- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۱/۰۲/۲۷

چاپ جدید کتاب نیمکت های سوخته


معرفی کتاب : نیمکت های سوخته

عنوان:  نیمکت های سوخته - جلد اول: میانه/ زینبیه ، مؤلف : جعفر کاظمی
شابک:  978-964-471-677-5
تاریخ چاپ دوم :  1390 (چاپ اول در سال 1381 بوده است)
نوع جلد:  شومیز
قطع:  رقعی
قیمت(ریال):  36000
شمارگان:  2500
تعداد صفحات:  182 - ناشر : انتشارات سوره مهر(وابسته به حوزه هنری)

    

معرفي:
 در روزهاي يازده و دوازدهم بهمن 1365 هواپيماهاي عراقي به شهرستان ميانه در استان آذربايجان شرقي حمله كردند . در روز يازدهم بهمن در اثر بمباران مناطق مسكوني سيزده تن از اهالي اين شهرستان به شهادت رسيدند و عده زيادي زخمي شدند . اما در حمله هوايي روز دوازدهم بهمن 1365 دبيرستان دخترانه زينبيه بمباران شد كه در اثر آن تعدادي از دانش آموزان شهيد و عده اي زخمي شدند . نويسنده در اين كتاب تلاش كرده اطلاعات و اخبار مربوط به اين واقعه را جمع آورد .مصاحبه با خانواده هاي شهيدان ، زندگينامه شهداي دانش آموز ، مصاحبه با شاهدان عيني ، آموزش و پرورش ، بنياد شهيد و مسئولان مدرسه زينبيه ، شرح چگونگي بمباران و واكنش مردم پس از بمباران ، عكسهاي متعددي از مدرسه زينبيه پس از بمباران و عكس شهداي اين حادثه ، اطلاعات گردآمده در اين كتاب است.

http://www.shahed.isaar.ir/fa/index.php?Page=definition&UID=23946 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * ** * * *

«نیمکت های سوخته» دوباره به بازار کتاب آمد  ۱۳۹۰/۱۰/۱۷

خبرگزاری پانا: خاطرات مدرسه زینبیه یکی از مدارس بمباران شده در طول جنگ در جلد اول کتاب «نیمکت‌های سوخته» بار دیگر تجدیدچاپ شد.
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، «نیمکت‌های سوخته» عنوان مجموعه‌ای چهار جلدی از خاطرات مدارسی است که در زمان جنگ بمباران شده و دانش‌آموزان در آن شهید شدند.
کار تحقیق و تدوین این مجموعه را که تاکنون دو جلد آن از سوی سوره‌مهر منتشر شده، توسط جعفر کاظمی که خود یک معلم است صورت گرفته است.
جلد اول این کتاب که اولین بار در سال 1381 منتشر شده بود، به تازگی توسط سوره‌مهر تجدیدچاپ شده است. به روایت روزهای یازدهم و دوازدهم بهمن 1365 و حمله هواپیماهای عراقی به شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی می‌پردازد.
در حمله هوایی روز دوازدهم بهمن 1365 هم دبیرستان دخترانه زینبیه بمباران شد که در اثر آن تعدادی از دانش آموزان شهید و عده‌ای زخمی شدند .
 نویسنده در این کتاب تلاش کرده اطلاعات و اخبار مربوط به این واقعه را جمع آوری کند. مصاحبه با خانواده‌های شهیدان، زندگینامه شهدای دانش آموز، مصاحبه با شاهدان عینی، آموزش و پرورش، بنیاد شهید و مسئولان مدرسه زینبیه، شرح چگونگی بمباران و واکنش مردم پس از بمباران، عکس‌های متعددی از مدرسه زینبیه پس از بمباران و عکس شهدای این حادثه ، اطلاعات گردآمده در این کتاب است.
جعفر کاظمی که کار تدوین این مجموعه را بر عهده داشته درباره چگونگی نگارش این کتاب‌ها تصریح کرد: در کتاب با خانواده‌ها و مسئولین وقت مدارس بنیاد شهید، رزمنده‌ها و جانبازان مصاحبه شده است. رزمندگان از تاثیرات این بمباران‌ها در روحیه بسیجیان در جبهه‌ها گفته اند. تعدادی از دانش‌آموزان که در آن روزها در این مدارس جانباز شده‌اند نیز خاطرات خود را بیان کرده‌اند.
جلد دوم این مجموعه نیز که پیش‌تر منتشر شد در مورد بمباران دو مدرسه بروجرد به نام‌های مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی و دبستان شهید فیاض بخش است که مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی 68 شهید و دبستان شهید فیاض بخش نیز 13 شهید داشته است.
جلد اول «نیمکت‌های سوخته» تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که در 153 صفحه به همراه عکس و ضمائم، قطع رقعی و در تیراژ 2 هزار و 500 جلد و تجدیدچاپ شده است.

