- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۰۵/۰۷

طرح توسعه ی گردشگری شهرستان میانه(بخش سوم:ضرورت توجه به اماکن مذهبی،احداث مصلی و حراست از میراث مرقد مطهر امامزاده اسماعیل )

بسمه تعالی

با سلام و درود

راه کار مدیریت هدفمند میراث ، ارزش ها و پتانسیل های مرقد مطهر امام زاده اسماعیل

توسعه ی گردشگری شهری ارتباط نزدیکی با مدیریت و برنامه ریزی شهری دارد.از جمله منابع بنیادی برای زمینه سازی این توسعه وجود اماکن تاریخی،مذهبی،موزه ها،پارک ها،مراکز خریدمدرن و سنتی و... می باشد.

یکی از جاذبه های مذهبی و فرهنگی شهر میانه مرقد مطهر و پاک امام زاده اسماعیل می باشد که در سال های اخیر با استقبال مسئولین و مردم  از لحاظ امکانات ،فضا و تسهیلات در حال گسترش و پیشرفت است.با وجود این مهم شاهد هستیم که که ازدیاد استقبال از این مکان مقدس مشکلاتی را بوجود می آورد که به مرورزمان استفاده ی بیش از حد از این فضا برای اهداف معنوی و مذهبی باعث تخریب میراث امام زاده می باشد.هم چنین پتانسیل های این مکان بهتر است با مدیریت و برنامه ریزی صحیح در راستای تقویت بعد مذهبی گردشگری شهر میانه توسعه پیدا کند.در غیر این صورت شاهد برخی مشکلات جبران ناپذیر خواهیم بود.

امامزاده اسماعیلامامزاده اسماعیلامامزاده اسماعیل

برخی از مشکلات فضایی محوطه ی امام زاده اسماعیل:

1- عدم وجود پارکینگ مناسب و ایجاد ترافیک

2- فضای محدود و غیرقابل گسترش

3- محدودیت فضاوازدیاد جمعیت در مراسم های مختلف چون محرم،لیالی قدر،نماز جمعه و...

4-تخریب معماری ارزشمند محوطه در اثر هجوم بیش از اندازه ی بازدیدکنندگان

5- محدودیت در ایجاد نقشه ی کارشناسی محوطه شده برای قسمت های مختلف محوطه ی امام زاده چون مکان برای:آشپزخانه،چایخانه،جایگاه دریافت امانات و...

6- نبود فضای سبز

...

طرح احداث مصلای شهرستان میانه

بهتر است برای انجام اعمال و فرایض دینی اجتماعی چون نماز جمعه ، عزاداری ها، جشن هاوکنفرانس های مذهبی و... در فکر احداث یک مصلی در سطح یا حومه ی شهر باشیم که هم قابلیت توسعه داشته باشد و هم نقشه ی محوطه ی کاربری آن به روز و کارشناسی شده باشد.

با عنایت به طرح ساخت مصلی ، از میراث تاریخی و مذهبی  مرقد مطهرامام زاده اسماعیل حفاظت می کنیم و با کنترل کاربری آن و مدیریت متمرکز و صحیح امور،این مکان مقدس را به عنوان پایگاه جذب گردشگر مذهبی در سطح کشور مطرح می کنیم.

از جمله مزایای حفاظت و مدیریت کاربری مرقد مطهر امام زاده اسماعیل:

1- مجال برای حفظ و مدیریت صحیح آثار فرهنگی و مذهبی آن

2- قابلیت ایجاد موزه ی مردم شناسی استاندارد

3- توسعه ی هرچه بیشتر محوطه ی کتابخانه و کمپ های استراحت گاهی در اطراف مرقد

4- مدیریت و تعیین دقیق اهدفی که از توسعه و پیشرفت این مکان دنبال  می شود

5- ایجاد مراکز خرید و نمایشگاه های مذهبی،صنایع دستی

6-ایجاد بخش های مشخص برای استقبال از زائرین(برای مثال تعبیه ی متصدی و مدیریت دریافت امانات در درب ورودی،این مکان ارزش بیشتر از این ها دارد که زائران کفش بدست وارد مرقد شوندو بهتر است وجهه ی پاک آن حفظ شود)

6- امکان ایجاد فضای سبز زیبا و بهینه

...

با این طرح  ارزش های والای مرقد امام زاده اسماعیل و قابلیت های محوریت مذهبی آن را هرچه بیشتر حفظ و مدیریت کرده و برای استفاده ی پایدارتر به بازدیدکنندگان و گردشگران ارائه می نماییم.

امامزاده اسماعیل

سلیمانی

 

1
2
1 2