- ارسال کننده: یاور احمدپور ترکمانی تاریخ: ۹۱/۰۷/۱۰

کاربست اندیشه های سید بهلول حسینی در چاره سازی برای مسائل ملی و منطقه ای(1)

کاربست اندیشه های سید بهلول حسینی

 در چاره سازی برای مسائل ملی و منطقه ای(1)

یاور احمدپور ترکمانی

1.             مهندس حسینی در زمینه استخدام ها بر این باور هستند که در سایه حاکمیت روحیه عدالت، شایسته سالاری و پیشنهاد مناصب قابل پیش بینی، پاداش دهنده و بلند مدت، در آینده می توان برای مسائل و مشکلات ملی و منطقه ای چاره ای اندیشید.

نمونه تجربی و تاریخی:وقتی دیوانسالاری کره با کشوری دیگر مثلاً مکزیک را مقایسه می کنیم متوجه می شویم در حالی که مکزیک هنوز نتوانسته استخدام کارمندان دولت را بر اساس آزمون نهادینه کند، استخدام زمامداران در دولت کره از طریق آزمونهای شایسته سالارانه بیش از هزار سال قدمت دارد. چنین سنتی برای مشروعیت برنامه های عمومی و ایجاد انگیزه های غیر مادی در «بهترین ها و باهوشترین ها» در روی آوردن به شغل اداری اهمیت حیاتی داشته است. با آنکه کره در قرن بیستم تاریخ سیاسی پرآشوبی داشته است دیوانسالاری توانسته است همچنان به صورت سپاهی از نخبگان موجودیت خود را حفظ کند.

در کره همانند ژاپن می توان گفت که دولت به طور سنتی کارکنانش را از با استعدادترین دانش آموختگانِ برجسته ترین دانشگاه ها برمی گزیند. استخدام شایسته سالارانه از میان دانش آموختگان دانشگاه های برجسته زمینه ای را فراهم می آورد که باعث می شود دورن نظام دیوانسالاری شبکه ای از همبستگی بین پرسنل شکل بگیرد.

اگر در یکی از ادارات یا سازمان های ما در زمینه همبستگی و همکاری کارمندان مشکلاتی عارض می شود، یکی از اساسی ترین علل را می توان حول همین موضوع ریشه یابی کرد. چرا که برخی بر طبل بایسته می کوبند دیگرانی هم هستند که در سازمان ها بر طبل قابلیت ها و شایستگی ها می زنند. این مورد در انگیزه فردی گردانندگان ادارات اثرات مشهودی بر جای می گذارد. در صورت شایسته سالاری، بوروکرات ها خود را در اداره به صورت هم قطارانی می بینند که قابلیت های مشابه در میانشان مشترک است، و در مقایسه با آنانی که خویشاوند یا حافظ و حامی فرد خاصی در اداره و سازمان هستند، بیشتر احتمال دارد تا هنجارها و اهداف مشترک را درونی سازند.

در استخدام سال 1972 کره، 55 درصد قبول شدگان از دانش آموخته گان دانشگاه ملی سئول بودند و از میان آنها 40 درصد در دو دبیرستان معروف سئول درس خوانده بودند.

در مجموع می توان گفت که سازمان های اداری عمومی که از طریق پاداش های شغلی قابل پیش بینی و بلند مدت مشخصه بندی می شوند، از دیگر شکل های سازمان دولتی به منظور تسهیل بخشیدن به شعار امسال که حمایت از کار و سرمایه ملی و تقویت بنیه های تولیدی است موفق تر خواهند بود.

2.مهندس حسینی در بازدیدِ رییس کمیسیون ، معدن و تجارت مجلس از فولادآذربایجان میانه با تعریف اقتصاد مقاومتي براي شركتهاي دولتي افزود: «درنظام اسلامي ريخت و پاش ممنوع بوده و درآمد كلان تنها براي مديران اشلاروپايي است.»

