- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۸/۱۶

عدم تکمیل پروژه ملی راه آهن میانه اردبیل/مطالبه ای مردمی که بعد از ۱۲ سال هنوز محقق نشده است

001

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی میانا، باوجود آنکه عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن میانه  اردبیل از سال ۱۳۸۳ آغاز شده اما به دلیل نبود اعتبارات کلان و عدم تخصیص آن از محل صندوق توسعه ملی و فاینانسها همچنان این ابرپروژه ریلی منطقه معلق مانده و اگر چه به تازگی حرف از آغاز مراحل ریل‌گذاری آن بر سر زبانها می‌چرخد اما باید مدنظر داشت که پروژه‌های ریلی سایر استانهای همسایه که همزمان با پروژه راه‌آهن اردبیل استارت خورده بودند با پیشرفت قابل توجهی در آستانه بهره‌‌برداری هستند و گویا قصه راه‌آهن اردبیل هنوز سر دراز دارد! 

طرح راه‌آهن اردبیل میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر در اواسط سال ۱۳۸۳ کلنگ‌زنی و مدت زمان اجرای آن پنج سال تعیین شده بود که به دلیل نبود اعتبارت تکمیل آن تاکنون به تعویق افتاده است و می‌توان گفت که این پروژه تنها پروژه عمرانی استان است که در طول سالیان اخیر چنین خواب شیرینی را تجربه می‌کند. 

پروژه راه آهن میانه  اردبیل با رعایت حریم دریاچه سد شهریار میانه از حاشیه محل سد عبور کرده و پس از طی مسیر به موازات رودخانه و دره قزل اوزن ادامه مسیرداده و در ادامه به سمت شهرستان اردبیل تغییر جهت داده و به موازات رودخانه سنگور چای از مناطق کوهستانی وارد مناطق تپه ماهور شده و پس از طی مسیر در کنار جاده اردبیل  مهماندوست وارد ایستگاه اردبیل می شود.

در محور فوق ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام های سبز و اردبیل و ۳ ایستگاه مسافری درجه ۲ به نام های فیروزآباد و گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی پیش بینی شده است.

این خط‌ آهن از میانه تا اردبیل در یکی از مسیرهای سخت از نظر توپوگرافی قرار گرفته و در این مسیر ۲۳ کیلومتر تونل وجود دارد و حدود ۷ کیلومتر پل بزرگ در این مسیر احداث خواهد شد‌. 

این پروژه همچنین  یکی از طرح های مهم توسعه حمل و نقل ریلی کشور است که از زمان شروع آن هم اکنون از لحاظ زیرسازی ۴۹ تا ۵۰ درصد پیشرفت دارد زیرا ۲۰ درصد پیشرفت سال‌های اخیر از مراحل سخت و صعب‌العبور پروژه بوده است که بخش زیادی از وقت و انرژی را به خود اختصاص داد.

با وجود اینکه خدابخش  استاندار وقت اردبیل و استاندار فعلی آذربایجان شرقی با توجه به ویژگی‌های گردشگری، کشاورزی و ترانزیتی اردبیل بارها خواستار تسریع در پایان این پروژه  شده است و طی اظهار نظری در این خصوص گفته است: هرگونه اقدام در راستای به سرانجام رساندن سریع این پروژه فرا استانی، گامی برای کمک به کارآفرینی، افزایش تولید ثروت و نهایتاً تقویت رفاه عمومی می باشد.

002

هر چند بدون هیچ شک و تردیدی بهره‌برداری از این پروژه می‌تواند فصل جدیدی در ارتباط با روابط ایران با کشورهای همسایه بگشاید اما هنوز با گذشت ۱۲سال تکمیل نشده و به خواب زمستانی فرو رفته است. 

با توجه به پیگیری‌های انجام گرفته توسط مجمع نمایندگان استان برای پیشرفت پروژه راه آهن اردبیل – میانه در طی یک سال گذشته و بعد از شروع به کار نمایندگان مجلس دهم، ۷۷۵ میلیارد تومان به پروژه را‌ه‌آهن تخصیص یافته است. 

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در این رابطه افزود: به دنبال سفر کمیسیون عمران مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه و بازدید مجدد رئیس کمیسیون عمران، تخصیص بودجه سال گذشته برای پروژه به رقم ۴۷۵ میلیارد تومان رسید و این در حالی است که بودجه مصوب سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان بود که با پیگیری‌های صورت گرفته علاوه بر تخصیص کامل بودجه سال گذشته میزانی از بدهی‌های سال‌های پیشین نیز اخذ شد. 

