- ارسال کننده: بهرنگ پویان تاریخ: ۹۳/۰۶/۳۱

لزوم برگزاری جشن سیب در منطقه میانه

در چند روز گذشته آقای سلیمانی مطلبی در رابطه با جشن سیب منتشر نمودند

http://www.miyanali.com/soleimani-sadiq/132

ضمن تشکر از ایشان و دلسوزیهایی که برای شهرستان دارند چند مورد از چنین جشنهایی در هفته اخیر برگزار شد که جهت توجه مسئولین شهرستان در زیر به آنها اشاره میشود.

برگزاری جشن هندوانه در شریف آباد قزوین

جشن برداشت محصول هندوانه در شهر شریفیه استان قزوین برگزار شد.

محمد علی حضرتی‌، مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری، گفت: جشن برداشت محصول یکی از کهن‌ترین آیین‌های شادمانی بشر بر روی زمین است که در طول تاریخ، همواره استمرار داشته و در روزگار ما نیز با روز آمد شدن و کاربرد روش‌های نوین همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش ایلنا از قزوین، حضرتی افزود: این جشن‌ها امروزه همراه با صنعت گردشگری برگزار می‌شود و با توجه به رویکردهای فرهنگی و اقتصادی جهانگردی در جهان، معنای دیگری یافته و به ابزاری کارآمد برای جذب گردشگران تبدیل شده است.

مشاور فرهنگی استاندار جشن‌های محصول در چارچوب گردشگری را عاملی بسیار مهم برای همگرایی اجتماعی، حفظ و انتقال آداب و رسوم،‌ تعمیق میراث کشاورزی و ارائه الگوهای سبک زندگی،‌ حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست و نقطه‌ی طلایی به هم پیوستن اقتصاد و فرهنگ دانست و اظهار داشت: می‌توان از این ظرفیت برای اجرایی کردن راهبردهای اقتصاد مقاومتی و توانمند سازی مناطق مختلف استان بهره جست.

حضرتی همچنین به پیشینه درخشان شهر شریفیه در عرصه فرهنگ دینی اشاره کرد و این شهر را از مراکز تشیع در منطقه خواند و عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز رزمندگان و شهیدان والا مقام شهر شریفیه در قبول دشوارترین ماموریت‌ها پیشگام بودند و سزاوار است در آستانه سالروز دفاع مقدس خاطره آن ایثارگران سلحشور را گرامی بداریم.

وی حفظ جوامع محلی و مشارکت آنان در توسعه گردشکری را مهم خواند و اظهار داشت: محور اصلی در توسعه پایدار علاوه بر توانایی‌های موجود در منطقه، جوامع محلی و مردم بومی هستند که به عنوان سرمایه‌های پویا در پاسداشت و حفظ میراث فرهنگی و آداب و رسوم آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین با توجه به موقعیت‌ ممتاز اقلیمی، محصولات متنوعی کشت می‌شود که هندوانه شریف آباد با توجه به نوع کشت و کیفیت بالای محصول که به صورت ارگانیک به عمل می‌آید جزء محصولات سالم کشاورزی بوده و در بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخودار است.

این مقام مسئول از همکاری شهرداری و شورای شهر و مردم بومی شریفیه برای برگزاری این جشن تشکر کرد و گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌های جشن محصول بتوانیم علاوه بر حفظ و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی هر منطقه،‌ گامی موثر در جهت توسعه اقتصادی برداشته و با کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت، ارتباطات بیشتر مردم بومی با سایر جوامع و فرهنگ‌های متنوع و معرفی هویت محلی به توسعه پایدار در مناطق استان دست یابیم.

هاشمی شهردار شریفیه در ادامه جشنواره هنداوانه دیمی شریف آباد تصریح کرد:  برپایی جشن‌های شکر گزاری محصول از آیین و رسوم دیرین مردم ایران است که به صورت سینه به سینه به ما رسیده و به پاس نعمت‌های بی‌شمار الهی اجرا می‌شود.

هاشمی با اشاره به ارزش جشن‌های محصول یادآور شد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین  جشن‌هایی که به یادگار مانده جشن گندم است که به صلوات نامه معروف بوده و در بسیاری از روستاها در آخرین روز درو، در ساعت خوشی که تعیین می‌کنند مقداری از محصول را در قطعه زمینی نگه می‌دارند و یک نفر ابیاتی می‌خواند و بقیه کارگران هم در حین درو کردن در پایان هر بیت صلوات می فرستند،‌ این جشن با هدف شکر گزاری به درگاه خداوند و طلب خیر  برگزار می‌شود.

شهردار شریفیه یادآور شد: هدف از برگزاری جشن برداشت هندوانه ایجاد فضای نشاط و سرزندگی اجتماعی، صیانت از شهرت(برند) هندوانه دیم شریف آباد، احیاء فرصت‌های اشتغال،‌ گسترش و ترویج فرهنگ بومی و محلی مردم شریف آباد است.

