- ارسال کننده: علیرضا نصیرزاده تاریخ: ۹۱/۰۳/۱۲

زندگینامه استاد قربانعلی وفائیان - قسمت پنجم

استاد قربانعلی وفائیان

استاد قربانعلی وفائیان  قسمت پنجم زندگینامه خود را چنین آغاز نمودند:


 استاد قربانعلی وفائیان

یکی از افتخارات من برمی گردد به سال 1353 هفتمین دوره بازیهای آسیائی، که از شهرم میانه هم 7 نفر در این بازیها شرکت داشتند که عبارت بودند از: مرحومه زنده یاد توران شادپور، زهرا حاجوی، غلامحسین کوهی، محمدعلی محمدی، فرزاد کبیری، احد داودی، و بنده هم به عنوان داور دوچرخه سواری شرکت کردم.


 استاد قربانعلی وفائیان

از آن موقع دیگر من در ورزش مملکت مطرح بودم و یکی از بهترین و فعالترین مدیر فنی تربیت بدنی مملکت، رویم حساب می کردند. دیگر من به پوستم نمی گنجیدم و آرزوهائیکه در دل داشتم، برآورد می شد.


 استاد قربانعلی وفائیان

در مسابقات استانی که آن زمان استان اردبیل فعلی هم جزء استان آذربایجان شرقی بود، تمام رشته های مجاز پسران و دختران را با روزی 16 ساعت تمرین انجام می دادم و کاپهای مقام اولی را درو می کردم و با علاقه ای که به شهرم داشتم، حرف اول را می زدم.


 استاد قربانعلی وفائیان

همینطور فعالیتهای من هر روز بیشتر می شد و خانواده ها را با معنی و مفهوم ورزش، آشنا و ترغیب می کردم. شرکت در تورهای بین المللی و نفوذ در تیمهای ملی دو و میدانی، دوچرخه سواری، هندبال، بوکس، پینک پنک، وزنه برداری و کشتی فرنگی، مرا راضی نمی کرد تا اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران فرا رسید که الزاماً و ناچاراً دو سه سال، ورزش به حالت بایکوت درآمد و ما به تمرینهای مداوم ادامه می دادیم تا اینکه وزنه برداری بهتر از سایر رشته ها شکوفا شد و من ریاست هیات وزنه برداری آذربایجان شرقی و اردبیل را عهده دار شدم و در عرض 3 سال، 3 بار تیم نیرومند آذری را به میادین برون مرزی اعزام کردم و تیم ملی ایران در سال 1363 ، به مقام اول آسیا جلوس کرد.

استاد قربانعلی وفائیان

بعد از پیروزی تیم ملی وزنه برداری در سال 63 ، یواش یواش وزنه بردارانی چون مظفر اجلی، میرجواد شیخی، نظامعلی نعمتی، ظاهر شدند و به تیم ملی ایران راه یافتند. این برنامه ادامه داشت تا اینکه دکترقاسمی، دکترمیرین بیگلو، برادران نوری، گیو وفائیان، کریمی، فرهنگ اطهری، منوچهر رشیدی، درکاله، اسماعیل امیدبخش، علیخانی، حیدری، عباس ناوکی، برادران اللهیاری و فردین پناهی، به میادین ورزشی راه یافتند و موقعیت من در فدراسیون محکمتر شد.

استاد قربانعلی وفائیان

از شاگردان وفادارم بنام مهندس سعید فائقی، ریاست فدراسیون را تقبل نمودند و اینجانب هم بعنوان نماینده تام الاختیار ایشان، تلاشهای شبانه روزی را در این رشته شروع کردم. این مرد میدان و تلاشگر، بعد از آن به عنوان معاون فنی سازمان تربیت بدنی انتخاب شدند و در آن زمان بود که چهره ورزشی مملکت اسلامی را دگرگون ساختند.

استاد قربانعلی وفائیان

در آن سالها، نماینده محترم وقت میانه جناب آقای مهندس سیدحسین هاشمی، عهده دار فدراسیون دوچرخه سواری شدند و آقای غلامحسین کوهی به عنوان مربی تیم ملی دوچرخه سواری، و اینجانب هم به عنوان سرپرست تیمهای ملی، انتخاب شدیم و هر قدر تلاش کردیم، چون شهرهای تبریز و تهران با سرمایه کافی و بچه های ثروتمند، رشته دوچرخه سواری را قبضه کرده بودند، مجال عرض اندام به ما ندادند لذا فعالیتهای شبانه روزی خود را در تیمهای ملی که حتی یک نفر هم از شهرستان میانه عضو نداشتیم، ادامه دادیم.

