- ارسال کننده: امیرمهرانپور تاریخ: ۹۱/۰۵/۲۸

چاله و چوله های این شهر

یكی از معضلاتی كه گریبانگیر ما شده (البته محسنات) و شهروندان از آن ناراضی هستند كه البته به نظر بنده نه تنها نباید ناراضی باشند بلكه به لحاظ منافعی كه دارد و عوام الناس نمیدانند و بنده بعدا عرض میكنم باید خیلی هم خوشحال باشند، وجود چاله چوله های خیابانهاست كه هر روز هم اضافه میشود.
مقداری از این چاله چوله ها بر اثر آسفالت خوب و با كیفیت است! كه بعد از مدت كوتاهی از بین میرود. نه اینكه در مملكت ما نفت و قیر و ماسه وجود ندارد؟! متخصصان ما با هزار زحمت و فلاكت این مواد را تهیه میكنند و بعد همانند كشاورزی كه گندم دیم می كارد و گندم را روی زمین میپاشد، این آسفالت بیزبان را یا با فرغون یا با ماشینهای مدرن روی خیابانها می پاشند و بعد با غلتك روی آن راه میروند، ببخشید «می غلتند» تا آن مواد كه نامش آسفالت است روی زمین صاف شود. مثل پلنگ صورتی كه وقتی ماشین چمنزنی از رویش رد میشود آن بینوا هم تخت زمین میشود.
بعد از مدتی این آسفالت یا به علت آفتاب خوردگی یا باران خوردگی یا رفت و آمد ماشینها (امان از دست این ماشینها یا دودشان موجب آلودگی میشود و یا آسفالت را خراب میكنند) از بین میرود. اصلا این عوامل طبیعی مثل آفتاب و باران هستند كه آسفالت را از بین میبرند یا وسایط نقلیه هستند چون اگر ماشینها آمد و شد نكنند آسفالت دوام بیشتری پیدا میكند.
پس نتیجه میگیریم كه متخصصان سعی و تلاش وافر انجام داده اند و تقصیر از ناحیه دیگری بوده است.
حال برای اینكه از بحث اصلی دور نشویم، از فواید و منافعی كه چاله چوله ها دارند سخن میگوییم. یكی از فواید مهم چاله چوله ها ایجاد شغل به صورتهای مختلف در جامعه است و باعث از بین رفتن بیكاری میشود.

اتومبیل هایی كه در محل های ناهموار و دست اندازدار تردد میكنند، زود به زود دچار نقص فنی میشوند. مثلا جلوبندی اتومبیل خراب میشود و این باعث ایجاد كار برای جلوبندی ساز میشود و همچنین برای قطعه ساز كه قطعاتش به فروش میرسد. همچنین یك اشتغال برای لوازم یدكی فروش به وجود می آید. یا فنر ماشین می شكند و باز چند شغل ایجاد میشود. برای مكانیك برای قطعه ساز برای فروشنده یا لاستیك ها زودتر از بین میروند و باز چند شغل ایجاد میشود. برای كارخانه لاستیك سازی، برای فروشنده ها و برای آپاراتی ها یا سیبك می برد و باز چند شغل ایجاد میشود.
معمولا جای كنده كاری شده را اگر لطف كرده بخواهند بعد از مدتها آسفالت بریزند)كه من بیشتر دیده ام در روزهای بارانی این كار را انجام میدهند(!؟ آن قسمت را یا به صورت چاله در می آورند كه وقتی اتومبیلها به آنجا میرسند تالاپ فرو می روند و در می آیند یا به اصطلاح به صورت ساندویچ در می آورند كه وقتی اتومبیلها به آنجا رسیدند، گروپی به آن برخورد كنند و باز این از محاسن اشتغال زایی است. چون با زودتر خراب شدن ماشین چند نوع شغل ایجاد میشود. گاه راننده ناغافل به مانع برخورد میكند و یك دفعه میزند روی ترمز و راننده پشت سر او نیز كه نتوانسته اتومبیل خود را كنترل كند از پشت گروپی میزند به ماشین جلویی.
اكنون اتومبیلهایی که بر اثرتصادف از بین رفته اند كه باز این چند نوع شغل ایجاد میكند. اعم از افسری كه در آنجا حضور می یابد و كروكی میكشد و بعد صافكار و نقاش و غیره. در بیشتر مواقع هم سرنشینان دچار مصدومیت میشوند و برای مداوا به درمانگاه و بیمارستان مراجعه میكنند كه این باعث ایجاد اشتغال برای دكتر و پرسنل و پرستارها و همچنین داروخانه ها و نیز قضات و دادگستری كه برای رسیدگی به شكایات مشغول به كار می شوند بازار كار ایجاد میشود.
پس ما نتیجه میگیریم كه اگر آسفالت از نوع مرغوب درست شود و خیابان ها صاف و هموار باشند، این همه شغل از بین می رود و به خیل بیكاران افزوده می شود.

