- ارسال کننده: علی میانجی تاریخ: ۸۹/۱۰/۰۹

مناظره ی شنیدنی مهندس هاشمی و دکتر خاکساری در رادیو جوان

در برنامه مثلث رادیو جوان که از ساعت 12.30تا 13.15 پخش می شود ،هر روز موضاعاتی پیرامون مسائل مختلف به صورت تقریبا ً مناظره ای  وگاهی اوقات جنجالی برگزار می شود.برنامه امروز (07/10/89)نیز من جمله ی آن برنامه ها بود .

 موضوع برنامه :پیرامون وسایل نقلیه و آلودگی های ناشی از آن  و زمان بندی پایان آلودگی های هوا

در استودیوی رادیو جوان دکتر خاکساری (دكتراي برنامه ريزي شهري و منطقه اي – دانشگاه ولز - كارديف – انگلستان (1996)) که مدير دفتر برنامه ريزي، نظارت و سنجش، دانشگاه علامه طباطبايي است ،حضور داشت و در آن سو ی تلفن مهندس هاشمی نماینده مردم شهرستان میانه و رییس کمیسیون صنایع .

ابتدا دکتر خاکساری شروع به صحبت کرده  و درباره خودروهای غیر استاندارد تولید ایران صحبت کردند و انحصارات موجود در بازار خودرو ی ایران را عامل آلودگی ها دانست .

مجری برنامه هم با مهندس هاشمی تماس گرفتند وبعد از معرفی ایشان به عنوان عضو کمیسیون صنایع بحث ها شروع شد مهندس بعد از سلام و احوال پرسی خود را به عنوان رییس کمیسیون معرفی کردند.

مجری برنامه نظرات ایشان را نیز پرسیدند که مهندس با دادن آمار وارقام کشور مکزیک را مثال آورده وگفتند : زمانی که به کشور مکزیک رفتیم (احتمالا ً زمانی که ایشان رییس هیئت دوستی ایران ومکزیک بودند )دولت یک پروژه ای را تعریف کرده بودند و طی 10 سال آلودگی هوای مکزیکوسیتی را می خواستند کاهش دهند و طرح شان این بود که خودرو های فرسوده را می خواستند خارج کنند ،که این طرح اجرا شده و موفق هم شده اند .

در بخشی دیگر از صحبت مهندس هاشمی اجرا شدن طرح ممنوعیت کارخانه در اطراف تهران به شعاع 120 کیلومتری را عاملی برای کاهش آلودگی تهران ذکر کرد و گفت الان 40 درصد از کارخانجات ایران در اطراف تهران هستند که کم کم منتقل میشوند که سرعت این کار زیاد نیست.

آقای خاکساری در صحبت هاشان گفتند که خودروهای ایرانی استاندارد لازم را ندارند و حتی استانداردeuro2      را هم ندارند .

این بخش از صحبت های دکتر با واکنش تند مهندس  همراه شد و گفتند که خودروهای ایرانی استاندارد      euro3را هم دارند من جمله ال90 و در صدد انجام کارهایی هستیم که استاندارد euro4     را هم در خودروهای خود لحاظ کنیم و استاندارد euro5     هم که هنوز در اروپا پیاده نشده است.

دکتر خاکساری با رد صحبت های مهندس هاشمی این استانداردها را صحیح ندانست و آنها را قبول نکرده گفت که من حاضرم کادیلاک 1976 سوار بشوم ولی سمند 89 ایران را نخرم ،زمانی که رییس موسسه ی استاندارد را وزیر صنایع تایید می کند ،مگر حق دارد که حرفی خلاف وزیر را بزند و مسئول مستقیم این ها را دست اندر کاران صنعت کشور و من جمله شخص شما می دانم.

که در این قسمت نوبت به صحبت های مهندس هاشمی رسید ،وقتی که می خواستند صحبت کنند ،دکتر خوانساری وسط حرفشان می پرید واجازه ی صحبت کردن نمی داد که با واکنش مهندس هاشمی همراه شده و گفتند که آرامش خود را حفظ کرده و احساسی صحبت نکنند که با گوش کردن به حرف های من ضرر نمی کنید و یاد می گیرید .

رییس کمیسون صنایع گفتند :من تاسف می خورم که یک ایرانی به تولید ملی پشت می کند و این گونه صحبت می کند و خودروی خارجی را ارجح می داند، اگر سمند استاندارد نبود پس چرا کشور روسیه 20000 دستگاه خریداری کرده ،به ترکیه صادر کرده ایم و... پس خودروی غیر استانداردی نیست و آنها هم برگشت نداده اند (در این قسمت دکتر خاکساری می گفت :اینها پیشکش بود ).

