- ارسال کننده: امین کریمپور تاریخ: ۹۳/۰۹/۱۱

حوزه علمیه ای در غربت...

حوزه علمیه شهرستان میانه با قدمت چندین دهه همواره مرکزی برای پرورش علما و روحانیان والامقامی همچون آیت الله حجت میانجی و آیت الله احمدی میانجی بوده ولی سال های متمادی درهای این حوزه به علت نداشتن متولی امر بسته مانده بود، تا اینکه با عنایت وِیژه و تلاش های امام جمعه شهرستان میانه از سال 88 مجددا آغاز بکار کرد و زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم به جذب طلبه پرداخت.

مدیر حوزه علمیه میانه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه آذربایجان شرقی، اظهار کرد: حوزه علمیه شهرستان میانه با 90 طلبه و پرسنل اجرایی مشغول به فعالیت در سطح شهرستان می باشد  و علی رغم مدت کم فعالیت خود توانسته است در سال جاری رتبه چهارم علمی استان را اخذ کند.

حجت الاسلام محمد عابدی با بیان اینکه این حوزه هم اکنون در پنج مقطع حوزوی در حال آموزش طلبه ها می باشد، افزود: برکات حوزه علمیه میانه در سطح شهرستان بسیار زیاد بوده از جمله آن می توان به اقامه نماز در تمامی مدارس میانه توسط طلاب این حوزه اشاره کرد.

وی ادامه داد: بیشتر مساجد شهر با مشکل نبود روحانی مواجه بودند و معمولا پس از فوت روحانیان قدیمی جایگزینی از نیروی جوان نداشتند  این مشکل نیز با فعالیت حوزه علمیه تاحدودی برطرف شده است .

وی اظهار کرد: شهرستان میانه به علت داشتن روستاها و بخش های زیاد همیشه با مشکل کمبود روحانی برای این مناطق مواجه بود و حتی برای تدفین امواتشان نیز با مشکل مواجه بودند که این امر نیز با تربیت طلبه ها در حال برطرف شدن است .

حجت الاسلام عابدی برگزاری بعضی مراسمات معنوی و مذهبی در سطح شهرستان را از دیگر برکات وجود این حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: از زمان شروع بکار مجدد این مدرسه علمیه با تلاش های مجدانه امام جمعه شهرستان، حجت الاسلام حامدی ،موفق به اخذ مکانی از آموزش پرورش به صورت استیجاری برای اسکان موقت و فعالیت شده ایم که این مکان یک مدرسه قدیمی با ساختمانی بسیار کهنه و در رده مدرسه های آماده سازی برای بازسازی بود که مرمت و بازسازی سطحی انجام شد.

وی افزود: پس از استقرار نیز امکانات اولیه با همیاری خود طلاب و شخص امام جمعه تا حدودی ارتقا یافت ولی با مرور زمان و مطرح شدن این مرکز علمی در منطقه ما پذیرای بسیاری از طلب از شهرهای  اطراف از جمله قزوین و ارومیه و تهران می باشیم ولی سال گذشته به دلیل نداشتن همین فضای آموزشی مساعد از پذیرش بسیاری از طلاب بومی و غیر بومی ناتوان ماندیم.

 مدیر حوزه علمیه میانه یادآور شد: بسیاری از خانواده های بومی هم مایل به تحصیل فرزندان خود در سطح خود شهرستان هستند که به دلیل نبود امکانات از پذیرش آنان عاجز مانده ایم .

وی با محور قرار دادن بیان رهبری مبنی بر اینکه "حوزه باید مردمی و از بطن مردم باشد و توسط مردم مدیریت شود" اضافه کرد: حوزه ارگانی مستقل از دولت است و باید عنایت ویژه مردم با نذورات و احسان ها شامل آن شود.

وی اظهار کرد: مومنین می توانند با اختصاص و وصیت ثلث اموالشان به حوزه، به عنوان مرکزی که ارتقای آن باعث ارتقای دین و دیانت مردم و ملت می شود، گامی در راستای ارتقای حوزه بردارند.

حجت الاسلام عابدی ادامه داد: بیشتر حوزه های علمیه ی موفق چه در سطح استان مانند حوزه علمیه بناب و چه در سطح کشور همه ریشه در مردم دارند، همچنین ارگان هایی مانند آموزش و پرورش، مجمع های خیرین مدرسه ساز و غیره نیز کمک حال حوزه ها می باشند.

وی خواستار همت مردم شهرستان میانه برای ارتقای جایگاه حوزه به لحاظ کمی و کیفی شد.

1
1