پس شما قضاوت کنید اگر در شهرمان این همه چاله و چوله وجود دارد بخاطر چیست؟

سخنی با مسئول محترم رسیدگی به این مشکل که نمی دانم در کجاست؟ پشت کدام میز نشسته است ! عزیز دل برادراز سخنان و نوشته ها رنجیده خاطر نشوید ولی چند پیشنهاد می کنم بخدا قسم اگر انجام دهید دعای مردم پشت سرتان همیشه است در غیراینصورت از دید منفی نگاه کنید!

قبل از آسفالت ریزی حتما در خیابانها چند موردی را رعایت کنید :می دانم شماها سرشار از تجربه هستید از شهردار محترم گرفته تا نگهبان شهرداری و مابقی عزیزانی که در این مکان مشغول فعالیت هستند همگی تجربه های گرانبهایی دارید: قبل از آسفالت ریزی می بایستی چاله و چوله ها را پر کرد، درب فاضلاب را به اندازه ارتفاع آسفالت تغییر داده و خیابان را بطور کامل قیرپاشی نموده و بعد آسفالت ریزی کرده و بعد از آن ظرافت کاری را مدنظر قرار داده و اگر بنده بجای شهردار بودم حتما از پیمانکار آنقدر مدرک ، چک، ضمانت بانکی می گرفتم که با کمترین سهل انگاری خانه اش را به آتش می کشیدم و اگر توان چنین کاری را ندارد از بعضی از زیردستان حتما کمک می طلبیدم ! اگر آقایان از این قسمت مطلبم ناراحت شده اند از آن بلایی که بر اثر من آوردند استفاده کنند! جای دوری نمی رود فقط صرف عمران و آبادانی شهر می شود!!!!!!!!!!!!!!

بعد از آسفالت ریزی حتما نمونه برداری کنید و تا میزان مرغوبیت آسفالت مشخص شود! کیفیت آسفالت را مشخص کنید ؟

 عزیزان محترم همانطوریکه می بینید آسفالت در شهرمان دوام ندارد ! مشکل کجاست؟ شما مشخص کنید؟

در حال حاضر در تمامی خیابانها چاله و چوله هایی وجود دارد حتی در خیابانهایی که دیروز آسفالت شده اند باز هم مردم عزیز از دست این چاله و چوله رهایی نیافته اند . پس بیایید این مردم قدرشناس را از دست این چاله و چوله رهایی دهید ! بخدا قسم رهایی مردم  از بند چاله و چوله بهترین هدیه برای آنهاست. درب فاضلاب های را مرمت کنید ! چاله ها را پر کنید تا شاید این شهر چهره زیبا به خود بگیرد آن هم شاید!

گر جفای روزگار تکه تکه کند قلب مرا

 روی هر تکه نویسم نام زیبای تورا ای شهر من میانه ای وطنم ایران

و اما جمله زیبا برای خودم که تجربه کردم : به کوچه ای رسیدم که پیرمردی از آن خارج می شد به من گفت : نرو بن بسته! گوش نکردم و رفتم وقتی برگشتم و به سر کوچه رسیدم پیر شده بودم  و امروز از چاه آب می خوریم و دریا حسودی می کند!

1
1