- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۶/۰۳/۰۶

یک دهه با شوراها و شهرداران میانه ؛ از اختلاف ها تا ماندگاری خرده فروش +تصاویر

پیش از آغاز مطلب اصلی مقدمه کوتاهی از شورای شهر عرض کرده و سپس سراغ آمار و ارقام برویم:

اولین قانون شوراهای اسلامی کشور در سال 1361 از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. پس از آن این قانون در 5 نوبت دستخوش تغییرات و اصلاحاتی گردید و نهایتاً آخرین اصلاح آن در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1375 انجام شد. 

پس از تشکیل دولت خاتمی مقدمات انتخابات شوراهای اسلامی فراهم شد و در 17 اسفند سال 1377 اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور با استقبال چشمگیر مردم در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود 200 هزار نفر. از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند .

شروع به کار شوراهای اسلامی از 9 اردیبهشت سال 1378 و همزمان با پیام تاریخی حضرت امام در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه ای از سوی مقام معظم رهبری و سخنان امید بخش ریاست محترم جمهوری آغاز گردید.

اما در این مطلب که از آرشیو 10 ساله صدای میانه استخراج شده ،سعی می کنیم به آنچه که طی 10 سال اخیر بر شورای شهر و شهرداری میانه گذشته را با هم بررسی کنیم:

اردیبهشت سال 86 سومین دوره شورای شهر میانه با 7 عضو آغاز به کار کرد که بر اساس حروف الفبا عبارت بودند از :

اصلی

آریامنش ،علیرضا

ابوالقاسم زاده ،حسین

خداوردیلو ،مهدی

شیویاری ،فرهاد

عبادی ،اقبال

مددی ،محمدعلی

واعظی ،صادق

علی البدل

امیدی ،پروین

شیخ الاسلامی ،حافظه]

001

 

اعضای شورای شهر سوم (تصویری از خانم امیدی یافت نشد)

اما در همان ماه های ابتدایی یعنی تیرماه 86 محمدعلی مددی که رای اول آن دوره را به دست آورده بود و سودای نمایندگی مجلس را داشت به رای مردم پشت کرده و استعفا داد و در رقابت با سیدحسین هاشمی از نمایندگی مجلس بازماند.

پروین امیدی که نفر هشتم انتخابات سومین دوره شورای شهر میانه شده بود  جایگزین مددی شد تا شالوده شورای شهر بهم بریزد .

شاید اولین موردی که از این دوره شورا به یاد داشته باشیم تصمیم های خلق الساعه و عدم ثبات مدیریتی بود همانطورکه می دانیم انتخاب شهردار جزو اصلی ترین وظایف شوراهاست ولی در ذیل نگاهی خواهیم داشت به شهرداران این دوره :

که کارش را با مجید خانحمدی آغاز کرد وی از بهمن ماه 85 بعنوان سرپرست شهرداری میانه مشغول بود.

آذرماه 86 خانمحمدی کنار گذاشته شد و رمضان اصغری که با برنامه پر زرق و برق آمده بود اولین انتخاب این شورا برای شهرداری میانه بود اما عمر این کارنامه بیش از 8 ماه نشد و دوباره خانمحمدی به مدت 4 ماه از مرداد 87 کارش را در همان سمت قبلی ادامه داد.

محبوب تیزپاز دیگر انتخاب این شورا بود که فوق لیسانس مهندسی معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران و شهردار نمونه سال 86 استان و مدیر نمونه را در کارنامه اش داشت هم نتوانست نظر حضرات را در این دوره جلب کند و دوران مدیریت وی نیز بیش از 8 ماه نپایید.

برای سومین بار در این دوره همای شهرداری بر دوش مجید خانمحمدی نشست و از شهریور ماه 88 به مدت 3 ماه سرپرست شد.

لج و لجبازی ها و موضع گیری ها در این دوره باعث تشکیل 4+3 شد تا یکی از اعضا با نسیمی تغییر موضع داده و گهی زین به پشت و گهی پشت به زین باشد.

در این کش و و قوس مجید میعاد که حراست شهرداری میانه را در کارنامه داشت با ارائه برنامه های کلان شهری توانست اعتماد 4 نفر از اعضای شورای شهر را جلب کند و سومین انتخاب آنها باشد.

