- ارسال کننده: علی مددی نیا (نمایندگی بیمه نوین) تاریخ: ۹۱/۰۶/۲۰

مرمت مسجد خاتون آباد میانه مهر91به پایان می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی:
مرمت مسجد خاتون‌آباد میانه مهر 91 به اتمام می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از اتمام مرمت مسجد خاتون‌آباد میانه در مهر سال‌جاری خبر داد.

خبرگزاری فارس: مرمت مسجد خاتون‌آباد میانه مهر 91 به اتمام می‌رسد

 

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی در جریان بازدید از عملیات مرمتی مسجد تاریخی خاتون‌آباد میانه گفت: مرمت نمای خارجی مسجد خاتون‌آباد به اتمام رسیده و بخشی از سیستم روشنایی، کف‌سازی و مرمت فضای داخلی باقی مانده که پیش‌بینی می‌شود مهر ماه جاری به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به معماری مسجد خاتون‌آباد گفت: با توجه به اینکه در گذشته هیچ مسجدی در شمال غرب پنجره ارسی نداشته و تنها خانه‌ها از آنها استفاده می‌کردند، پنجره‌های ارسی این مسجد چهره آن را در میان دیگر مساجد تاریخی استان و شمال غرب منحصر به فرد کرده است.

وی قدمت این مسجد را متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل قاجار عنوان کرد و افزود: مسجد خاتون‌آباد دارای بخش زنانه و مردانه است که پنجره‌های ارسی آن در جبهه شرقی و غربی فاصله میان بخش زنانه و مردانه واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به معماری داخلی مسجد اشاره کرد و ادامه داد: این مسجد با نمایی آجری و سقف و ستون‌هایی چوبی، دارای سرستون‌های کنده کاری شده است.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوره‌های مختلف تاریخی که این مسجد مرمت شده است، یادآور شد: مسجد خاتون‌آباد پیش از این در دوره‌های قاجار و پهلوی مرمت شده اما مرمت‌ها به صورت کلی نبوده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی برآورد اعتبار اولیه برای مرمت و بازسازی مسجد خاتون‌آباد را 750 میلیون ریال اعلام و خاطرنشان کرد: طبق برنامه مشخص شده برای اتمام عملیات مرمتی این مسجد در مدت سه ماه، مسجد خاتون‌آباد مهر ماه جاری آماده بهره‌برداری خواهد بود.