- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۸۸/۱۱/۲۱

معرفی همشهری : سید رحیم طاهری

 

 سید رحیم طاهری در سال 1323 هجری شمسی در شهرستان میانه دیده به دیدار جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا سطح دیپلم ادبی در شهرستان میانه سپری کرد.
 او در سال 1346 به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در سال 1354 با کسب مدرک لیسانس در رشته ی جغرافیای اقتصادی و انسانی از دانشگاه تبریز به تدریس تاریخ و جغرافیا در دبیرستان ها، دانش سرا و مرکز تربیت معلم مشغول شد.
 سید رحیم طاهری در سال 1373 به عنوان دبیر نمونه ی استانی و دو سال بعد به عنوان دبیر نمونه کشوری برگزیده شد.
از تالیفات قلمی او می توان کتاب جغرافیای استان با همکاری پنج نفر دیگر، کتاب جغرافیای شهرستان میانه ، کتاب تاریخ و جغرافیای شهرستان میانه، کتاب جغرافیای عمومی و کتاب های گزیده های ملی از تاریخ را نام برد که سه کتاب اخیر هنوز به زیور چاپ آراسته نشده است.
 امید آن که شاهد چاپ و نشر آنها باشیم.

منبع :
 خاطره ی معلم(مهر معلم 7)
 چاپ اول : بهار 1387
ناشر : سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی - ستاد بزرگداشت مقام معلم

============================

زندگی نامه سید رحیم طاهری :

وی در سال 1323 ه ش  در شهرستان میانه متولد شد و تحصیلات خود را تا دیپلم ادبی در این شهر به پایان رسانید و سپس در کسوت سپاه دانش (دوره هفتم )خدمت سربازی را در روستاهای بخش ابهر گذرانید ودر سال 1364 به استخدام آموزش  وپرورش در آمد و مدت 3 سال در روستا های بخش دیواندره کردستان به آموزگاری پرداخته و در سال 1349 به میانه منتقل می شود ودر سال 54 موفق به کسب مدرک لیسانس در رشته جغرافیا ی اقتصادی از دانشگاه تبریز شد وی در سال 72 دبیر نمونه استانی شد ودر سال 74 دبیر نمونه کشوری گردید و هدایا  وتشویق هایی از ریاست جمهور وقت و برخی از وزارت خانه ها و موسسات دولتی شد .

از تالیفات وی :

 کتاب جغرافیای استان ، که با همکاری 5 نفر از سر گروه های آموزشی استان تدوین شده که این کتاب هم اکنون در کلاس دوم دبیرستان در سطح استان تدریس می گردد.
 کتاب جغرافیای شهرستان میانه که در 3000 نسخه چاپ و منتشر گردید ه  وبه تایید دفتر تحقیقات وبرنامه ریزی کتب درسی و کمک آموزشی رسیده و این کتاب می تواند در آموزش های ناحیه ای مفید باشد ودومین اثر مکتوب و چاپ شده در مورد شهرستان میانه است و بنا بر اظهارات ایشان نوشته هایی چاپ نشده در دست دارند که به نمونه هایی از اینها اشاره می شود :
    ü          نسخه خطی تاریخ و جغرافیای میانه که این اثر مکمل همان کتاب جغرافیای شهرستان میانه است که هنوز چاپ نشده و در صورت چاتپ می تواند مرجعی نسبتا مفید برای طالبان خود باشد .

    ü          نسخه خطی به نام جغرافیای عمومی    

    ü          نسخه خطی بنام مباحث تاریخی .

آقای طاهری تعصب خاصی به رشته تحصیلی خود داشته وسعی وافری در تعلیم آن داشت ودر سطوح مختلف آموزشی ودر تمام پایه ها تدریس کرده و مدتی نیز مدرس دانشسرای مقدماتی ترک و مرکز تربیت معلم خدیجه کبری بود. وی در سال 76 از آموزش و پرورش بازنشسته شد و هم اکنون 66 سالگی حیات خود را طی می کند وبیش از 30 سال خدمت آموزشی و فرهنگی برای این شهر واستان انجام داده است.

همانطور که اشاره شد از جمله معروفترین کتاب وی میتوان به ((جغرافیای شهرستان میانه)) اشاره کرد که فکر نمی کنم دیگه در بازار موجود باشه و به شرح زیر است:

نام کتاب :جغرافیای شهرستان میانه    نویسنده :سیدرحیم طاهری     ناشر :انتشارات چاپ سپید   تیراژ:3000  نوبت چاپ :چاپ اول    تاریخ انتشار: مهرماه 1364   صفحه و قطع :262 –به قطع وزیری  

با مجوز از دفتر تحقیقات و برنامه ریزی آموزشی کشور به شماره 2544/ب (14/03/64 )

دارای 14 فصل :

1.      موقعیت شهرستان میانه وحدود جغرافیایی وشکل هندسی وحدود شهرستان میانه و وجه تسمیه  وقدمت شهر از صفحه 8تا29

2.      ویژگی های طبیعی رشته کوه های بزغوش وقافلانکوه و میدانداغی از صفحه 30تا49

3.      شناسایی دره قزل اوزت و وجه تسمیه قزل اوزن و رودخانه های شهرستان میانه ازصفحه49تا 73 

4.      آب وهوای شهرستان میانه ا زصفحه 74 تا 78

5.      آب و آبیاری در شهرستان از صفحه 78 تا 83

6.      کشاورزی شهرستان میانه و پو شش نباتی آن از صفحه 83 تا 104

7.      دامپروری شهرستان میانه از صفحه  104 تا105

8.      صنعت ومعادن شهر ستان میانه از صفحه  106 تا 117

9.      جمعیت شهرستان میانه وجغرافیای تاریخی بخش های ترکمنچای و کاغذ کنان و علل مهاجرت روستاییان و امکانات رفاهی شهرستان از صفحه  117تا142

10.  وضع ارتباطی شهرستان میانه از صفحه  142تا154

11.  تاریخ فرهنگ شهرستان میانه از صفحه  154 تا 162

12.  آثار باستانی شهرستان میانه از صفحه  162تا210

13.  انواع خاکها و آبهای معدنی شهرستان میانه از صفحه  210تا216

14.  شناسنامه روستاهای شهرستان میانه از صفحه  217 تا 255

============================

 منبع : صفحه آقای طاهر نائبی در وب سایت فبلی صدای میانه
 

مطلب مرتبط : معلمان پیشکسوت و نمونه میانه