- ارسال کننده: تورک اوغلو تاریخ: ۹۲/۰۹/۲۸

روستاهای بخش کاغذکنان سری هشتم

کاغذکنانیهای عزیز امیدوارم از دیدن عکسهای روستهای این منطقه و زادگاه های خود لذت برده باشید و البته گفتنی است که در نقشه های ماهواره ای  بعضی از روستا ها خیلی شفاف نبودند که در زیر اسامی آنها می آید ، امیدورام اهالی این روستاها دلگیر نباشند.

66- چولاخلی (چلاقلو)  67- یوخاری باجیغاز (باغچغاز بالا)  68- آشاغی باجیغاز (باغچغاز پایین)   69- قاراجا اورباط (قراجه ارباط)  70- جامال آوا (جمال آباد)  71- جعییر  72- قیزیل بولاق (قزل بولاغ) 73- گل تپه حسن آباد 74حسن آباد  75-  قره حاجی لو 

76 - موو قیشلاقی ( قره قانلی ) (خالی از سکنه)

موو قیشلاقی

 

77- آشاغی خلف 78-  یوخاری خلف : از روستاهایی که فقط نامی از آنها باقی مانده و اکنون هر دو این روستاها تبدیل به باغهای روستای خورده بلاغ شده اند و اولی در شمال شرقی و دومی در جنوب شرقی روستای خورده بلاغ واقع شده اند ، و شاید حدود  100 الی 150 سال پیش مردمانی در این مناطق زندگی می کردند . و هنوز هم گاهی از زیر خیش تراکتور ها در زمینهای کشاورزی این مناطق اسکلتهای انسان که مربوط به قبرستانهای قدیمی این مناطق می باشد از زیر زمین بیرون می آید . البته هنوز هم روستایی به همین نام در جنوب روستای خورده بلاغ وجود دارد.

آشاغی خلف

یوخاری خلف

 

79- گبه لی 

روستای گبه لی،در بین روستاهای برانقار و زرنجین و در ۲ الی ۳ کیلومتری شمال غربی برانقار واقع شده است.اگر چه در حال حاضر از این روستا به جز بناهای مخروبه چیز دیگری باقی نمانده است،ولی این روستا در سالهای قبل از ۱۳۳۴ هجری- خورشیدی،دارای سکنه ی قابل ملاحظه ای بوده است.

شاید زمانی،کوه آفتاب گیر گبه لی،این روستا را به نماد روشنائی و استواری تبدیل کرده است!شاید هم زمانی فرزندان این روستا بر فراز کوه گبه لی بانگ الله اکبر سر داده اند!گبه لی هر چه بوده برای ما دارای اهمیت و ارزش تاریخی است.

"گبه" در زبان ترکی به قالیچه ی کوچک اطلاق می گردد.شاید هم این نام مشتق از قبله باشد که در حال حاضر منطقه ای به این نام در جمهوری آذربایجان موجود است.پسوند "لی"  هم بیانگر قید مکان می باشد.

این روستای زیبا،زمانی دارای حداقل چهار خانوار جمعیت و یک مسجد با شکوه بوده است.این روستا در مسیر دربند و در مجاورت روستای حاجی کندی واقع بوده است.بنا به گفته ی مطلعین محلی،ابولفتح ایازیان و وهاب ایازیان از بیگ های روستاهای خرده بلاغ(خیردا بولاق) و ماوی در این روستا سکونت داشته اند.اهالی این روستا در سالهای ۱۳۳۴ هجری - شمسی به روستاهای برانقار،ماوی و تهران کوچ کرده اند.

"باغ قنبر" از باغهای معروف روستای گبه لی در این اواخر به شمار می رفته است.بنا به برخی روایات پس از استیلای اصلان همایون (از خانهای معاصر)،به روستای خرده بلاغ(خیردا بولاق)،چابک بیگ و پسر عموهای ایازیان در روستاهای گبه لی و ماوی ساکن گردیدند.

خانواده های شعبانی پس از اینکه گبه لی از رونق افتاد،به روستای برانقار نقل و مکان کردند.برخی از کهنسالان بر این اعتقاد هستند که گل یاسمن به وفور و به صورت خودرو در این منطقه ،زیبائی خاصی به روستای گبه لی بخشیده بود.

روستاهای گبه لی و حاجی کندی جزئی از تاریخ و مدنیت کاغذکنان بوده و برای همیشه به آن خواهیم بالید.اگر چه به ویرانی های آن که در بستر زمان اتفاق افتاده اشک حسرت خواهیم ریخت!عظمت روستاهای گبه لی،حاجی کندی و ...ما را ساعتها به فکر فرو خواهد برد و صیانت از خاک مقدس وطن را به جملگی مان خواهد آموخت.  (http://kaghazkonan7000.blogfa.com/)

1
1