وی با اشاره به تصویب بودجه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه گفت: با توجه به فصل کاری محدود استان اردبیل ۳۰ میلیارد تومان از بودجه امسال برای پروژه تخصیص داده شد و امید است طبق برنامه مشخص تا پایان امسال تمام بودجه ۲۵۰ میلیاردی تخصیص یابد. 

وی تصریح کرد: طی یک سال گذشته با تخصیص اعتبارات پروژه از حالت رکود خارج شده است و با تخصیص‌های بعدی پروژه بر خط ریل پیشرفت به حرکت درمی‌آید. 

کوهستانی بودن منطقه‌ موجب پیچیده شدن عملیات ساخت شده است، در این راستا برای ساخت این خط ریلی به علت شرایط خاص جغرافیایی منطقه، بیش از ۵۸دستگاه تونل به طول ۲۳ کیلومتر باید احداث شود که تاکنون حفاری فوقانی ۱۶ کیلومتر آن صورت گرفته است.

همچنین ۳۱ دستگاه پل به طول ۷ کیلومتر شامل ۴ کیلومتر پل‌های دره‌ای بزرگ و ۳ کیلومتر پل آبرو با حجم کل عملیات خاکی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در این پروژه ‌اجرا می‌شود.

003

به گفته برخی کارشناسان و مسئولین،  مسیر راه آهن میانه به اردبیل به دلیل وجود تونل‌های فراوان و دره‌های زیاد؛ بسیار خطرناک می‌باشد و یقینا پس از اتمام پروژه احتمال رانش زمین و ریزش کوه و خرابی پل وجود دارد. این اظهار نظر های مختلف همچنین باعث شد تا بحث جابه جایی این پروژه ملی نیز در برهه هایی از زمان مطرح شود.

این افراد اعتقاد دارند مسیر راه آهن سراب به اردبیل در مسیری هموار می باشد و برای اجرای آن ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در طول ۵ سال می تواند به اتمام برسد، اگر مسیر راه آهن تغییر کند ، علاوه بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده، یک هزار میلیارد تومان نیز صرفه جویی می شود. 

برخلاف دیدگاه‌های مطرح شده مبنی بر تغییر مسیر پروژه راه‌آهن اردبیل که عده‌ای از کارشناسان  و نمایندگان مجلس نهم مطرح کردند هر هفت منتخب استان در مجلس دهم مصمم هستند در مسیر اردبیل – میانه راه‌آهن اردبیل هر چه سریع‌تر تکمیل شده و آماده بهره‌برداری شود. 

احداث و بهره برداری این خط ریلی بیشتر از آن که به سود شهرستان میانه باشد خواهد توانست اردبیل را که جرو استانهای بدون راه آهن کشور می باشد به خط آهن آسیای مرکزی متصل کند. روشن است با به ثمر رسیدن این طرح و اتصال آن به قفقاز و آسیای میانه، تحولی عظیم درصنعت حمل و نقل، صادرات و واردات و تجارت استان اردبیل صورت خواهد گرفت. 

امیدواریم همچنان که مسئولین و نمایندگان مردم استان اردبیل در به ثمر نشستن این طرح ملی تلاش می ورزند، نمایندگان و مسئولین شهرستان میانه نیز اقدامات و پیگیری های لازم را در کنار این افراد در دستور کار قرار دهند چرا که تکلیف پروژه راه‌آهن اردبیل میانه به عنوان تنها راه ریلی استان اردبیل سالهاست که با کم‌لطفیها و بی‌مهریها نامشخص مانده است اما هم اکنون باید مسئولان استانی با جذب اعتبارات کلان از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس بخش خصوصی هرچه زودتر نه تنها به راه‌اندازی مجدد بلکه به تکمیل این ابر پروژه منطقه اقدام کنند چرا که در حال‌حاضر این پروژه به مطالبه اصلی مردم شهرستان میانه و  استان اردبیل تبدیل شده است و چیزی که مطالبه مردم باشد باید در اولویت قرار گیرد. 

در کنار این موضوعات بدون شک تکمیل طرح راه آهن میانه -اردبیل، ضریب امنیت مسافرت از شهرستان به مناطق دیگر کشور را با توجه به وضعیت نامناسب راه های موصلاتی شهرستان به لحاظ کم عرض و کوهستانی بودن مسیر با پیچ و خم های متعدد فصل را افزایش خواهد داد.

 

1
1