22 ماه دوره شهرداری میعاد یکی از پرحاشیه ترین دوران مدیریت شهری در میانه بود با توجه به نارضایتی اذهان عمومی و مسئولین از شورایی ها ،نمی توانستند دست به تغییر بزنند و میعاد هم با خیال راحت کارش را ادامه می داد چند بار خیز استیضاح برداشته شد و در خرداد ماه 90 اطلاعیه ای از سوی شیویاری رییس وقت شورا داده شد تا در یک جلسه علنی میعاد با 5 رای از 7 عضو شورا استیضاح شود اما مردمی که رفته بودند با درهای بسته مواجه شدند که توسط یکی از اعضا در شکسته شد و مردم به داخل صحن رفتند ولی استیضاح انجام نشد.

 اقدام به استیضاح میعاد بالاخره در 13 تیرماه برگزار و شهردار بعد از دفاع از خود و گفتن اینکه 3 عضو مخالف شورا مانع انجام کارهایش هستند جلسه را ترک کرد و قرار شد 18 تیرماه جلسه استیضاح دیگری به صورت علنی برگزار شود ولی به دستور رئیس وقت شورا جلسه برگزار نشد و قرار شد 25 تیرماه جلسه ای برگزار شود که با غیبت آریامنش ،شیویاری و امیدی آن هم ملغی شد.

در این میان استعفای آریامنش در خردادماه 90 بدلیل برخی فشارها و عدم تطابق فکری با سایر اعضا باعث تعویق کارها و بهانه ای برای تعطیلی جلسات استیضاح و رسمی نبودن آن می شد.

انتشار گزارش جلسه از صدای میانه یقه ما را هم گرفت و کار به شکایت از این سایت کشید.

بالاخره میعاد که کار با این اعضا را سخت می دید در 12 شهریور ماه 90 استعفا داد و با موافقت 4 عضو مخالف کنار رفت و دوران صدارت طویل المدت خرده فروش بر شهرداری میانه آغاز شد.(مراسم معارفه 30 شهریور 90 برگزار شد)

خرده فروش که ابتدا بعنوان سرپرست معرفی شده بود آغازگر یکی از پرصلابترین دوران مدیریت شهری میانه شد.

در این میان دو اتفاق هم رخ داد در سال 89 جهت ادغام انتخابات ریاست جمهوری و شوراها ،دو سال به دوره سوم اضافه شده و این دوره 6 ساله شد ،دومین مورد هم اینکه با استعفای آریامنش موافقت شده و حافظه شیخ الاسلامی به عنوان دومین  عضو علی البدل وارد شورا شد.

خرده فروش بعد از سه ماه سرپرستی در آذرماه از سوی شورای شهر سوم بعنوان شهردار میانه انتخاب و به استانداری معرفی شد ولی تایید آن سه ماه طول کشید و بالاخره در اسفند ماه 90 حکم وی صادر شد.

18 ماه پایانی شورای شهر سوم با خرده فروش و ریاست واعظی به پایان رسید ،شورایی که در آن دکتر ،مهندس ، روانشناس ،مداح ،فرهنگی داشتیم ولی عملکرد ضعیف و تزلزل در انتخاب شهرداران خاطره بدی از شورا در ذهن مردم بست.

از 9 عضو اصلی و علی البدل شورای سوم تنها آقایان عبادی و شیویاری و خانم شیخ الاسلامی برای شورای چهارم ثبت نام کردند ،اما به غیر از خانم شیخ الاسلامی که برای سومین بار عضو شورا شده هیچ کدام نتوانستند بعنوان 9 عضو اصلی(استثنائا در این دوره به دلیل شرایط جمعیتی که اعمال شده بود اعضای شورای شهر میانه 9 نفر شد) وارد شورا شوند و بعنوان علی البدل انتخاب شدند و شکایت آنها به رغم گرفتن حکم از دیوان عدالت از آقایان رجبی و میعاد که به عنوان کارکنان شهرداری وارد شورا شده بودند به جایی نرسید.

میعاد که در ذهن مردم بعنوان چهره مثبت در مقابل شورای سوم شناخته شده بود سوار بر این موج شده و توانست با کسب رای 7130 نفری بعنوان نفر اول راهی شورای چهارم شود.