مأخذ : http://www.pana.ir/NSite/FullStory/News/?Id=207415

********************************************************

نویسنده کتاب «نیمکت های سوخته»:

دانش آموزان شهید باید در تمام مدارس کشور معرفی شوند
ما هنوز هم حاضر به معرفی دانش آموزان شهید به هم سن و سال های حاضرشان نیستیم.

جعفر کاظمی معلمی است که بمباران مدارس میانه انگیزه حضور او در جبهه های جنگ بوده است .

26 آبان 1387

 گفتگو با: جعفر کاظمی

«نیمکت های سوخته» مجموعه ای چهار جلدی درباره مدارسی است که در زمان جنگ بمباران شده و دانش آموزان در آن شهید شدند.کار تحقیق و تدوین این مجموعه را تاکنون دو جلد آن از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است، « جعفر کاظمی » انجام داده است.

به گزارش ستاد خبر انتشارات سوره مهر، جعفر کاظمی معلمی است که بمباران مدارس میانه انگیزه حضور او در جبهه های جنگ بوده است .

کاظمی در گفتگو با سوره مهر اظهار داشت: در زمان جنگ تحمیلی تعدادی از مدارس مورد هجوم حملات هوایی قرار گرفتند . گزینه موثر برای تضعیف روحیه نیروهای ما در جبهه های جنگ حمله به مراکزی بود که معصومیت و پاکی داشتند مانند بیمارستان ها و مدارس. در دوران جنگ 162 مدرسه در بهبهان ، میانه ، بروجرد و ... مورد حمله واقع شدند.

وی افزود: جلد اول نیمکت های سوخته مربوط به دو مدرسه دبیرستان زینبیه و دبستان ثار الله (فاطمه زهرا "س" ) در میانه است که هر دو مدرسه دخترانه بودند و 29 از دبیرستان زینبیه و 5 دانش آموز نیز از دبستان ثار الله شهید شدند.

به گفته کاظمی جلد دوم« نیمکت های سوخته » که به تازگی منتشر شده است نیز در مورد بمباران دو مدرسه بروجرد به نام های مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی و دبستان شهید فیاض بخش است که مدرسه راهنمایی امام حسن مجتبی 68 شهید و دبستان شهید فیاض بخش نیز 13 شهید داشته است .

وی تصریح کرد: در کتاب با خانواده های و مسئولین وقت مدارس بنیاد شهید ، رزمنده ها و جانبازان مصاحبه شده است. رزمندگان از تاثیرات این بمباران ها در روحیه بسیجیان در جبهه ها گفته اند. تعدادی از دانش آموزان که در آن روزها در این مدارس جانباز شده اند نیز از خاطرات خود گفته اند.

کاظمی درباره جلد سوم وچهارم کتاب که هنوز منتشر نشده است ، تصریح کرد: جلد سوم کتاب درباه مدارس بهبهان است که کار بازنویسی آن به پایان رسیده و تا چند روز آینده آن تحویل حوزه هنری می دهیم.جلد چهارم هم در رابطه با مدرسه سلماس و تعدادی از معلمان شهید یک مدرسه ای در همان منطقه است.

وی در پاسخ به این سئوال که چطور شد به دنبال چنین سوژه ای درباره شهدای دانش آموز رفت، بیان کرد: من خودم معلم هستم زمانیکه در سال 65 مدرسه بروجرد بمباران شد من دانش آموز بودم. همین بمباران ها انگیزه ای برای حضور من در جبهه ها بود. معلم که شدم هم این موضوع مرتب در ذهنم بود که سرنوشت این دانش آموزان چه می شود . به همین دلیل این طرح را نوشتیم که مورد استقبال آقای سرهنگی قرار گرفت.

کاظمی ضمن انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش در مورد این دانش آموزان شهید ، تاکید کرد: این دانش آموزان شهید باید در تمام مدارس به همه دانش آموزان معرفی شوند اما آموزش و پرورش با وجود آنکه کتاب را برایش ارسال و معرفی کردیم استقبالی از این قضیه نکرد.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش هنوز نسبت به این مسئله بی تفاوت است و این در حالی است که این شهدا در مرزهای شهر خود با قی مانده اند و هیچ دانش آموز دیگری ماجرای شهادت آنها را نمی داند.

کاظمی با اشاره به این بی تفاوتی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر به سفر نامه سید یاسر هشترودی مراجعه کنید در آن به یک کتاب آموزشی که در مدارس عراق تدریس می شود اشاره شده . در این کتاب داستان هایی از جنگ ایران وعراق ذکر شده و درمیان این داستان ها یک داستان دروغی وجود داردکه در آن به ماجرای حمله ایران به یکی از مدارس عراق اشاره کرده است. آنها به این ترتیب از کودکی تخم نفرت نسبت به ایران را در دل کودکان می کاشته اندو ما هنوز هم حاضر به معرفی دانش آموزان شهید به هم سن و سال های حاضرشان نیستیم.

http://www.iricap.com/dialogcontent.asp?id=101

1
1