استاد قربانعلی وفائیان
  

قبل از انقلاب، آقایان: ایرج انگوتی، صالحی، جلال اجلی، و مراد امینی، از شهرستان میانه مطرح شدند ولی نتوانستند به تیمهای ملی راه یابند و بعد از انقلاب شکوهمند ایران بود که اینجانب، به پستهای مهم ورزشی مملکت از جمله: رئیس هیات ورزشی آذربایجان شرقی و اردبیل، رئیس انجمن وزنه برداری کشور، معاونت فنی دانشگاههای آزاد کشور، عضو عالی پیشکسوتان و اساتید ورزشی ایران، انتخاب شدم.

استاد قربانعلی وفائیان
  

در این روزگاران بود که ورزش تکواندو در شهرستان میانه، جان تازه گرفت و فرزندان خلفی از این شهرستان از جمله: یوسف کرمی(قهرمان المپیک)، بهزاد عبداللهی و سایرین، قهرمانی جهان را تصاحب کردند. در کشتی فرنگی هم جوانی به نام مسعود  هاشم زاده، به درخشش رسید که در سه وزن، قهرمانی جهان و چهارمی المپیک را یدک می کشد. در رشته کشتی فرنگی، قهرمانان زیادی هم قبل و هم بعد از انقلاب اسلامی از میانه، مطرح شدند و مقامهای متعدد کشوری و برون مرزی را از آن خود نمودند. ورزشکاران کشتی گیری چون: زنده یاد پهلوان نصرت اله سریری، منصور بازیار، علی عزیزی، مولوی، ولی نژاد، محمدی، پهلوان مسعود قدیمی، شهریار صالحی و برادرش، بطحائی، احمدنیا، سیاوش داودی، برادران سالکی، یوسف مجیری، شکرزاده، رجبی، و سایرین...


 استاد قربانعلی وفائیان

خیلی تلاش کردیم که شهرستان میانه پایگاه قهرمانی در کشور مطرح شود، و چون با مدیریت دکتر بهرام قدیمی فعالیت می کردیم، با عوض شدن ایشان نقش برآب شد. در حال حاضر هم همانطور که قبلا عرض کرده بودم، به عنوان مدیرفنی تیمهای ورزشی دانشگاههای آزاد کشور، به جوانان ورزش دوست مملکتم خدمت می کنم.

پهلوان هاشمی، یکی از شاعران برجسته تبریزی، برای من شعری به زبان آذری سروده که برایتان عرض می کنم:

قربان وفائیان، اوین آواد

شهرون اولسون برکتلی آوادان

میانا چایلاری شالیزلاری

گوزل بوستانلاری داغ دومانلاری

سونا تک قیزلاری قوچ اوغلانناری

آذربایجان اوچون بیر افتخاردی

قارلی داغلار تکین بیر اعتباردی

قافلانکوهدا آچان قیزیل گوللری

اوندا آخان گلاب کیمین سللری

قیزیل اوزن چایی اونین هواسی

داغدان آخان بولاخلارین صداسی

قربان وفائیان، اوین آواد

شهرون اولسون گل چیچکلی آوادان

میانا داغلاری اونین قارلاری

گلی بولاخلاری کولی باغلاری

دادلی سوت یوغوردی ساری یاغلاری

شهره افتخاردی یوردا اعتبار

قربان وفائیان، اوین آواد

شهرون اولسون گل چیچکلی آوادان

نصرت سریری تک یار یولداشلارون

محبتدن قلبی دولی بار اولسون

بیزده گلوب اورالاردان گچنده

باغ باغاتوز شیرین دولی بار اولسون

او گوزل آنالار او گوزل قیزلار

خوشبخت اولسون، اوز ائلینه یار اولسون

 

ادامه دارد...

«زندگینامه استاد قربانعلی وفائیان - قسمت اول»

لطفا نظرات خوبتان را از ما دریغ نفرمائید. استاد قربانعلی وفائیان، تمام نظرات خوب شما دوستان عزیز را مطالعه می فرمایند. با احترام

1
2
1 2