- ارسال کننده: حاج عماد تاریخ: ۹۱/۰۶/۰۱

مهر 100 ساله که در قلب آذربایجان ماندگار می شود (سد استاد شهریارمیانه)

 

تمامی مراحل تحقیقات، طراحی، تجهیزات و اجرای سد شهریار توسط متخصصان داخلی انجام شده و سدی است که به گفته هاشمی مدیر عامل شرکت منطقه ای آب آذربایجان شرقی، جزو سدهایی با طول عمر 100 سال در جهان محسوب می شود.  

** بهره برداری از سدی که برآورد عمر مفیدش 100 سال است
عملیات اجرایی یک سد بتنی دوقوسی به نام شهریار در شهرستان میانه، در همین ماه های اخیر پایان یافته و تا هفته دولت به بهره برداری می رسد.
 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی آثار ملی این طرح را در حوزه اقتصادی و اجتماعی مورد تاکید قرار داد و گفت: هشت استان از منافع ملی این طرح بهره مند می شوند.
 ارسلان هاشمی از سد شهریار به عنوان یکی از سدهای بزرگ کشور یاد کرد و گفت که این سد، طرح های مدیریت جامع منابع آب وزارت نیرو را در حوزه آبریز قزل اوزن تکمیل می کند.
وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری طرح سد شهریار از جمله ماهیگیری، استقرار سیاحتگاه و نزدیکی به خط راه آهن از فراهم بودن امکانات مطلوب برای گردشگری در این محل خبر داد.
 سد بتنی دو قوسی شهریار به عنوان بزرگترین سد بتونی دوقوسی شمال غرب کشور در 39 کیلومتری شمال شرقی شهرستان میانه به منظور تامین نیاز آبی اراضی و شالیزارهای استان گیلان و جبران کاهش حجم مخزن سد سفیدرود توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اجرا شده است.
این طرح سد و نیروگاه به عنوان طرح برتر بتنی سال 1390 کشور در رشته سدسازی در نهمین همایش بتن در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در روز جهانی بتن انتخاب شد.
طول تاج این سد 207 متر و ارتفاع آن از پی 135 متر و حجم اولیه مخزن آن 700 میلیون متر مکعب است.
به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، این سد افزون بر کاربری تامین نیاز آبی کشاورزی و صنعتی استان گیلان، 12 هزار هکتار از اراضی شهرستان میانه و محیط زیست، کنترل سیلاب و ایجاد سیلاب های مصنوعی برای رسوب زدایی مخزن سد سفیدرود، برای تولید 168 گیگاوات ساعت انرژی پیک در سال طراحی و اجرا شده است.
شاید بتوان این سد را شاه بیت تمام تلاش های دولت دهم در بخش منابع آب، نه تنها در استان آذربایجان شرقی که در غرب کشور دانست.
تمامی مراحل تحقیقات، طراحی، تجهیزات و اجرای سد شهریار توسط متخصصان داخلی انجام شده و سدی است که به گفته مهندس هاشمی مدیر عامل شرکت منطقه ای آب آذربایجان شرقی، جزو سدهایی با طول عمر 100 سال در جهان محسوب می شود.
با این حساب، می توان گفت که سد شهریار به عنوان یکی از طرح های مهر ماندگار، مهری است که 100 سال در قلب آذربایجان ماندگار خواهد شد.
آن طور که گفته می شود سد شهریار دارای مزیت های مهم در حوزه های انرژی به تبع آن با بازخورد اقتصادی، کشاورزی و حتی گردشگری است.
هاشمی می گوید از مهمترین شاخص های سد شهریار،‌ کنترل، مهار و تجمیع سیلاب ها و روان آب های بالا دست سفید رود است که دارای نیروگاه برق آبی است و از یک چشم انداز طبیعی بسیار زیبایی برخوردار است و علاوه بر آذربایجان شرقی، استان های همجوار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
سد شهریار قابلیت لایروبی آسان دارد و از پروژه های بزرگ آبی کشور محسوب می شود.
 

1
1