخاب طرح های عمرانی باید با مطالعات ویژه، طرح های عمرانی در هر نقطه از زمان، با توجه به وضعیت زمان موجود و پیش بینی ها از آینده، اولویت بندی شوند و حمایت های قاطع از طرح های اولویت دار صورت گیرد. مورد دیگر اینکه حمایت از دست اندرکاران ساخت و ساز و بخش تولید، سبب رویگردانی فعالان و زحمت کشان این عرصه، از فعالیت در بخش های غیر مولد و دلالی خواهد بود و متعاقباً زمینه ساز پیشرفت کشور خواهد بود.

Ø     در مورد اشتغال و ایجاد بستری برای آن، مهندس حسینی بر میزان یارانه نقدی پرداختی به دهک های بالا و بی نیاز جامعه اشاره کرد و اذعان داشت که در صورت انتقال یارانه نقدی گروه های بی نیاز و دهک های بالا به ساخت و سازها و طرح های عمرانی و حمایت از بخش مولد و کار، و تامین مالی مورد نیاز آنها، بیکاری تا حد زیادی حل و فصل می شود و عوض اینکه شهروندان ماهانه مبلغی از محل یارانه دریافت دارند، با مشارکت در آبادانی مملکت، درآمدی را از محل اشتغال و تولید دریافت خواهند کرد. مسئله اشتغال باید در صدر فهرست اولویت‌ها جای گیرد زیرا در در بین گروه های فقیر، تأمین شغل مهمترین وسیله مؤثر توزیع درآمدهاست. مهندس همچنین اشاره کرد که درباره ناکارآمدی رویکردهای اعانه‌اي به توزیع مجدد،کوچک‌ترين تردیدی وجود ندارد. زیرا این رویکردها مسئله ارتقاء قابلیت‌ها و تقویت بنیه تولید ملی و حمایت از کار و اشتغال را در برخی مواقع فدا ی تقویت گرایش های مصرف گرایی با تمام مسائل و مشکلات متعاقب آن می سازند و گاه مضمونی غیر توسعه ای به خود می گیرند.

کم توجهی به مسئله اشتغال و پیچیدگی هایی که در فرایند سیاست گذاری دارد تا اشتغال بالنده و مولد محور اصلی برنامه‌هاي اشتغالزایی قرار گیرد می تواند به طور همزمان، عدالت، کارایی و بهره وری را هدف گرفته و توسعه عادلانه را با چالش‌هاي جدی مواجه مي‌سازد.

 

1
1