- ارسال کننده: ناصرخسرو عتیقه تاریخ: ۸۹/۱۲/۰۴

در ميانه رعایت دستورالعمل بوفه های مدارس زير چند درصد درصد است؟!!

در ميانه رعایت دستورالعمل بوفه های مدارس زير چند درصد درصد است؟!!

 رئیس اداره نظارت بر اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت بیش از 65 درصد مدارس کشور دستورالعمل مربوط به بوفه‌های مدارس را رعایت می‌کنند، اظهارداشت: متاسفانه رعایت این دستورالعمل در کلانشهرهای کشور به دلیل همکاری نامناسب و کافی مدیران مدرسه زیر 50 درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهندس سید رضا غلامی روز شنبه در نشست خبری به منظور تشریح برنامه‌های هفته بسیج تغذیه (سوم تا 10 اسفند) با اشاره به روند شیوع بیماریها از بیماریهای واگیر به سمت غیرواگیر، گفت: بازرسیها و نظارتهای وزارت بهداشت نیز به سمت کنترل عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر سوق یافته اما همچنان کنترل عوامل خطر بیماریهای واگیر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به نظارتهای وزارت بهداشت بر روغنهای مورد استفاده اماکن عمومی در طبخ مواد غذایی و همچنین استفاده از نمک مناسب تصفیه شده، بحث شیر مدارس و... افزود: در حال حاضر مسئله عمده مربوط به واحدهای صنفی و مراکز طبخ صنفی است، بنابراین کنترل و هدایت این واحدها به منظور کنترل عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر جزو اهداف اصلی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در برنامه پنجم توسعه است.رئیس اداره نظارت بر اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از سیاستهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بحث استفاده از ظروف یک بار مصرف با پایه گیاهی است چرا که ظروف یکبار مصرف بر پایه مشتقات نفتی می‌تواند یکی از عوامل تشدید یا ایجاد کننده تعدادی از سرطانها باشد. بر این اساس تاکید وزارت بهداشت استفاده از ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی به ویژه‌ برای غذاهای داغ و ترش مزه است.وی با تاکید بر لزوم استفاده از تجهیزات مناسب برای پخت مواد غذایی، افزود: وزارت بهداشت به منظور کنترل عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر در استفاده از ظروف استیل در طبخ مواد غذایی تاکید دارد. همچنین باید گفت استفاده از ظروف تفلون که خراش برداشته و یا دوباره تعمیر شده است، می‌تواند باعث انتقال عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر شود.غلامی با اشاره به بخشنامه عدم استفاده از افزودنیهای غیرمجاز یا انواع اسانسهای رنگی در قنادیها و رستورانها و ابلاغ این بخشنامه به مراکز طبخ صنفی، ادامه داد: بر این اساس استفاده از افزودنیهای غیر مجاز در قنادیها و رستوران‌ها و استفاده از اسانس‌های رنگی مانند رنگ زعفران در مراکز طبخ صنفی رو به کاهش است، هر چند که نمی‌توان گفت استفاده از این اسانس‌ها و افزودنی‌های غیر مجاز 100 درصد کاهش یافته است.

 وی با اشاره به بحث کنترل جوش شیرین از ابتدای دهه 80 در کشور، گفت: به منظور کنترل عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر بحث کنترل جوش شیرین در کشور آغاز شد، تمرکز برنامه پنجم توسعه نیز در کنترل عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر است. در این زمینه باید گفت که کنترل عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر به تنهایی از سوی وزارت بهداشت امکان پذیر نخواهد بود، شاید بتوان گفت که کنترل 20 تا 25 درصد این عوامل با وزارت بهداشت باشد، اما 75 تا 80 درصد این عوامل با بخش‌های دیگر است و نقش دیگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در این زمینه بسیار مهم است.رئیس اداره نظارت بر اماکن و مواد غذایی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به مسئولیت وزارت بهداشت در مورد نظارت بر بوفه‌های مدارس، گفت: بیش از 65 درصد مدارس کشور دستورالعمل مربوط به بوفه‌های مدارس را رعایت می‌کنند اما رعایت این دستورالعمل در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، تبریز و مشهد به دلیل همکاری نامناسب و کافی مدیران مدرسه زیر 50 درصد است. در مجموع بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت نظارتهای لازم را بر بوفه‌های مدارس انجام و گزارشها را به آموزش و پرورش منطقه و یا استان مربوطه ارائه می‌دهند. در برخی موارد نیز برخوردهای لازم در این زمینه صورت می‌گیرد.

راستي تو مدارس شهر ميانه خودمان كسي تا حالا رفته ببينه به كودكان و نوجوانان و بچه هاي مردم  ، اين سرايداران  و ناباباهاي !! مدارس براي پر كردن جيب خودشان چه آت آشغالهايي را مي فروشند  ؟ دريغ از يكبار بازرسي واحد بهداشت يا بازرسي اداره آموزش و پرورش منطقه ميانه . دوستان مي گن هر كدام از مدارس را كه   بعنوان يك شهروند سرزديم گفتند  تا كنون بازرسي براي  وضعيت بوفه ها نيامده و فقط در اول سال يك اطلاعيه !  خالا خاطيرون قالماسيني مي فرستند و    مشكل  بهداشت كلا!! حل مي شه !!!؟؟؟؟؟؟؟؟
 

1
1