- ارسال کننده: احمد قره داغی تاریخ: ۹۱/۰۶/۰۱

مسئولین مربوطه شهرستان میانه خوب دقت کنین...لزوم حفاظت از آثار تاریخی

مسئولین  مربوطه شهرستان میانه خوب دقت کنین................................

نمی دونم علت بی توجهی و ارزش نذاشتن به این آثار ملی از طرف مسئولین چیه؟ چرا دارن موجبات تخریب این آثار ملی رو مهیا میکنند؟

 

به کجا چنین شتابان.............................................

 

قلعه دختر، یا قیزقالاسی، در شهرستان میانه قرار دارد که به شماره ۸۷۰ جزو آثار ملی محسوب می شود. این قلعه به شکل چندضلعی آجری و در دو کیلومتری شمال کؤپروسو بر کوهی بنا شده است. بنای این قلعه را مربوط به قرن ۷ هجری تخمین زده اند

این قلعه در دو کیلو متری پلی شکسته بر روی رود قزل اوزن (پل دختر میانه) در بالای کوه قافلانکوه واقع شده است این قلعه بشکل کثیرالا ضلاع غیرمنتظم ساخته شده و به سه قسمت تقسیم می شود. الف : دیوار بیرونی که قطورتر ا ز دیگر قسمتها بوده که بوسیله ۲۴ برج دیدبانی ا ز قلعه پاسداری می شد. ب: دیوار داخلی که این دیوار حافظ قسمت اصلی قلعه یا قلب قلعه بوده. ج: قسمت داخلی قلعه که محل فرماندهی دژ محسوب می شود. ظاهراً زمان ساخت قلعه به قرن هفتم هجری تخمین زده می‌شود ولی با توجه به پایه‌های ساخت قلعه و مصالح بکار برده شده تخمین به اوایل دوره ساسانیان نیز زده می‌شود . این قلعه دارای دو مدخل ورودی است که در بالای یکی از این مدخل کتیبه ای بوده که بر اثر مرور زمان از بین رفته است.

 

در باره نام قلعه روایاتی رایج است از آن جمله که دختر پادشاهی بر علیه پدر خویش شورش می‌کند و پد ر او را به نقطه دور تبعید می‌کند و برای وی قلعه ای ساخته در آنجا محبوسش میکند. دختر شاه بامید آزادی خویش روز شماری می‌کند و چوپانی که آنطرف رود قیزل اوزن به چوپانی مشغول بوده توجه او را جلب می‌کند و این دو عاشق هم میشوند و چوپان هر شب رود خانه سرد و خروشان قیزل اوزن را می شکافت و بدیدار شاهزاده می آمد و شاهزاده برای آنکه رنج این کا ر را از چوپان رفع سازد پلی برای او روی رودخانه می زند و چوپان اولین کسی است که ا ز روی پل رد می‌شود و بدیدار شا هزا ده می آید.

همچنین روایت است بازرگانی برای در امان ماندن دختر خود از دست مغولان برای دختر خود در این منطقه قلعه می‌سازد ولی به مرور زمان و حسن روابط و پس از مرگ بازرگان دختر وی برای توسعه تجارت بازرگانان آذربایجان با دیگر کشورها این پل (پل دختر) را می سازد.

عقیده باستان شناسان بر این است که این قلعه مانند قلعه دخترهای دیگر ایزدبانوی ناهید یا آناهیتا شاخته شده است. پرستشگاه‌های این ایزدبانو را اغلب در بلندی‌ها می‌ساختند و حاکمان و بازرگانان و کشاورزان هر ساله با هدایای نفیس عازم این پرستشگاهها میشدند چرا که ملکه ناهید فریاد رس زنان وآزادی و حریت نعمت و فراوانی آب و باران تنها کسی بوده که در اقتصاد و نبرد پشتیبان این مرز و بوم بوده است. این قلعه‌ها بیشتر در کنار رودخانه‌های عظیم و دریاها سا خته می شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1
2
3
1 2 3