- ارسال کننده: تنهای میانه تاریخ: ۹۵/۰۲/۱۹

شیوع بیماری تب برفکی در میانه

 پیگیری‌های خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی میانا حاکی از شیوع تب برفکی در اکثر روستاهای شهرستان میانه است و طبق بررسی‌های صورت گرفته از روستائیان با مرگ احشام دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس پیگیری‌ها کمبود واکسن تب برفکی باعث شده تا روستائیانی که دیگر منابع مالی ندارند تا با خرید واکسن‌های متعدد از مرگ احشام خود جلوگیری کنند، این مسئله برای آنان مشکل ساز شده، این در حالی است که بیشتر ساکنین روستاها از طریق فروش لبنیات دام مخارج روزمره خانواده‌های خود را تأمین می‌کنند.

 بر اساس بررسی‌های انجام شده بیماری تب برفکی از شهرستان‌های اهر، کلیبر، هریس و روستاهای محور اهر – مشکین شهر نیز مشاهده شده و با مصوبه شورای مدیریت بحران شهرستان اهر میدان خرید و فروش دام در این شهرستان به علت بیماری احشام تعطیل شده است.

این بیماری، بیماری واگیر بوده و تلفات و خسارت اقتصادی زیادی را در چهارپایان و دام‌های سبک و سنگین ایجاد می‌کند که به این دلیل از موانع اصلی در تامین بهداشت، تولید دام و فرآورده‌های دامی لحاظ می‌شود.

این بیماری در حیوانات زوج سم همانند گاو، گوسفند، بره و خانواده گاوسانان ایجاد شده و با تب شدید و تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا همراه است.

ترکیدن تاول پا‌های حیوانات سبب لنگش آنها شده و از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی گسترش می‌یابد.

تب برفی طاعونی برای صنعت دامداری محسوب می‌شود که با واکسیناسیون، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات، معدوم کردن دام‌ها و لاشه‌های آلوده، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات و قرنطینه کردن کنترل می‌شود.

 

منبع : http:///?p=49565

1
1