- ارسال کننده: علیرضا نصیرزاده تاریخ: ۹۱/۰۲/۳۰

زندگینامه استاد قربانعلی وفائیان - قسمت اول

استاد قربانعلی وفائیان

به زودی در همین قسمت، زندگینامه استاد قربانعلی وفائیان، بزرگ مرد عرصه مربی گری حرفه ای و وزنه برداری کشور را به رشته قلم خواهم آورد.

----------------------------------------------------------------------------------------

و اما قولی که به دوستان عزیز داده بودم، بالاخره میسر گردید و توانستم از طریق همسر محترمه استاد وفائیان، مطالبی را در این زمینه به نگارش دربیاورم. استاد قربانعلی وفائیان چنین حکایت کردند که:

استاد وفائیان

استاد قربانعلی وفائیان‌ )

در سوم بهمن ماه سال 1318، در یک خانواده مذهبی در خانه اجدادیم واقع در میانه متولد شدم. رشته ورزشی را از همان دوران کودکی که 7 سال بیش نداشتم، با توپ جمع کنی در محافل ورزشی، آغاز نمودم و از آنجائیکه برادر بزرگم در رشته والیبال بازی می کرد، علاقه مندیم به ورزش، بیشتر شد.

در حدود سالهای 1325، ورزش آنموقع عبارت بود از: والیبال، فوتبال، کُشتی به سبک پهلوانی، و پینک پنک. کشتی به سبک پهلوانی، هر سال در اسفندماه در دامنه های اطراف میانه با سورنا و دُهُل برگزار می گردید.

استاد قربانعلی وفائیان

استاد وفائیان، کشتی گیر سمت راست )

آن زمان در کُشتی به سبک پهلوانی، همیشه از پهلوانیهای محمد قوقوزلو، بشیر  شیخدرآبادی، و اکبر سبزی، به نیکی یاد می کردند. مردی به نام آشور نظری هم آن زمان، برای کُشتی پهلوانی خدمت شایانی نموده است.

در آن زمان میانه حتی یک زمین والیبال یا فوتبال، و تشک کُشتی نداشت. پینک پنک را هم در دکانهایی که اجاره می کردند، بازی انجام می دادند. به تدریج از سالهای 1326 به بعد، ورزش های بومی و محلی که در کوچه و محله های مخصوص بازی می کردند، کم رنگ شد.

استاد قربانعلی وفائیان

نفر دوم، سوم و چهارم از سمت راست:

غلامحسین کوهی، قربانعلی وفائیان، مهندس سعید فایقی

در سال 1337، میانه میزبانی مسابقات استانی را تقبل نمود، و من با اینکه در رشته والیبال فعالیت داشتم، به ناچار مرا بردند به رشته ورزشی کشتی و در آن سال بود که مقام اول را با قدرت تمام تصاحب نمودم و جهت شرکت در مسابقات قهرمانی کشوری، به اصفهان اعزام شدم و مدال مقام پنجم کشوری را بر گردن آویختم.

استاد قربانعلی وفائیان

مرحوم نصرت اله  سریری، نفر ردیف سوم از سمت راست

قربانعلی وفائیان، نفر ردیف اول از سمت چپ

سپس به دانشسرای تبریز راه یافتم و دوباره رشته ورزشی والیبال را شروع کردم و مدت پنج سال همراه تیم نیرومند استان آذربایجانشرقی، به مقامهای اولی و دومی کشور دست یافتیم. در سال 1347، به عنوان مربی ورزشی در دبیرستانهای میانه انتخاب شدم و برنامه های خود را که چندین سال بود در انتظارش بودم، آغاز نموده و به تدریج رشته های دوچرخه سواری، کُشتی فرنگی، هندبال، بوکس، تکواندو، دو میدانی، و وزنه برداری را به رشته های دیگر اضافه نمودم و همه اش را نیز توانستم در سطح کشور مطرح کنم و سالها نیز مقام اول، متعلق به ما بود.

استاد قربانعلی وفائیان

 

تیم وزنه برداری

قربانعلی وفائیان، نفر ردیف اول ایستاده از سمت راست

جواد شیخی، نفر ردیف سوم ایستاده از سمت راست

مظفر اجلی، نفر ردیف چهارم ایستاده از سمت راست

نظامعلی نعمتی، نفر ردیف ششم ایستاده از سمت راست

مجتبی آقایی، نفر هفتم ایستاده از سمت راست

نوری، نفر ردیف سوم نشسته از سمت راست

منوچهر رشیدی، نفر ردیف چهارم نشسته از سمت راست

 

ادامه دارد...

«زندگینامه استاد قربانعلی وفائیان - قسمت دوم»
 

1
2
3
1 2 3