- ارسال کننده: رضا آقایاری تاریخ: ۹۱/۰۶/۰۲

طرح یک سوال از شهردار محترم

 

مقدمه: وضعیت اسفناک آسفالت معابر عمومی میانه به حدی است که شاید طرح تمام مشکلات آن در این نوشتار نگنجد اما هدف از نگارش این مطلب طرح یک سوال از شهرداری محترم و پی گیری مطالبات جمعی از اهالی شهرک ولی­عصر ـ گلستان سوم ـ کوچه سوم می­باشد.

آقای شهردار سلام

 یاد روزهای کودکی به خیر که یک روز کوچه ما آسفالت شد و ما خوشحال از اینکه بعد از سال­ها بازی در میان خاک و خل بالاخره کوچه ما هم بافت شهری به خود گرفت و کارگران زحمت کش شهرداری آن زمان با هزاران منت و ناز ماشین آلات خود را به سمت محله ما روانه کردند. به یاد دارم که در آن روزها هم چقدر التماس شهرداری را اهالی محله می­کردند شاید پس از پایان بارندگی با ماشین آلات شان به اصطلاح تیغی به کوچه بیاندازند تا کمی بتوانیم تردد کنیم.

آقای شهردار من امروز سی ساله شدم ولی هنوز آثاری ضعیف از همان آسفالت دوران کودکی در محله­مان به چشم می خورد و مدیریت شهرداری در شهر من همان سبک و سیاق سال­های دور اداره می شود با این تفاوت که در آن روزها فکر می کردیم که اگر شهرداری گوشه چشمی به محله ما بکند از سر بزرگی اش است اما امروز پی برده ایم که وضعیت تاسف بار محله مان ناشی از عدم مسئولیت پذیری و بی اعتنایی شهرداری به حقوق اولیه شهروندان است. در این سال­ها محله ما صاحب امکانات متعددی از قبیل خطوط تلفن، گاز، فاضلاب و غیره شد اما نمی دانم چرا هر کسی کار کرد حتی زحمت جمع کردن نخاله­ها را هم به خود نداد و پس از پایان کار کوچه ما را ویران و ویران تر از قبل کرد؟! توجه تان را به ماده 103 قوانین شهرداری جلب می کنم:

ماده 103 - كليه وزارتخانه ها و موسسات دولتي و خصوصي موظفند قبل از هر گونه اقدامي نسبت به كارهاي عمراني واقع در مناطق مندرج در ماده 97 و 98 از قبيل احداث شبكه تلفن و برق و آب و ساير تاسيسات و همچنين اتصال راههاي عمومي و فرعي رعايت نقشه جامع شهرسازي را بنمايند اين قبيل اقدام بايد با موافقت كتبي شهرداري انجام گيرد و موسسه اقدام كننده مكلف است هر گونه خرابي و زياني را كه در اثر اقدامات مزبور به آسفالت يا ساختمان معابر عمومي وارد آيد در مدت متناسبي كه با جلب نظر شهرداري تعيين خواهد شد ترميم نموده و به وضع اول درآورد والا شهرداري خرابي و زيان وارده را ترميم و به حال اول درآورده هزينه تمام شده را با 10% (ده درصد) اضافه از طريق اجراي ثبت اسناد وصول خواهد كرد. (یادآوری ماده های 97 و 98 هم اهمیت زیادی ندارد چون ظاهرا این قوانین فقط به صورت شیک نوشته شده و در محل امنی نگهداری می­شوند!)

این که حالا در گذشته چه شده و آیا این هزینه ها پرداخت شده یا نه و اگر پرداخت شده پس چرا هنوز کوچه ما شبیه مناطق جنگ زده است شاید پاسخی به جز این نداشته باشد که: این مسایل در زمان مدیریت شهردار فعلی نبوده و شهردارهای قبلی بایستی پاسخگو باشند! اما موضوعی که امروز مطرح می شود مربوط به شهردار فعلی است و اتفاقا تخلفی که صورت می گیرد در زمان تصدی­گری شهردار فعلی است. پس امروز می پرسیم تا شامل مرور زمان نشود. اما قبل از سوال بازهم برخی از قوانین شهرداری را مرور می کنیم:

ماده 55 - وظايف شهرداري به شرح ذيل است :

1- ايجاد خيابانها و كوچه ها و ميدانها و باغهاي عمومي و مجاري آب و توسعه معابر در حدود قوانين موضوعه .

