- ارسال کننده: غریبه تاریخ: ۹۱/۰۴/۳۰

بهشت تابستانه در فیروزه ای های امامزاده اسماعیل میانه

 بهشت تابستانه در فیروزه ای های امامزاده اسماعیل میانه

 تبریز  رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تشریح زیبایی های امامزاده اسماعیل شهرستان میانه گفت: نمای خارجی این امامزاده درمنطقه خوش آب و هوای میانه، پوشیده از كاشی های فیرزوه رنگی است كه رنگ و بویی بهشتی به این بنای آجری بخشیده است.

به گزارش روز جمعه روابط عمومی این سازمان تراب محمدی در حاشیه بازدید از پروژه های مرمتی و گردشگری شهرستان میانه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: دیوارهای امامزاده اسماعیل كه بنام مقبره كمال الدین شهرت دارد در جنوب و متصل به مسجد جامع میانه واقع شده آجری بوده وگنبد و روپوش دارد.

وی وسعت داخلی این بقعه را در حدود 30 مترمربع عنوان كرد و گفت: بلندای گنبد بقعه به شش متر می رسد و در دیوار شمالی دری به مسجد جامع میانه باز می شود كه در بالای آن كتیبه سنگی قرار گرفته است.

وی افزود: مناره بلندی به ارتفاع 13 متر در صحن بقعه با آجر بنا شده كه از نظر استحكام و زیبایی قابل توجه است به طوری كه تاریخ ساخت آن از روی اشعاری كه روی سنگی نوشته و در بنا نصب شده است، بدست می آید.

رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی یادآور شد: این مناره دارای دو كتیبه سنگی است كه یكی در بالای دری كه از چندین راه پله ای كه در داخل مناره واقع شده و شخص را به راس مناره می رساند نصب شده و دیگری در قسمتی كه نمای آن از داخل حیاط بقعه معلوم نیست و باید از سمت كوچه آن را مشاهده كرد.

محمدی امامزاده اسماعیل را دارای حیاطی بسیار بزرگ خواند و گفت: حیاط دارای چهار درب ورودی به حیاط امامزاده است كه درپشت بقعه امامزاده روی كاشی هایی قسمتی از یكی از سوره‌های مباركه قرآن نوشته شده و روبروی یكی از درهای ورودی امامزاده نصب شده است.

وی با اشاره به جایگاهی كه این بقعه در میان مردم و اهالی دارد، گفت: امامزاده اسماعیل ماه محرم هر سال پذیرای عاشقان امام حسین (ع) و عزادارای های پرشور حسینی است.

محمدی با بیان اینكه هرسال چند روز به عاشورا و تاسوعا مانده در حیاط امامزاده مراسم سوگواری برگزار می شود، یادآور شد: در روز عاشورا با حضور هیات ها و دسته های عزاداری مختلف در امامزاده و همین طور حضور اقشار مختلف مردم، آیین های محلی عزاداری برگزار و نماز ظهر عاشورا با حضور خیل عظیمی از مردم بسیار باشكوه اقامه می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امامزاده اسماعیل را یكی از آثار قابل احترام در میانه خواند و گفت: این بقعه كه در مركز شهر قرار گرفته، با یك ضریح بسیار زیبا مورد توجه بسیاری از اهالی و گردشگران است كه هر هفته پنجشنبه مملو از جمعیت می شود.

1
1