- ارسال کننده: حامد .کبیری تاریخ: ۹۱/۰۴/۲۰

اهل قلم میانه " محمدصادق نائبی " در میان نام آوران آذربایجان

 

 

 

 

اخیراً کتابی منتشر شده است به نام "فرهیختگان و نام آوران آذربایجان شرقی" که در این کتاب همشهری صاحب قلممان آقای "محمد صادق نائبی" در کنار بزرگانی مانند علامه طباطبایی ، علامه جعفری ، شهریار و غیره آمده است.

 کتاب "فرهیختگان و نام آوران آذربایجان شرقی" توسط خانم کبری موسوی تدوین شده است که قبلاً برای برجستگان استان آذربایجان غربی کتابی به نام "ستارگان فروزان آذربایجان غربی" را منتشر کرده بود. این کتاب در 1000 صفحه و دو مجلد توسط انتشارات "اوج علم" و در چاپخانه "نوید اسلام" در 2000 نسخه منتشر شده است. جلد اول کتاب به نام آوران تبریز و جلد دوم آن به شهرستانهای تبریز اختصاص یافته است.

 نویسنده کتاب درباره محقق نام آور شهر میانه می نویسد:

" محمدصادق نائبی ؛ کارشناس پایه یک سازمان نظام مهندسی ، مدیر استانداردسازی نخستین هلی کوپتر ایرانی و برنده جایزه ممتاز جشنواره خوارزمی و مؤلف بیش از 15 جلد کتاب از جمله رسالات شیخ صفی الدین اردبیلی ، صفوه الصفا ، مشاهیر و مفاخر میانه ، نصاب صادق ، میانه ، واژگان زبان ترکی در فارسی و رساله کؤنول می باشد".

محمد صادق نائبی

 نویسنده از میان تألیفات و تحقیقات آقای نائبی روی "نصاب صادق" تمرکز بیشتری کرده و می گوید:

"نصاب صادق جزو 10 کتاب شعری در 800 سال گذشته است که بصورت منظوم لغات ترکی را به فارسی یاد می دهد و در این نصاب بیش از 3000 لغت منظوم شده است".

که در ادامه به نمونه ای از آن اشاره می کند:

دیز زانو ، دیش دندان ، ریش ساققال ، دیل زبان       بازو قول ، گردن بویون ، کیپریک مژه ، پاشنه دابان

 نویسنده در انتهای معرفی خود درباره آقای نائبی می نویسد: او در خوشنویسی و آواز اصیل ایرانی نیز فعالیت می کند.

 

فرهیختگان و نام آوران آذربایجان شرقی کبری موسوی

1
1