این مسئله، مسئله ای بسیار حیاتی و خطیر و تعیین کننده است که به اعتباری می توان آن را در زمره مهمترین موانع پیشرفت و توسعه و برقراری عدالت و آزادی در سطح کلان کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای اسلامی به حساب آورد. تا آنجا که به ادبیات توسعه مربوط می شود، بسیاری از نظریه های توسعه، یکی از کانون های اصلی نا موفق ماندن تلاش های کشورهای در حال توسعه را، ناتوانی آنها از مواجهه خردمندانه با مساله «اثر نمایشی مد» یا «اثر تظاهر بین المللی» دانسته اند. مروری بر اسناد  توسعه کره حکایت از این واقعیت دارد که تلاش های گسترده ای در این کشورها صورت پذیرفته است تا تقاضا برای کالاهای مصرفی از طریق تدابیر سیاستی متعدد مهار شود. در صفحه 27 سند برنامه پنج ساله چهارم توسعه کره به صراحت از الفاظ پدرسالارانه ای نظیر «نیاز به تثبیت الگوی مصرفی معقول و منطقی» استفاده شده است. در صفحه 16 سند برنامه پنج ساله سوم توسعه کره نیز به روشنی به بانک ها که عمدتاً تحت تملک دولت هستند دستور داده شده است تا از پرداخت وام های مصرفی اکیداً پرهیز شود. همچنین در سند مزبور اتکای شدید به مالیات های غیر مستقیم به واسطه آثار چشمگیر آن در مهار گرایش های مصرفی غیر ضرور توجیه شده است. اعمال کنترل در مورد آن گروه از اقلام مصرفی که مستلزم تخصیص ارز می باشد، به مراتب شدیدتر بود. برای مثال، تا سال های پایانی دهه 1980 –یعنی زمانی که کره در زمره کشورهای صادر کننده سرمایه قرار گرفت –سفرهای خارجی ممنوع بود و کالاهای لوکس وارداتی یا به کلی ممنوع بود و یا مشمول ترکیبی از تعرفه ها بالا و مالیات های سنگین قرار می گرفت. با وجود آن که کره جنوبی کشوری صادر کننده عمده خودروی سواری محسوب می شود، مردم این کشور در مقایسه با کشورهای با سطح درآمد نزدیک به خود –کمتر از خودروی شخصی استفاده می کنند. در سال 1985 به ازای هر 5/73 نفر یک خودروی سواری در این کشور وجود داشت، در حالی که ارقام مشابه برای تایوان، شیلی، مالزی و برزیل به ترتیب 27، 8/21، 3/16، 2/15 نفر بود.

3.حسینی ضمن انتقاد از عدم تکمیل فاز دوم فولاد، که قرار بود در سال 89 به پایان برسد اظهار کرده بود که:« بهجای اينكه درآمد ملي را معطوف به اشتغالزايي ، درآمد و توليد و ... کنیم،این درآمد را به حساب مردم واريز مي كنيم البته كليات كار كارخوبي است اماروزانه 110 ميليارد تومان به حساب مردم واريز كردن آن هم در حالی که بخشی از آنها جز دهک های بالای جامعه است و بی نیاز از کمک های مالی دولت می باشند، واقعاً فاجعه است.»

سرازیر کردن ارز های حاصل از درآمدهای نفتی و سایر منابع زیرزمینی به سمت تولید و اشتغال، همچنان که مهندس حسینی تاکید دارند می تواند مدبرانه و هوشمندانه باشد و شعار سال را محقق گرداند. در این زمینه توجه به نکاتی چند لازم می نماید. اولاً در کوتاه مدت و به صرف تزریق ارز و ریال نه سرمایه های انسانی جدید تجهیز می شود و نه ظرفیت سرمایه و تجهیزات و زیرساخت هایی چون بنادر و فرودگاه ها افزایش می یابد و نه امکان جهش متناسب در عرضه خدمات زیرساختی دولت فراهم می آید. در تخصیص منابع باید بیش از هر چیز به محدودیت هایی چون کمبود نیروی انسانی ماهر و محدودیت های مربوط به ظرفیت های زیربنایی و تولیدی و... توجه نمود.

ثانیاً توجه به امور اجتماعی به معنای اهتمام بیشتر به آموزش، بهداشت و تغذیه مردم است که در زمره دورنگرانه ترین الگوهای تخصیص منابع و زیربنایی ترین الگوی سرمایه گذاری یعنی سرمایه گذاری بر روی انسان ها را منعکس می سازد باید مد نظر قرار گیرد.

ثالثاً همچنان که مهندس نیز تاکید دارند سرمایه های ملی باید در تشکیل سرمایه های ثابت داخلی صرف شود و سهم نسل آینده از این طریق محفوظ گردد و به سوی مصارف عمومی سرازیر نشود.

4.سیدبهلول حسینی:«بیکاری عمیق ترین و وسیعترین معضل جامعه ماستتنها راه چاره حفظ حرمت  تولیدکنندگان ، صنعتگران و سرمایه داران است.چرا باید حرمتها فقط دربین مسئولان تقسیم شده و برای سرمایه گذاران حرمتی قائل نباشیم. باید همه قوانین دست وپاگیر ازجمله مالیات را از همه تولیدکنندگان ،صنعتگران و کارآفرینان حذف کرد.»

سرمایه دار، يك مشترك لفظي است. بخش مهمي از آنها سرمایه داردان توليد كننده  با زحمات و تلاشهاي طاقت فرسا و برخورداري هاي اندك هستند، و بخش كوچكي از آنها در خدمات دلالي و واسطه گري فعاليت دارند با حداقل صلاحيت و حداكثر برخورداري ها. بنابراين موقعي كه از جايگاه سرمایه داران حمايت مي شود در فضاي ذهني مان، توليد كنندگان و صاحبان بنگاه هاي توليدي وجود دارد. و با نظر به شناختی که از مهندس و اندیشه های ایشان داردم به احتمال قوی در همین فضا ایده خود را مطرح کرده اند. حذف موانع پیش روی تولید کنندگان، در کاهش هزینه تولید و ایجاد مزیت های رقابتی آنها در هر دو عرصه ملی و جهانی تاثیر بسزایی خواهد داشت. ...

1
1