و اما در مورد بخش دوم از صحبتها،گفتند جهت اطلاع وآگاهیتان وزیر صنایع رییس موسسه ی استاندارد را انتخاب نمی کنند بلکه شورای استاندارد انتخاب می کند که متشکل از 7 وزیر ،عضوی از دادستانی کشور و 2 نفر نخبه و کارشناس صنعتی و به دلیل این که من کارشناسی تا دکترا را در این زمینه سپری کرده ام و 19 سال عضو و رییس کمیسیون صنایع بوده ام  ،یکی از این دو نفر سالها بنده هستم .در آخر هم این افراد به تایید رییس جمهور می رسد .

مهندس هاشمی دلیل آلودگی را ماشین ها ی تولیدی ندانست و دلیل را در سوخت بد مصرفی به همراه 3 عامل دیگر دانست که تا آخر برنامه وقت نشد تا آنها را نام ببرد .

دکتر خاکساری مشکل اصلی در بحث پیرامون این مسئله با مهندس هاشمی را در نوع تعریفشان از جایگزینی عنوان کردند و گفتند که من می گویم باید خودروها جایگزین شوند نه اینکه جایگزین کنند .

در توضیح صحبت هاشان گفتند که باید مکانیزم باشد که مردم اتوماتیک وار خودروهایشان را تحویل دهند یعنی با اختیار خودشان، نه اینکه قانون اجبار کند که مردم باید خودروهای فلان ساله  ی خود را تحویل داده و خودروی نویی بخرند ، مهندس نمی توانند اسم کشوری را بیاورند که قانونی برای تعویض ماشین در آنها وجود داشته باشد .

در بخشی از صحبتهای دکتر خاکساری اشاره ای کردند که شما به عنوان رییس کمیسیون صنایع که قدرت بسیار بالایی دارید و حرفتان را قبول دارند،همیشه تولید خودروها را در انحصار دو شرکت سایپا و ایران خودرو قرار داده اید و چون دست نوازش بر سر آنها دارید اینها هم خود روهای بد تحویل مردم می دهند و پاسخکوی مرگ ومیرهای ناشی از تصادفات وآلودگی ها نیستند .

در پاسخ به صحبتهای دکتر خاکساری ،مهندس کشور ژاپن را مثال زدند وگفتند در این کشور نوعی برنامه ریزی شده وقانون شده بیش از 5 سال ماشین نگهداری نشود.(در این میان دکتر خاکساری وسط صحبت آمده وگفتند این قانون نیست بلکه مردم خودشان ماشین را تحویل می دهند) مهندس گفتند که زیاد عجله می کنید ، صبر کنید، این هم قانونه به این صورت که طوری طرح ریزی شده که بیش از 5 سال صرف نمی کند شخص ماشین خود را نگه دارد چون بیمه ها و... سالانه به صورت تصاعدی افزایش می یابد .

در مورد حمایت خود از صنعت خودروی ایران نیز گفت که اینها تمام استانداردها را رعایت می کنند و بر اساس اصل 44 به زودی خصوصی میشوند ،هدف حمایت از تولید ملی است ،افرادی که آنجا کار می کنند هموطن من وشما هستند وکاری نمی کنند که باعث مرگ مردم شوند ،اینها ناشی از غیر استاندارد بودن راه هاست .من به شما پیشنهاد می کنم یک روز به پژوشگاه ایران خودرو یا سایپا بروید واز نزدیک شاهد کار آنها باشید .

دکتر خاکساری در جواب مهندس هاشمی گفتند که  من بدون شما به انجا نمی روم ،رفتن من تنها با رفتن شما فرق می کند ،وقتی شما می روید دور و برتان را می گیرند وتعریف می کنند ولی اگر با شما بروم معایب را می گویم .

مهندس نیز در جواب گفتند که من هماهنگ می کنم هر موقع خواستید آنجا بروید و کارها را از نزدیک ببینید که اگر بروید واز نزدیک ببینید، نظرتان 100 در 100 عوض می شود و اگر نظرتان درباره ی استاندارد برنگشت من اسمم را تغییر می دهم،چون شماآنجا را ندیده اید این گونه صحبت می کنید.

ولی دکتر خاکساری مقر ومصر بود که بدون شما آنجا نمی روم وعنوان کرد که شما چرا به قیمت خودروها معترض نیستید که گران هستند مثلا ًخودرویی که در بیرون از کشور 10000دلار قیمت دارد در داخل به 30000 دلارمی رسد  ،که مهندس هم جواب دادند قیمت ها دست من نیست وبروید از مسئولش بپرسید.

هیچ کدام از دو طرف از موضعشان پایین نیامدند و در پایان نیز مجری برنامه با ذکر و تاکیدبر این نکته که متاسفانه به جواب سوال نرسیدیم وبحث منحرف شد، برنامه را با سرعت به پایان رساند .

1
1