- ارسال کننده: مسعود25 تاریخ: ۹۱/۰۳/۰۷

زندگی نامه میرزا علی احمدی میانجی

میرزا علی احمدی میانجی، در چهارم محرم سال ۱۳۴۵، برابر با ۱۳۰۵ در روستای پورسُخلو، در چهار فرسخی شهرستان میانه از توابع استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود.

تحصیل 

مقدمات و کتاب‌های فارسی را نزد پدرش آموخت و خود را آماده تحصیل علوم دینی نمود. در سال ۱۳۱۸ از روستای خود عازم شهر میانه شد و نزد شیخ ابومحمد حجّتی، مشغول یادگیری ادبیات عرب گردید. همچنین دیگر درس‌های حوزوی را، از محضر شیخ لطف‌علی شریفی زنوزی و حاج میرزا مهدی جدیدی بهره‌مند شد. در سال ۱۳۲۳ عازم حوزه تبریز شد و در مدرسه «حسن پاشا» ساکن گردید.

نقل مکان به قم 

در سال ۱۳۲۳ راهی قم شد و در درس سید حسین قاضی طباطبایی و درس‌های خارج فقه و اصول و تفسیر سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد محقق داماد، سید محمدرضا گلپایگانی و سید محمدحسین طباطبایی شرکت جُست.

تدریس 

میانجی، حدود شصت سال در حوزه علمیه قم حضور داشت و در این سال‌ها در کنار تحصیل، به تدریس فقه، اصول و اخلاق پرداخت. وی در تربیت شاگردان خویش از مهارت کم نظیری برخوردار بود.

 

آثار 
مکاتیب الرسول (ص)
مواقف الشیعة
مالکیت خصوصی در اسلام
شرح دعای ابوحمزه ثمالی
شرح حدیث ثقلین
السجود علی الارض
التّبرک
الاسیر فی الاسلام
مکاتیب الائمه (ع)
 تحقیق کتاب مَعادِن الحکمة
نگارش مقالات متعدد در نشریات کشور

 

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی 

 او از شمار عالمانی بود که ضمن برخورداری از درجه بالای اخلاق اسلامی، در عرصه اجتماعی نیز توفیقاتی داشته‌اند. در خصوص هدایت مردم و گسترش تعالیم اسلام و راهنمایی نسل جوان احساس مسؤولیت می‌کرد. از این رو، در سال ۱۳۴۸ اقدام به تأسیس مرکزی به نام «انجمن دین و دانش» در شهرستان میانه کرد و در ایام تعطیلات تابستان و مناسبت‌های تبلیغی، در آن مرکز به اداره جلسات علمی‌ و تربیتی می‌پرداخت. از دیگر اقداماتش، تأسیس صندوق قرض‌الحسنه مهدیه و مؤسسات قالیبافی بانوان در شهرستان میانه است.

مرگ 
وی در روز دوشنبه ۲۱ شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن ۷۵ سالگی چشم در قم از جهان فروبست و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

1
1