- ارسال کننده: یاور احمدپور ترکمانی تاریخ: ۹۱/۰۷/۲۳

خسته نباشید مهندس سید بهلول حسینی

خسته نباشید مهندس سید بهلول حسینی

یاور احمدپور ترکمانی

گاهاً تلاش های گذشته در جهت ایجاد زیربناها در جلب مشارکت جوامع محلی و منطقه ای در تصمیم گیری های کلیدی ناکام مانده است و سازمان های بالا دست بودند که تعیین می کردند مناطق محلی به چه چیزی نیاز دارند. به بیانی، جوامع محلی تنها هنگامی از اجرای یک پروژه آگاه می شدند که بولدوزرها نمایش خود را شروع می کردند. مشارکت دادن نفع برندگان در تصمیم گیری ها، نقطه شروعی در ایجاد مالکیت دارایی های زیر بنایی توسط جامعه منطقه ای است.

از نظر برخی از تحلیل گران -که گزارش سازمان برنامه و بودجه سال 1377 نیز تأییدی بر آن است- الگو سازی در برنامه ریزی عمران منطقه ای و روستایی در گذشته در برخی موارد ذهنی و پیش ساخته بوده و عملاً قابل انطباق در جامعه محلی نبود زیرا متناسب با ویژگی های فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی و اجتماعی جامعه روستایی و منطقه ای نبود. به ویژه که یکنواختی اجرای آن در شرایط مختلف و عدم انعطاف این الگوها تا حدی به بروز مسائل و مشکلات دامن می زد. در نتیجه تفکر در ایجاد الگو یا الگوهایی برای توسعه و عمران منطقه ای باید مبتنی بر ویژگی ها و تمایزات منطقه ای و ساخت اقتصادی، اجتماعی در فضاهای سرزمین باشد. به همین جهت لزوم گرایش به شیوه های مبتکرانه در سازماندهی و مدیریت از یکسو و برانگیختن جوامعی که به نحوی از طرح ها منتفع می شوند از سوی دیگر ضروری است.

این مورد یکی از الزامات توسعه تحت عنوان «تشخیص و رده بندی نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» شناخته شده است: اینکه مردم خود را مسئول امور خویش و مالک آنچه مربوط به آنان است بدانند و نه افرادمنفعل، یکی از ویژگی هایی است که فطری بشر است و یکی از حقوق اساسی وی است. اگر رعایت این حق در مورد تشخیص نیازها، فراموش شود،نتیجه چنین تفکر و عملکردی تهیه و اجرای برنامه هایی خواهد بود که ممکن استاولاً در رده های نخست نیاز مردم قرار نگیرد و ثانیاً حتی در صورت اولویت، مردم نسبت به آن احساس مالکیت و مسئولیت نکنند و آن را عملی غیر مردمی بدانند که همیشه باید به وسیله غیر مردم اداره و سرپرستی شود وثالثاً در مواردی برای آنکه مردم مخالفتشان را نسبت به نادیده گرفتن نظر خویش به اثبات برسانند در تخریب و تلاش برای به ثمر نرسیدن آن اقدام کنند.

در ارتباط با پروژه چهاربانده کردن جاده میانه سرچم، مسائل پیش گفته تا حد زیادی رفع شده است چرا که هم اولویت مردم منطقه است و هم خواسته مطالعه شده مردم از نماینده. هم امنیت را برای ساکنین منطقه فراهم خواهد آورد و هم به عنوان زیر ساختی اقتصادی و اجتماعی در بهبود وضعیت و رفاه مردم منطقه موثر خواهد افتاد. خسته نباشید از پیگیری و تحقق وعده خود و برآورد خواسته شهرستان. امیداست که در آینده نزدیک خبرهای خوش برای مسیر میانه  قره چمن شنیده شود.

1
1