- ارسال کننده: علی مسعودی* تاریخ: ۹۳/۰۲/۰۶

اختصاص 16 درصد از اعتبار 100 میلیارد تومانی جبران خسارت کشاورزی به آذربایجان شرقی

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌ شرقی مطرح کرد
اختصاص 16 درصد از اعتبار 100 میلیارد تومانی جبران خسارت کشاورزی به آذربایجان شرقی

مدیرکل ستاد بحران آذربایجان ‌شرقی گفت: از 100 میلیارد تومان اختصاص یافته سال گذشته برای جبران خسارات کشاورزان در این استان ‌فقط 16 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.

خبرگزاری فارس: اختصاص 16 درصد از اعتبار 100 میلیارد تومانی جبران خسارت کشاورزی به آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از  مرند، خلیل ساعی بعد از ظهر امروز در جلسه ستاد بحران شهرستان مرند که با حضور ‌رئیس صندوق بیمه کشاورزی، مدیرکل آب و فاضلاب، معاون امور آب منطقه‌ای و فرماندار ویژه شهرستان تشکیل شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه امسال شاهد بارش برف سنگین در شهرستان‌های استان بودیم، خسارت وارد شده از این حادثه فقط برای شهرستان مرند 312 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: حادثه بلا نیست بلکه اقدامات غلط و نادرست می‌تواند این حادثه را تبدیل به مصیبت کند تا عواقبی نظیر معضلات اجتماعی به بار آورد که این امر برای مسئولان باید دغدغه‌ای مهم باشد.

ساعی تصریح کرد: وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد دو نوع خسارت به دنبال دارد، خسارت مالی که رقمی بوده و گفته و نوشته می‌شود، یکی هم خسارت اجتماعی است که میزان را نمی‌‌توان با عدد و رقم بیان کرد بلکه تبعات طولانی مدت دارد.

وی گفت: استان آذربایجان‌شرقی یکی از مناطق کوهستانی، خشک و نیمه‌خشک است که سال‌هاست به علت خشکسالی‌ و سرمازدگی با افت شدید سفره‌های زیرزمینی مواجه است و این امر بحران شدیدتری از زلزله ارسباران به حساب می‌‌آید.

ساعی افزود: دریاچه ارومیه نیز قربانی همین خشکسالی‌ها و استفاده بی‌رویه آب در این مناطق بوده و هست.

وی در ادامه بر ایجاد چمن‌های مصنوعی به جای کاشت چمن طبیعی برای کاهش مصرف آب تاکید کرد و گفت: کاهش میزان آب سفره‌های زیرزمینی و افت سطح آنها باعث شده دریاچه ارومیه که قبلاً از این سفره‌های زیرزمینی تغذیه می‌کرد، اکنون در مقام آبرسانی به این سفره‌ها عمل کند و همین عامل یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است.

ساعی با اشاره به زلزله ارسباران نیز اظهار کرد: در این حادثه با برنامه‌ریزی، هماهنگی و تعامل بین مسئولان استانی و امدادرسانی 26 اداره از ادارات استان و استان‌های همجوار، حضور 14 کارگروه تخصصی عملیاتی با شرکت دستگاه‌های ذی‌ربط در امدادرسانی شامل هلال احمر، برق، گاز، آب منطقه‌ای، مخابرات و شهرداری‌های، بحران کنترل شد و در ادامه در طول سال با برگزاری چند مانور آمادگی این ادارات مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد تا در امر امدادرسانی با حضور به موقع بتوان جلوی خسارت‌ها را گرفت.

وی گفت: با هماهنگی به وجود آمده بین دستگاه‌های مرتبط در زلزله ارسباران توانستیم با مدیریت صحیح و به کارگیری کلیه امکانات موجود از استان و سایر نقاط کشور همچنین مشارکت عمومی مردم از این بحران تا حد قابل قبولی عبور کنیم.

مدیر ستاد بحران استان با تاکید بر فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن بیمه در بین روستاییان و کشاورزان گفت: روستاییان و کشاورزان با بیمه کردن محصولات خود در هنگام بروز بلایای طبیعی می‌توانند مورد حمایت قرار گیرند البته با حجم وسیع این خسارات بیمه کشاورزان فقط بخشی از خسارات را می‌تواند پرداخت کند از این رو باید در این مورد راهکارهای اساسی و کارشناسی دیگری ارائه شود.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات در حمایت از کشاورزان اظهار کرد: متاسفانه از 100 میلیارد تومان اختصاصی سال گذشته برای جبران خسارات کشاورزان در استان آذربایجان‌شرقی فقط 16 درصد این اعتبارات تخصیص یافته که واقعاً برای استانی مانند آذربایجان‌شرقی که هم در شرایط جوی نامناسب قرار دارد هم منطقه زلزله‌خیز به حساب می‌آید، بسیار کم است.

ساعی گفت: شرایط استان ایجاب می‌کند تا انتظار تحقق و تخصیص اعتبارات کافی برای مقابله با هرگونه حوادث غیرمترقبه را از سوی مسئولان استانی و کشوری داشته باشیم.

وی با اشاره به برودت ناگهانی هوا در استان آذربایجان‌شرقی در روزهای گذشته که موجب بارش باران و تگرگ همچنین جاری شدن سیل در برخی از شهرهای استان شد، افزود: متاسفانه در این حوادث بر اثر جاری شدن سیل دو نفر در شهرستان میانه فوت شدند و بیش از 400 راس احشام روستاییان تلف شد ضمن آنکه نزدیک به 210 واحد روستایی نیز که در مسیر سیل قرار داشتند، خسارات هنگفتی دیدند.

ساعی تصریح کرد: این حادثه باعث شد به قسمتی از محصولات باغی خسارات کلی وارد شود که میزان خسارات توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و همکاران در مدیریت بحران در حال بررسی است.

 

 

1
1