اعضای شورای چهارم به ترتیب زیر انتخاب شدند و جالب اینکه اکثریت آنها انتقاد از شهرداری را در صحبتهای خود قرار داده و توانستند اعتماد مردم را جلب کنند.

اصلی

مجید میعاد

حیدر رجبی

احد یوسفی

اقبال محمدحسینی

حافظه شیخ الاسلامی

بهمن نعمت زاده

جعفر شاهمحمدی

افضل حسینخانی

اسلام صدری

علی البدل

اقبال عبادی

فرهاد شیویاری

باقر شیخ الاسلامی

سید قادر حسینی

002

اعضای شورای شهر چهارم

اما در کمال تعجب در اولین جلسه ای که در 12 شهریور 92 شورای شهر چهارم تشکیل جلسه داد خرده فروش را بعنوان شهردار میانه معرفی کرده و مدافعان طرح ابقا بر این باور بودند که در آن شرایط کشور امکان جذب و بکارگیری گزینه های برتر و توانمندتر وجود نداشت .

نعمت زاده اولین رییس شورای چهارم ابقای خرده فروش را تکذیب کرد و گفت  بعنوان سرپرست مشغول بکار است تا در ماه های آتی گزینه بهتری پیدا شود ولی سال اول شورا به همین ترتیب گذشت.

خانم شیخ الاسلامی در سال دوم بعنوان رییس شورا انتخاب شد و او پیشتر ثابت کرده بود از طرفداران ابقای خرده فروش است وی اولین زن عضو شورا بود که رییس شد.

بهمن ماه 93 استیضاح خرده فروش به جریان افتاد اما فرماندار وقت با اعلام غیرقانونی بودن آن را ملغی کرد.

کار تا جایی پیش رفت که حجت الاسلام حامدی  امام جمعه سابق میانه در اردیبهشت ماه 95 مستقیما وارد قضیه شد و اعضای شورا و شهردار را از تریبون نمازجمعه با این جمله : " ناگفته های زیادی دارم؛ دوره چهارساله تان رو به پایان است، صبر تا کی؟؛ شورا نیستید، قبول، شهروند هم نیستید؟ مرد حسابی! این وضع شهر است؟ خجالت می کشیم وقتی مهمانی وارد شهر می شود! " مورد مواخذه قرار داد.

همین امر و ترس از عدم رای آوردن باعث شد در سال 95 اعضای شورای چهارم سرعت استیضاح را زیاد کردند ،فشار افکار عمومی مخصوصا در فضای مجازی شورایی ها را به گوشه رینگ بردند تا اینکه در مرداد ماه 95 سه عضو شورا درخواست استیضاح شهردار را مطرح کردند ولی قضیه تکرار شد  و اینبار شکری  فرماندار ویژه میانه  قرار را برهم زد و گفت که نامه شورا مبنی بر عدم قانع شدنشان از جواب های شهردار به دستش نرسیده و جلسه استیضاح کن لم یکن خواهد بود ،دخالت فرماندار انتقاد شورایی ها را در پی داشت .

خیز دوم شورای چهارم در آن سال برای استیضاح و شاید کنار گذاشتن خرده فروش در بهمن ماه برداشته شد و سه عضو شورا با مطرح کردن 18 سوال از جواب های شهردار قانع نشدند و 7 اسفند استیضاح برگزار شد ولی به رغم غیبت خرده فروش و شاهمحمدی به دلیل به حدنصاب نرسیدن آرا شهردار در سمتش باقی ماند .

مورد خرده فروش با لیسانس باستان شناسی و سابقه مسئول سدمعبر شهرداری بسیار عجیب است که توانسته است در این تلاطم و فشارهای شورایی ها و افکارعمومی با آرامش کامل قریب به 6 سال را به صورت متوالی طی کند و چندین عضو شورا به خاطر عدم تغییر او رای نیاورد .ابتدا در جدول زیر مقایسه ای داریم بر آرای افراد در دوره های چهارم و پنجم :

 

آرای

92

نفر

92

رای

96

نفر

96

تغییرات

 