هندوانه یکی از محصولات کشاورزی دیم در شریف آباد است که در 260 هکتار از اراضی آن بدون کود و آبیاری کشت می‌شود. محصول برداشتی از این اراضی 2600 تن پیش بینی می‌شود.

در این جشنواره که با حضور حضرتی مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل میراث فرهنگی،‌ حسن پور فرماندار البرز، صفری بخشدار مرکزی شهرستان البرز،‌ هاشمی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، کارشناسان جهاد کشاورزی و مشارکت موثر اهالی شریف آباد برگزار شد؛ ‌علاوه بر سخنرانی مسئولان استانی،‌ شاعران محلی نیز به همین مناسبت به شعر خوانی پرداختند و بخشی از مهارت‌های ورزش باستانی جوانان این شهر به نمایش گذاشته شد و از تولید کنندگان برتر تقدیر به عمل آمد.

جشن هندوانه

 

 

گزارش /

میراث جاودانی که در جشنواره انگور به نمایش درآمد + تصاویر

جشنواره انگور یا همان "شانادر" فرصتی نو برای ایجاد ارتباط مردم با آئین و فرهنگ غنی آذربایجان پدید آورد که شاید برخی از بازدیدکنندگان حتی آشنایی چندانی با فولکولور محلی خود نداشتند.

   

به گزارش ندای ارومیـــه، برگزاری جشنواره انگور فرصتی را پدید آورد تا مردمان ارومیه بار دیگر برای چندروز گردهم آیند و با فولکولور و آداب و سنن محلی خود ارتباطی تازه کنند.

وقتی 18 کیلومتر از ارومیه به طرف کوههای اطراف در جاده چی چست و زندان ارومیه حرکت کنیم به دهکده ای می رسیم که قدیمی ترها بهتر می توانند درباره شکل گیری آن صحبت کنند.

اینبار برای برگزاری دومین دوره جشنواره انگور در ارومیه دهکده ساحلی چی چست که فرسخ ها با اندک آب های باقی مانده و سطحی دریاچه ارومیه فاصله دارد میزبان بود و چهار روز در این دهکده جشنواره ای به نام انگور اما با معرفی آداب و سنن مردمان ترک این دیار برگزار شد که شاید بار مالی بر دوش شهرداری ارومیه و نهادهای متولی گذاشت اما تا مدت ها میراث گرانبها و معنوی این دیار که همان آداب و سنن و فولکور مردمان آذربایجان بود به منصه ظهور گذاشته شد.

شاید اگر از بزرگترها و موی سپیدهای خود بپرسیم بهتر می توانیم وجه تسمیه نام این جشنواره و دلیل برگزاری آنرا بدانیم. جشنواره انگوری که امسال در چی چست برگزار شد همان جشن "شانادر" یا "شانیدر"ی باشد که سالیان سال مردمان این دیار به هنگام چیدن انگور برپا کرده باشند.

«شانادر» که برگرفته از دو کلمه «شان» (به معنی انگور) و «در» (به معنی چیدن) می باشد ، قدمتی سه هزار ساله دارد و همه ساله در آخر فصل تابستان و همزمان با برداشت انگور در اکثر مناطق ارومیه با شکوه و جلال خاصی برگزار می گردد.

اما این جشن امسال با تدارک مسئولین برگزاری تحت عنوان جشنواره ای ملی و با نام "انگور" برگزار شد که بازخوردهای مناسبی بین مردم داشته است.

مسئولین برگزاری این جشنواره استقبال پرشور مردم را دلیل محکمی برای بازتاب خوب این جشن سه هزارساله می دانند و معتقدند در طی 4 روز برگزاری جمعیتی بالغ بر 150هزار نفر از این جشنواره دیدن کردند که واقعا آمار خیره کننده ای می باشد.

عرضه انواع محصولات مربوط به انگور و نشان دادن طرز تهیه این محصولات در طول برگزاری این جشن یکی از نکات و پوئن های مثبتی بود که این جشنواره در پی داشت.

اجرای زنده عاشیق ها که همان خوانندگان فولکولور آذربایجانی محسوب می شوند و رقص آذری جلمان که نشات گرفته از سرزندگی و پویایی قوم ترک می باشد جلوه ای خاص به این جشنواره داده بود.

در آخر باید از مجموعه عوامل برگزاری این جشن تقدیر کرد که طی 4 روز برگزاری جشنواره در محمل و بستری مطمئن، به ارائه فرهنگ بومی و محلی مان پرداختند.

گفتنی است آذربایجان غربی با 22 هزار هکتار سطح زیرکشت ، سالانه 240 هزار تن انواع انگور تولید می کند.

از انگور محصولاتی چون کشمش ، دوشاب (شیره انگور) ، آبغوره ، سرکه ، کنسانتره ، ژله ، مارمالاد و مربا بدست می آید.

ایران با تولید نزدیک به 3 میلیون تن انگور در سال هفتمین کشور دنیا از لحاظ میزان تولید این محصول کشاورزی می باشد.

انگور ایران سالانه به 70 کشور صادر و بیش از 300 میلیون دلار ارزآوری دارد.

1
1