- ارسال کننده: راسخون تاریخ: ۹۱/۰۶/۱۸

از متن تا حاشیه_چالشی بر مصاحبه سیدحسین هاشمی با روزنامه شرق (قسمت 1)

نوشته شده توسط پدرام نائبی

یاد حرف همیشگی مادربزرگم افتادم که می گفت: پسرم! زمانه، زمانه ی بدی شده!
این جمله در مخیّله ی من نمی گنجید!مادربزرگ چرا این حرف را می زند؟!! از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان، گاهی در خفا به حرفهایش می خندیدم!! چه می گوید؟ زمانه از اول همین است!بیکاری همیشه وبال گردن آدمی بوده است!
تا اینکه رسیدیم به خاطرات مهندس هاشمی از دوران جوانی شان که بعد از أخذ مدرک تحصیلی عالیه از دانشگاه های خارجه،موقعیت های شغلی از در و دیوار برایشان می بارید! اینکه انتخاب یک گزینه از بین چند مورد،به مصیبتی برای وجود نازنینشان مبدل گشته بود.
با خودم گفتم ای کاش تمام مصیبت های دنیا به این حلاوت و شیرینی بود!

 مهندس جان!

در شهر ما پنجره ها رو به تجلی باز است و جوانان ما اهل معرفت هستند.اکثر جوانهای این شهر دارای مدرک کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری و ... هستند اما برای نگهبانی دم یک درب دنبال این و آن می افتند!
به دنبال این پارتی و آن آشنا می گردند.
اینجاست که کلاه مبارک باید قاضی شود و بفرمایید که مصیبت این است یا آن؟!!
چه شد و چه برنامه ای اتخاذ شد که اوضاع به این جا رسید؟

در خلال مصاحبه ای که از ایشان منتشر گردید در مورد انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی،اظهار داشتند که این انتخابات دارای شرایط خاصی بود!!!آیا نارسایی در عملکرد مجریان انتخابات یا نهادهای ذی ربط موجبات این شرایط خاص را فراهم نمود؟
چرا در این 5 دوره ای که 3 دوره اش را سرخ نشین و 2 دوره اش را سبز نشین تشریف داشتند حرفی از شرایط خاص نشد؟
آیا باور بر این است که  ابر و ماه و مه و خورشید و فلک در کار بودند که ایشان ششمین پیروزی خود را جشن نگیرند؟

و اما در مورد اینکه چرا به صنعت باز نگشته اند چنین پاسخ داده اند که به بخش خصوصی بازنمی گردم چون نظام روی من سرمایه گذاری کرده و به بخش دولتی هم باز نمی گردم چرا که به من اختیار تام نداده اند و به همین دلیل استراحت می کنم.
آیا فعالیت در بخش های خصوصی و رونق بخشیدن به این بخش را غیر از خدمت به نظام و مردم می دانند؟
منظورتان از اختیار تام چیست؟ یعنی وزیر تمام اختیاراتش را به شما تفویض نمایند؟
در بخشی از این مصاحبه ادعا می شود من در رأس صنعت کشور بودم و پیشنهادات مطروحه در کمیسیون مورد استقبال همگی قرار می گرفت در حالی که در جای دیگر از این مصاحبه ی نسبتاٌ طولانی در برابر انتقاداتی که توسط خبرنگار مطرح می شود توپ را در زمین دولت قرار می دهند،حال موقعیت ایشان در صنعت کشور را قبول کنیم یا کم کاریهای دولت را؟
اگر ایشان در رأس صنعت کشور بوده اند و ادعا دارند همکارانشان در کمیسیون و وزارت، نهایت همکاری را با ایشان داشته اند،پس انتقادشان از چیست؟و از کیست؟
و اگر ادعا دارند که دولت کم کاری کرده پس نقش ایشان به عنوان رئیس کمیسیون صنایع و نماینده مجلس چه می شود؟

البته آنچه که متن مصاحبه به ما نشان میدهد آن است که می توان به راحتی بیش از نیمی از این مصاحبه را حذف کرد! چرا که یا کلی گویی است و یا پاسخ های ارائه شده به برخی سوالات کاملا بی ربط است و البته بارها مورد اعتراض خبرنگار قرار می گیرد که این نوع پاسخ ها به دور از شأن فردی است که 20 سال سابقه وکالت مجلس،16 سال ریاست کمیسیون ،4 سال عضو هیئت رئیسه مجلس و نیز سابقه معاونت وزیر را در کارنامه خود دارد.
نمونه های این نوع کلی گویی ها و یا جوابهای نامربوط به سوالات را در این مصاحبه بارها و بارها می بینیم.
به طور مثال خبرنگار می پرسد:بعد از 28 سال خدمت حضرتعالی در زمینه ی صنعت،چرا تجربیات شما بایستی به هدر برود؟
که در جواب در مدح ائمه اطهار(ع) سخن می گویند و برنامه سخنرانی های تبلیغاتی شان را تفسیر می کنند که باز مورد عتاب پرسشگر قرار می گیرد و یا در دیگر پرسش ها به جای پاسخ به خاطره گویی می پردازد.

اظهار نظر ایشان در مورد درآمد حاصل از نفت و سرمایه گذاری این درآمدها در بخش های صنعتی و یا آمارهای دیرهنگام و گاه ناصواب بانک مرکزی و یا عوامل مانع از رشد مسئله ی خصوصی سازی شرکت های دولتی به گونه ای است که خود در برابر این معضلات مسئولیتی برعهده نمی گیرند، در حالی که ایشان 20 سال به عنوان یک مقام نظارتی رده بالا می توانستند با تلاشها و پیگیری های خود قدمهای مهمی برای اصلاح این موارد بردارند ولی ایشان بعد از 5 دوره نمایندگی مجلس همچون شهروندی عادی لب به انتقاد می گشایند!!!
می گویند درآمد دولت نهم و دهم از حوزه نفتی طلایی بود اما طلایی خرج نشد!!!
پس نقش نمایندگان مجلس در این راستا چه می شود؟ آیا کمیسیون صنایع و شخص رئیس کمیسیون نمی توانست نظارتی بسزا بر دخل و خرج دولت در بخش صنعت داشته باشد؟ تا خرج دولت نیز مانند دخلش طلایی شود؟ حال آنکه قسمت اعظمی از عمر دولت نهم و دهم در دوران نمایندگی ایشان سپری شده است.
در پاسخ به پرسش 41 ایشان چنین جواب می دهند که ما هنوز نتوانسته ایم فضا را برای کارهای بزرگ آماده کنیم و یا در سوال 59 اظهار می دارند دستهای پنهان در اقتصاد ایران بوده و هنوز نتوانسته ایم مهارشان کنیم.
این اظهار ناتوانی ها آیا دامن خود ایشان را به عنوان فردی که ادعا می کنند سالیان طولانی در رأس صنعت بودند نمی گیرد؟

«قسمت اول»

لینک مصاحبه سید حسین هاشمی با روزنامه شرق:

http://gaflannews.ir/برگزیده/مهندس-هاشمی-هنوز-دست‌های-پنهان-همه‌کاره-اقتصاد-مهار-نشده‌اند 

1
2
1 2