مجید میعاد

7130

اول

2866

هفدهم

4264

کاهش

حیدر رجبی

5961

دوم

3631

هشتم

2330

کاهش

احد یوسفی

5792

سوم

3197

دوازدهم

2595

کاهش

اقبال محمد حسینی

5510

چهارم

2688

بیست و چهارم

2822

کاهش

حافظه شیخ الاسلامی

5441

پنجم

3451

دهم

1990

کاهش

بهمن نعمت زاده

5331

ششم

2931

شانزدهم

2400

کاهش

جعفر شاهمحمدی

5101

هفتم

3883

پنجم

1218

کاهش

افضل حسینخانی

4714

هشتم

3756

ششم

958

کاهش

اسلام صدری

4509

نهم

4148

هفتم

361

کاهش

اقبال عبادی

4438

دهم

3197

سیزدهم

1240

کاهش

فرهاد شیویاری

4323

یازدهم

----

----

----

----

باقر شیخ الاسلامی

3728

دوازدهم

2662

بیست و پنجم

1066

کاهش

سیدقادر حسینی

3588

سیزدهم

----

----

----

----

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بالاخره روز جمعه انتخابات شورای شهر پنجم به پایان رسید و هر 13 عضو اصلی و علی البدل دور چهارم که  در انتخابات شرکت کرده بودند جوابشان را با کاهش آرایشان از مردم گرفتند  و شکست سختی خوردند به طوری که تنها سه نفر توانستند بعنوان عضو اصلی و یک نفرعلی البدل انتخاب شوند و جالب تر اینکه سه عضو انتهای جدول دوره قبل توانستند به شورای پنجم راه یابند.

نتایج انتخابات شورای شهر دوره پنجم میانه به شرح زیر است :

اصلی

محمود علیلو 6354 رای 

اسلام صدری 4148 رای

علی اکبری  4115 رای

ابراهیم ایدری 3953 رای

جعفر شاهمحمدی 3883 رای

افضل حسینخانی 3756 رای

مهدی امینی 3732 رای

علی البدل

حیدر رجبی 3631 رای

علیرضا رزاقی 3502 رای

001

اعضای شورای شهر پنجم

انتخاب مردم در دوره پنجم شورا همراه شگفتی بود و محمود علیلو که حقوق خوانده و در کارخانه ای در بیجار مشغول بکار است و چهره سرشناسی در میان سیاسیون شهر نیست توانست رای نخست را کسب کند و سه عضو دیگر (بغیر از سه عضو شورای شهر چهارم) نیز بهمین ترتیب هستند و مهدی امینی کارمند دانشگاه آزاد واحد میانه، ابراهیم ایدری دانشجوی کارشناسی ارشد کشاورزی و علی اکبری هم از دوندگان معروف میانه است .

جمیع اینها باعث شده تا آینده میانه در ابهام باشد و پیش بینی آن سخت.

شاید دلیل پاسخ منفی مردم به شورای فعلی به این شکل این باشد که اعضای دوره چهارم 4 سال اعتماد مردم را به سخره گرفتند و عملا کاری که به چشم بیاید نکردند.

هنوز بازسازی اطراف امامزاده مانده ،ترافیک زیاد شده ، ورودی های شهر افتضاح است ، بیت المال هدر می رود و ... از همه مهمتر خرده فروش که در زمان انتخابات در تیررس انتقادات منتخبین بود هم تغییر نکرد و بدیهی ترین وظیفه شورایی ها جامه عمل نپوشید.

تنها تغییری که در یک دهه اخیر در میانه قابل ملاحظه رشد کرده آپارتمان سازی و برج سازی های بی حساب کتاب می باشد .

مهمترین چالش پیش روی منتخبین پنجم مدارا یا کنار گذاشتن شهردار فعلی ست که در ایام انتخابات همانند شورای شهر چهارم یکی از برنامه هاشان بود ،وضعیت اسفناک ورودی شهر از دو طرف ، مبلمان شهری و المان های میادین ،فضای سبز نامطلوب شهرک اندیشه ،سامان دهی ظاهر شهر ،احدث تفرجگاه های تفریحی مثل شهربازی و سامان دهی پارک جنگلی و ... که کمبود در این زمینه بسیار به چشم می آید و به قول معروف آنچه برای دیگران خاطره شده هنوز هم که هنوز است برای ما آرزوست.

حال منتظر روز 14 مرداد می مانیم تا ببینیم دوره پنجم دستخوش چه چیزهایی خواهد بود و اعضای تازه کار در کنار اعضای دور چهارم خواهند توانست این بار سنگین اعتماد مردم را به دوش بکشند و از عهده آن برآیند یا نه ؟

 

 

1
1