- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۱/۰۵/۰۳

زیرمیزی پزشکان به رومیزی تبدیل شده است

 

دریافت زیرمیزی در نظام سلامت همواره یکی از چالش های پیش روی مدیران نظام سلامت و بیماران است. به طوری که تاکنون راهکارها و برنامه های مختلفی برای حذف این پدیده زشت تدوین و تعریف شده است اما همچنان شاهد دریافت پول هایی در بخش درمان کشور هستیم که شان و منزلت جامعه پزشکی را زیر سئوال می برد.

با وجود هشدارهایی که از سوی وزیر و سایر مسئولین نظام سلامت در این خصوص داده شده، پزشکانی هستند که بنا به مقتضایات و شرایطی که دارند، حاضر می شوند این قبیل پول ها را از بیماران خود دریافت کنند.

به نوشته سایت دندانپزشکی ایرانیان، شاید آخرین بحث در برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر از سوی وزیر بهداشت مطرح شده که در آندکتر مرضیه وحید دستجردی گفته که برخی از کسانی که زیرمیزی دریافت کرده‌اند، اخراج شده یا اگر اولین بارشان بوده مورد توبیخ جدی قرار گرفته‌اند.

 اما مهمتر از این برخوردها درمان ریشه‌ای این معضل است که دو راه بیشتر ندارد. یکی واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی و دیگری عقب نیفتادن حقوق و مزایا و کارانه پزشکان است.

این در حالی است که دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر سابق بهداشت معتقد است که تنها با گرفتن حق تعیین تعرفه های خدمات درمانی از سازمان نظام پزشکی و واگذاری آن به وزارت بهداشت نمی توان امیدوار بود که پدیده زیرمیزی در نظام سلامت حذف شود.

 اما حکایت زیر میزی گرفتن تعداد معدودی از پزشکان در شهرستان میانه، از حد زیر میزی گذشته و به روی میزی تبدیل شده است. طبق گزارشات خبرنگاران مختلف قافلان، که چند هفته ای این موضوع را رصد کرده اند، برخی از پزشکان علاوه بر هزینه های معمول بیمارستان، قبل از انتقال به اتاق عمل، مبالغی به عنوان هزینه معاینات قبل از عمل در خارج از بیمارستان و یا با عناوین مختلفی همچون حق بیهوشی و ...  از مراجعه کنندگان خود اخذ می کنند و تا این مبلغ به حساب آنها واریز نشود، برگه انتقال به اتاق عمل را امضا نمی کنند و این یعنی عملاً انتقال بیمار و انجام عمل جراحی منتفی می شود.

این موضوع در هفته های اخیر به قدری حاد شده که یکی از شهروندان پس از پرداخت حق روی میزی! دست به دامان قانون شده ولی با وجود مراجعات متعدد به مراکز رسیدگی به شکایت خود، تاکنون به نتیجه ای مشخص نرسیده است. جالب ترین قسمت این ماجرا آنجاست که متولیان سلامت شهرستان با انتقاد از مطبوعات محلی، رسانه ای شدن و پرداختن به اینگونه مسائل را باعث فرار متخصصان از شهر عنوان کرده و ناتوانی خود در جذب و نگهداشتن پزشکان متخصص در شهر را با توجیهات غیرمنطقی متوجه اطلاع رسانی مشکلات شهری عنوان می کنند و به جای پرداختن به ریشه فرار متخصصان از منطقه، بهانه های بنی اسرائیلی می تراشند.

 جا دارد متولیان نظام سلامت  شهرستان همچنین بزرگان شهر با سعه ی صدر به این معضل کهنه ی شهرستان نگاهی عمیق داشته باشند و با مهیا ساختن شرایط ایده آل برای زحمتکشانی که شبانه روزشان را همچون فرشته نجات برای راحتی و آرامش و نجات مردم از درد و رنج، ایثار می کنند. آنها را برای خدمت به مردم دلگرم کنند.  و در نهایت عزمشان را برای برخورد جدی با پدیده زشت رومیزی! جزم کنند. چرا که تحرک و اقدامات عملی و علمی در این زمینه انتظاری عمومی است.

1
1