- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۲/۰۳/۱۰

مسکن مهر در میانه به روایت یک نمودار

 منظور از مسکن مهر در این مطلب، هشت تعاونی مسکن مهر تشکیل شده در محلات شهر میانه هستند که برای اجرای پروژه خود از زمین واگذار شده دولتی استفاده کرده اند. برای مثال وضعیت یکی از موفقترین تعاونی ها در بین این 8 تعاونی را بررسی می کنیم. ثبت نام این تعاونیها نیمه دوم سال 1386 با دریافت مبلغ کمی بعنوان حق عضویت در تعاونی شروع شد. در نیمه اول سال 1387 مبلغ یک میلیون تومان بابت آماده سازی زمین از اعضا دریافت شد. یک میلیون دیگر تا پایان سال 1390 دریافت شده و نزدیک سه سال و نیم مراحل آماده سازی زمین و تهیه نقشه و تحویل زمین هر تعاونی به طول انجامیده است. فعالیت جدی تعاونی از نیمه دوم سال 1390 شروع شده و از اعضا برای پرداخت سهم خود برای ادامه ی پروژه دعوت شده است که در پایان این سال میزان مبلغ پرداختی اعضای خوش حساب تعاونی به 5 میلیون تومان رسیده است. در یک سال بعدی 5 میلیون تومان دیگر سهم اعضا در تامین مالی پروژه افزایش پیدا کرده ولی متاسفانه کمتر از نصف اعضای تعاونی خوش حساب بوده و به موقع مبالغ درخواستی را واریز کرده اند. ظاهراً از بین هشت تعاونی، فقط سه تعاونی قادرند تا در نیمه اول سال جاری واحدهایشان را تحویل دهند و  از بقیه تا کمتر از یکسال دیگر نباید انتظار خبری داشت بعد از گذشت 5 سال ظلم در حق اعضای این تعاونیهاست و مسئولین شهرستان می دانند که این وضعیت را نمی توان نتیجه پیگیریهای شبانه روزی نامید! اگر غیر از این هست مسئولین محترم می توانند اطلاع رسانی نمایند.

اگر بطور جامع بررسی شود به انواع گلوگاه های مختلف بعلت بروکراسی از سازمانها و بانکها و ادارات استان گرفته تا شعباتشان در شهرستان می رسید. البته در این بین بوده اند افرادی که بعنوان مدیر عامل تعاونی یا مسئول یک اداره و رئیس شعبه بانک نهایت همکاری و تلاش را داشته اند ولی در مجموع خروجی چیزی نیست که وعده داده شده بود.

(( مدیر کل مسکن و شهر سازی استان آذربایجان شرقی گفت : هدف گذاری ما در استان  تحویل تمامی 51000 واحد در آبان ماه سال 1390 است... ))، ولی اگر در آبان 1392 هم به هدف برسیم کسی ناشکری نخواهد کرد.

مسکن مهر

سه تعاونی موفق هم که می توانند امسال واحدهایشان را تحویل دهند با مسئله افزایش قیمت روبرو هستند و همه ی اعضا توان پرداخت ده میلیون دیگر و رسیدن به حداقل سهم 20 میلیون تومان را نخواهند داشت.

در واقع قشر کم درآمد عضو این تعاونیها در ابتدا با شنیدن مبلغ نهایی 5 میلیون و 7 میلیون و بعد 13 و بعد 20 ، عطا به لقا بخشیدند و آنها که ماندند الان با رقمهای بالای بیست میلیون مواجهند. مجوز افزایش قیمت توسط وزارت مسکن و شهرسازی تحت شرایطی صادر شده و لازم است نهادهای ناظر نقش نظارتی خود را بصورت قوی اعمال کنند تا نه حق عضو تعاونی و نه حق پیمانکار ضایع نشود و ان شاء الله در مرحله تحویل واحدها کار به دادگستری و دادستانی محترم کشیده نشود.

مبلغ وام مسکن مهر این اواخر چند میلیون افزایش پیدا کرد که بخشی نصیب مسکن و شهرسازی شده و به کمک اعضای تعاونی نیامد. با نامه نگاریها و تلاشهای نماینده محترم شهرستان برای افزایش وام، وزیر محترم با مبلغی کمک موافقت کرده بودند که می توانست کمکی به تعاونیها باشد که آنهم در اختیار مسکن و شهرسازی قرار داده شد و برای تعاونی ها و نماینده محترم فقط دردسرش ماند! عجبا که اگر مسکن و شهرسازی می خواهد بودجه ای از وزیرش بگیرد چرا تعاونی ها و نماینده مجلس را می دواند!

======================================

  مدیر کل مسکن و شهر سازی استان آذربایجان شرقی گفت : هدف گذاری ما در استان  تحویل تمامی 51000 واحد در آبان ماه  سال 1390 است. www.ostan-as.gov.ir/?MID=21&Type=News&TypeID=8&id=1777

1
1