- ارسال کننده: گروه کوهنوردی قافلانتی تاریخ: ۸۹/۱۲/۱۴

گزارش کامل عملیات امداد و نجات برای یافتن دو نفر از همشهریان گمشده در کوهستان

بني آدم اعضاي يكديگرند        كه در آفرينش ز يك گوهرند

بابك خاتمي فر  عضو فعال گروه كوهنوردي قافلانتي و از پيشگامان تشكيل گروه امداد و نجات در ميانه  گزارش مفصلي از امداد كوهستان و نجات دو نفر از همشهريان عزيز نوشته اند كه من مختصرا مي نويسم :

ساعت 19 مورخ 26/11/89 از ستاد حوادث ميانه به موبايل شخصي من زنگ زدند آقاي مهدي مشايخي خبر از مفقود شدن دو نفر از مهندسان سد آیدوغموش داد . بلافاصله تماسي از هلال احمر جناب اقاي سقط فروش داشتم كه ضمن تاييد و تكميل خبر،  گروه را براي عمليات امداد درخواست نمودند .

ظرف 25 دقيقه با تيم 8 نفره گروه كوهنوردي قافلانتي ميانه با تجهيزات شخصي و آمادگي كامل با يك دستگاه پاترول متعلق به اعضا گروه اقاي اسرافيل قره داغي عازم منطقه شديم . سرپرست گروه اقاي مهدي ميانجي ضمن كسب اطلاعات از نيروي انتظامي و مسئولين سد ايدوغموش و يك اكيپ از امداد و نجات هلال احمر كه در محل حاضر بودند سريعا گروه را به دو دسته تقسيم نموده و پس از گفتگو از طريق موبايل با مهندسين گم شده  مسير را مشخص نمود . سرعت حركت گروه با توجه به تاريك و سرماي هوا و برف در منطقه خوب بود . يك گروه از خط الراس وگروه ديگر از مسير رودخانه راه افتاديم . در انتهاي مسير دو گروه بهم رسيديم و بقيه مسير را با فاصله كمي در عرض با هم طي كرديم بعد از 1 ساعت رد پايي مشاهده كرديم و با خوشحالي آن را دنبال نموديم .

موسي حيدري ، محمدرضا شاهمحمدي ، غلامرضا شمس  و محمد اصغري به همراه پيشكسوت گروه مسلم پزشكي تلفيقي از تجربه و نيروي جواني قوت قلب گروه بودند . ساعت 3:30 صبح بود كه بالاخره توانستيم مهندسين اقايان كريمي و شقاقي را كه در وضعيتي نه چندان خوب بودند پيدا كنيم . پس از گرم كردن بدن آنها و تعويض لباس و چاي داغ سعي در گرم نگه داشتن آنها نموده و اقاي قره داغي با تزريق آمپولي اقدامات اوليه را انجام دادند و در كنار آن با افروختن آتش سعي نموديم از سرمازدگي آنها جلوگيري نماييم .

بلافاصله بعد از اين اقدامات با كمك اعضا گروه مسير را طي نموده و به ساير امدادگران  ملحق شديم ، اكيب امداد و نجات تبريز و صدا و سيماي مركز آذربايجان شرقي نيز در محل حاضر بودند و گزارش لحظه به لحظه عمليات را ثبت مي كردند . سرما و استرس باعث اسپاسم عضلات يكي از مهندسين شده بود و نگراني ما از عاضه هيپوترمي (سرمازدگي ) نيز برطرف شده بود مصدومين را به اورژانس انتقال داديم

خدا را شاكريم كه اين حادثه به خير و خوشي تمام شد

اما :

شايد كمي تجهيزات پيشرفته ، بي سيم با برد زياد ، gps ، و . . . موجب مي گرديد كه  عمليات امداد  ونجات سریعتر به نتيجه برسد

گروه كوهنوردي قافلانتي بي هيچ چشمداشتي و با كمترين امكانات وظيفه خود مي داند كه در اينگونه موارد در خدمت همشهريان و همنوردان باشد و اميدواريم كه همنوردان و همشهريان در صعودها و مسافرتهاي خود نكات ايمني را بيشتر رعايت نمايند و هرگز دچار حادثه نشوند.

 

1
1