- ارسال کننده: حسن گل محمدی تاریخ: ۹۱/۰۷/۱۵

چه کسانی پشت دروازه ارشاد ایستاده اند؟ / راهی که پیش روست

چه کسانی پشت دروازه ارشاد ایستاده اند؟ / راهی که پیش روست


اتفاق تازه ای در حال رخ دادن است و ماشین زمان تحول مهمی را در عرصه فرهنگ و هنر شهرستان میانه رقم می زند. آنگونه که از منابع مختلف به گوش می رسد به زودی شهرستان میانه شاهد خداحافظی مدیر باسابقه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جایگزینی فرد دیگری در این مسئولیت خطیر خواهد شد.
بر کسی پوشیده نیست که عملکرد این نهاد فرهنگی و اجتماعی که رسالت عظیم صیانت از میراث گران بهای تاریخ و تمدن این سرزمین اسلامی و رشد و بالندگی فرهنگی و معنوی جامعه را به دوش می کشد در یک و نیم دهه گذشته خالی از حرف و حدیث نبوده و همواره در تمام 15 سالی که گذشت ابری از نارضایتی بر زیرمجموعه های این مجموعه بزرگ سایه افکن بوده است.
 تجربه نشان داده که تمرکز بر اشتباهات گذشته و صرف توان و انرژی برای به چالش کشیدن بایدها نبایدهای زمانِ سپری شده؛ اگرچه نوعاً در تشخیص راه درست آینده مفید بوده لیکن ثمری در بازخواست تساهل و تغافل مدیران ناموفق نداشته است. فلذا پرداختن به نقد گذشته را باید به جلسات کارشناسی و نشست های تحلیلی درون سازمانی نهاد مذکور محول نمود تا با بررسی نقاط ضعف و قوت سیاست ها، شیوه ها و روش های برنامه ریزی و اجرا از تکرار ناکامی های گذشته دوری جویند.
اما آنچه در این موقعیت حساس گفتنی و لازم توجه به نظر می رسد بحث انتخاب گزینه جایگزین و نحوه عمل در این انتخاب است.
در بسیاری از موارد تاوان سنگینی که ما برای یک مدیریت بد و ناموفق می پردازیم در واقع نتیجه انتخاب اشتباهی است که در آغاز کار، "خود" مرتکب آن می شویم و در نتیجه نمی توانیم کسی را به خاطر فرصت سوزی ها و خسارات هنگفتی که بر دوش نظام و جامعه تحمیل شده است متهم نموده و مورد بازخواست قرار دهیم چرا که می دانیم ریشه خسران و زیان به تصمیم اشتباه خود ما بر می گردد و در واقع این خود ما هستیم که باید پاسخگوی سرمایه های از دست رفته جامعه اسلامی باشیم.
به طور مشخص می توان انتخاب مدیر فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه را که در 15 سال قبل صورت گرفته، نمونه ای عینی از چنین انتخاب های نادرستی برشمرد که امروز پس از گذشت مدت های مدید شاهد نتایج نامطلوب آن و زیان بزرگ در این عرصه و ناکامی در رسیدن به اهداف تعیین شده برای سازمان مذکور هستیم و ناچاریم برای جبران مافات از هدر رفت بیشتر زمان جلوگیری نموده و کار را به نیرویی دارای صلاحیت و توان بالاتر بسپاریم. حال اگر در این مقطع حساس نیز در انتخاب خود دچار اشتباه شویم به سرنوشت همان زیان دیده ای دچار خواهیم شد که برای نجات از چاله خود را به چاه انداخته است.
برای اتخاذ یک تصمیم درست ابتدا باید صورت مسئله را به روشنی دریابیم و با بهترین فرمول ممکن به حل آن اقدام کنیم لذا در این مورد هم باید با تبیین کامل اهمیت و روشن نمودن مقتضیات مسئله، گزینه ای را به میدان بیاوریم که توانایی راهبرد این مقتضیات و هدایت مجموعه به سوی جبران ناکامی ها و گشودن فصل های نوین در عرصه پیش رو را دارا باشد نه اینکه خود به معضلی جدید در انبوه معضلات روی هم انباشته تبدیل شود.
مهمترین نکته ای که در این زمینه قابل ذکر و شایان توجه خاص به نظر می رسد پرهیز از سیاسی کاری و مقابله با سهم خواهی جریان های سیاسی از این تغییر و تحول در عرصه مدیریتی شهرستان است. به جرأت می توان گفت این همان پاشنه آشیل کار فرهنگی است که بیش از یک و نیم دهه این شهرستان را به تحمل هزینه های گزاف وادار ساخته است.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه اکنون نیازمند مدیر وارسته ای است که وامدار هیچ شخص و گروه و جناحی سیاسی نبوده و تنها اندیشه و دغدغه اش، دغدغه ی فرهنگ و هنر و معنویت غبار گرفته این جامعه دنیازده و سیاست آلوده باشد و خود را از پیوستن به جریان های سیاسی و باندی و جناحی مصون نگاه دارد چرا که تمام صدماتی که در این مدت به این حوزه وارد شده است از همین رهگذر بوده است و تکرار آن حرکتی نیست که بتوان آن را در دایره عقلانیت و خردمندی قرار داد.
سامان دادن به وضعیت فعالان رشته های مختلف فرهنگی و هنری و احیاء واقعی انجمن ها و نهادهای پرتعداد تحت پوشش این نهاد؛ همچون کانون های مساجد، انجمن های ادبی، نمایش، فیلم، هنرهای تجسمی، خوشنویسی، عکاسی و ... و پرداختن به زمینه های فراموش شده ای نظیر تحقیق و پژوهش، مطبوعات و روزنامه نگاری، نمایش مذهبی و تعزیه، تالیف و نشر کتاب، تاریخ و میراث فرهنگی و تمدنی زادبوم میانه، فرهنگ عمومی . . . و چندین و چند مورد دیگر که هر کدام گستره ای وسیع و پراشتها را برای کار و فعالیت در خود آماده دارند مسائلی است که مدیر آینده ارشاد باید اشراف و تخصص کافی برای انجام آن داشته و فارغ از هر جهت گیری غیر حرفه ای و بی ربط تمام وقت و انرژی خود را در راه انجام آن ها صرف نماید و در گیر و دار کشمکش های سیاسی و باندی و جناحی ای از این امور مهم غافل نماند.
با این وصف به نظر می رسد گزینه های اولیه ای که از سوی برخی جریان های سیاسی برای تصاحب این منصب نامزد شده اند مناسبتی با این مسئولیت نداشته و از هم اکنون زمزمه های واکنش تند اصحاب فرهنگ و هنر و فعالان این عرصه را در پی داشته است که لزوم دقت نظر و حساسیت خاص مسئولان در این امر مهم را بدیهی و اجتناب ناپذیر می نماید.

1
1