2- تنظيف و نگاهداري و تسطيح معابر و انهار عمومي و مجاري آبها و فاضلاب و تنقيه قنوات مربوط به شهر و تامين آب و روشنايي به وسايل ممكنه

.

.

.

25 - ساختن خيابانها و آسفالت كردن سواره روهاي معابر و مطلق كوچه هاي عمومي و انهار و جدولهاي طرفين از سنگ و آسفالت و امثال آن به عهده شهرداري هر محل مي باشد ولي آسفالت پياده روها در خيابان يا معابري كه پياده رو داشته باشد به عهده مالكين منازل و مستغلات و اراضي است در صورت امتناع مالكين مجاور پياده روها از اقدام به آسفالت كردن سهمي خود شهرداري مي تواند مستقيما اقدام نموده و هزينه آن را به اضافه ده درصد از مالكين ممتنع مطالبه و دريافت نمايد. 
تبصره - در هر خيابان كه شهرداري دست به كار كف سازي سواره رو مي شود ساختمان پياده روهاي آن خيابان طبق دستور شهرداري براي مالكين مجاور و نمايندگان قانوني آنها اجباري است . & 
25- ساختن خيابانها و آسفالت كردن سواره روها و پياده روهاي معابر و كوچه هاي عمومي و انهار و جدولهاي طرفين از سنگ ، آسفالت و امثال آن به هزينه شهرداري هر محل . ( اصلاحي 27/11/1345 )

 

آقای شهردار: بر طبق کدام مجوز قانونی شهرداری میانه از اهالی این کوچه جهت آسفالت کردن کوچه شان بعد از ده ها سال(که تخریب آن هم باز بر اثر حفاری های متعدد دستگاه­های دولتی است) اقدام به اخذ وجه می نماید؟ اگر اطلاع ندارید به استحضار می رساند اهالی این کوچه به ازای هر واحد مسکونی مبلغ 50000 تومان در آذر ماه سال گذشته به شهرداری پرداخت کرده اند تا از جیب خودشان جور دستگاه­های دولتی را بکشند و کمی از هزینه استهلاک خودروهایشان کاسته شود! و امروز بعد از سپری شدن حدود 8 ماه از پرداخت وجه هنوز هم این کوچه مثل سابق است.

سرگذشت کوچه ما سرگذشت صدها کوچه و معبر شهر است که همه رازی از خدمت در سال­های دور را فقط در ذهن اهالی محل دارند. شاید یادآوری این نکته هم خالی از لطف نباشد که شهرداری یک شخصیت حقوقی دارد و نه حقیقی. بدین معنا که حل مشکلات جدید و قدیم بر عهده سازمان است و حتی پاسخگویی و عذر خواهی و رفع آن نیز برعهده شخصیت حقوقی این سازمان است. جمله زیبای: این مسایل در زمان تصدی گری شهرداری فعلی نبوده دردی از درد مردم دوا نمی کند.

به هر حال امروز این­جانب به عنوان یکی از اهالی این کوچه به صورت رسمی از شهرداری محترم تقاضا دارم تا ضمن عمل به مسئولیت قانونی خود در آسفالت کردن این کوچه، پاسخگوی سوال ما نیز باشند

شهرداری به چه مجوزی جهت آسفالت کوچه وجه نقد از ساکنین دریافت نموده و چرا با وجود پرداخت این وجه از طرف اهالی بعد از گذشت هشت ماه هیچ اقدام صورت نپذیرفته است؟

 

آقای شهردار منتظر پاسختان هستیم.

 

با تقدیم احترام

منبع قوانین شهرداری: http://www.ghavanin.ir/detail.asp?id=8939

1
1